- Ζωηρό ενδιαφέρον για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει η Ρωσία, η οποία επιθυμεί διακαώς να αποκτήσει μια λιμενική εγκατάσταση που θα της δίνει απευθείας πρόσβαση στη Μεσόγειο.
Σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές στα ρωσικά σχέδια ψηλά σε προτεραιότητα βρίσκεται ο λιμένας της ακριτικής πόλης και θεωρείται βέβαιο ότι... η ρωσική πλευρά θα πρωταγωνιστήσει στην επικείμενη αποκρατικοποίηση.
Το συγκεκριμένο λιμάνι βρίσκεται ψηλά στη λίστα της ρωσικής πλευράς κυρίως λόγω της γεωγραφικής του θέσης. Μέσω αυτού, με χρήση συνδυασμένων μεταφορών, μπορεί κάποιος να παρακάμψει τη διέλευση του Βοσπόρου, μία λύση ακριβή, αλλά και αισθητά «κορεσμένη» επιλογή.
Το υψηλό κόστος, είτε με τη μορφή τελών διέλευσης είτε με τη μορφή αυξημένου χρόνου διέλευσης, και ο αυξημένος κίνδυνος ατυχημάτων έχουν ως αποτέλεσμα οι δυνατότητες χρήσης των στενών του Βοσπόρου να είναι πεπερασμένες. Αντίθετα μια όδευση φορτίων, κυρίως κοντέινερ, στην Αλεξανδρούπολη μέσω σιδηρόδρομου από κάποιο βουλγαρικό λιμάνι της Μαύρης Θάλασσας, μπορεί να μειώσει σημαντικά το χρόνο και το τελικό κόστος.
Αυτή είναι μια προοπτική που δεν αφήνει καθόλου αδιάφορη την ρωσική πλευρά, η οποία αναζητά μια διέξοδο στη Μεσόγειο, χωρίς να υποχρεώνεται σε χρήση των Στενών, ενώ πρόκειται για έναν σχεδιασμό που «ακουμπά» και σε διάφορα ενεργειακά πρότζεκτ, που εξακολουθούν να υπάρχουν στην ρωσική ατζέντα.
Θέλουν βάση για συνδυασμένες μεταφορές
Το ρωσικό ενδιαφέρον συνδυάζεται, βέβαια, με το ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί ήδη από τους Ρωσικούς Σιδηρόδρομους για τις δύο ελληνικές σιδηροδρομικές εταιρείες που βρίσκονται σε διαδικασία αποκρατικοποίησης, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ.
Ο πρόεδρος των της RZD, Βλαντιμίρ Γιακούνιν, για τον οποίο οι καλά γνωρίζοντες υποστηρίζουν ότι εκφράζει ευθέως τις θέσεις του προέδρου Πούτιν, είχε ξεκαθαρίσει σε όλους τους τόνους ότι το ενδιαφέρον για τις δύο σιδηροδρομικές εταιρείες συνδυάζεται με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Ωστόσο το τελευταίο διάστημα γίνεται λόγος για μετατόπιση του ρωσικού βλέμματος ανατολικότερα στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το οποίο θεωρείται ότι μπορεί να εξυπηρετήσει τα ρωσικά σχέδια με τον καλύτερο τρόπο. Εξάλλου από την ελληνική πλευρά είχε ήδη καταστεί σαφές ότι δεν «έπαιζε» το ενδεχόμενο της αποκρατικοποίησης – πακέτο που επιθυμούσαν οι Ρώσοι.
Τα έργα σύνδεσης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με το σιδηροδρομικό δίκτυο, που βρίσκονται σε εξέλιξη αυτή την εποχή, αναμένεται ότι θα αναβαθμίσουν περαιτέρω την σημασία του λιμανιού.
Το έργο σύνδεσης, που βρίσκεται σε προχωρημένη φάση, υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμο στα τέλη του καλοκαιριού και εκτιμάται ότι θα συμβάλει ιδιαίτερα στην ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών στη χώρα μας. Η σύνδεση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με το σιδηροδρομικό δίκτυο αποτελεί εθνική επιλογή για την ανάπτυξη του άξονα Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, διότι μέσω του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης μπορούν τα εμπορεύματα να παρακάμπτουν το Βόσπορο.
Η απευθείας σύνδεση με τη Βάρνα θα λειτουργήσει ως εναλλακτικό πέρασμα των προϊόντων από το Βόσπορο και θα μειώσει το χρόνο διαδρομής από 2,5 ημέρες, που χρειάζεται σήμερα, σε περίπου 6 ώρες. Μεγάλης σημασίας για την αξιοποίηση του λιμανιού είναι επίσης και η κατασκευή της οδικής σύνδεσης του λιμανιού με την Εγνατία Οδό που θα ολοκληρώσει το πλέγμα συνδέσεων, επιτρέποντας την καλύτερη εκμετάλλευσή του.
Η ολοκλήρωση των συνδέσεων θα κάνει το λιμάνι hub για τα logistics
Όλες οι εκτιμήσεις συγκλίνουν ότι η ολοκλήρωση των έργων για την σιδηροδρομική και την οδική σύνδεση του λιμανιού θα επιτρέψουν στον λιμένα της Αλεξανδρούπολης να μετατραπεί σε μεταφορικό κόμβο και hub για την εφοδιαστική αλυσίδα (logistics). Για την οδική σύνδεση του λιμανιού, το κόστος της οποίας υπολογίζεται στα 55 εκατομμύρια ευρώ, είναι εγκεκριμένες οριστικές μελέτες ενώ υπάρχει έχουν προχωρήσει και σχετικές ΚΥΑ που εγκρίνουν περιβαλλοντικούς όρους και κηρύσσουν τις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις.
Εν τω μεταξύ ως το φθινόπωρο του 2015 υπολογίζεται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα για την εκβάθυνση της λιμενολεκάνης και την εκσκαφή του διαύλου στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
Ο λιμένας της Αλεξανδρούπολης έχει σχετικά μικρά βάθη, γεγονός που αποτελεί εμπόδιο για την υποδοχή μεγάλων πλοίων. Ωστόσο πρόβλημα αυτό αναμένεται να αντιμετωπιστεί με την εργολαβία που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Διαθέτοντας ένα λιμάνι με σημαντικά βάθη, που θα μπορεί να φιλοξενήσει μεγάλα πλοία, σε άρτιες συνδέσεις με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο η ακριτική πόλη θα έχει τη δυνατότητα να μπει δυναμικά στο χώρο των διεθνών, συνδυασμένων μεταφορών με ένα λιμάνι διεθνούς εμβέλειας.
της κ.Μάρως Τσαντήλα