- Στους πιο χουβαρντάδες πελάτες για την Ελλάδα συγκαταλέγονται οι Αμερικανοί τουρίστες.
- Με τη μέση δαπάνη ανά ταξίδι να φτάνει στα 1.218 ευρώ οι ταξιδιώτες από τις ΗΠΑ θεωρούνται «τουριστικός θησαυρός», αν και για μεγάλο χρονικό διάστημα, ο αριθμός που επισκέπτονταν την Ελλάδα είχε μειωθεί δραματικά.
- Στην πρώτη θέση βρίσκονται οι Καναδοί και στη δεύτερη οι Αυστραλοί.
Σύμφωνα με την «Έρευνα Συνόρων» της Τράπεζας της Ελλάδας οι ταξιδιωτικές δαπάνες των Αμερικανών στην Ελλάδα ξεπέρασαν τα... 568,5 εκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 33,5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο ποσό που δαπανήθηκε το 2012, καθιστώντας την αγορά των ΗΠΑ μια από τις πιο ενδιαφέρουσες για την εγχώρια τουριστική βιομηχανία και τους Αμερικανούς τουρίστες περιζήτητους.
Τα μηνύματα από την άφιξη Αμερικανών επισκεπτών το 2013 ήταν κάτι παραπάνω από ενθαρρυντικά και για το 2014. Περίπου 466 χιλιάδες τουρίστες, με χώρα προέλευσης τις ΗΠΑ, επέλεξαν την Ελλάδα ως προορισμό, σημειώνοντας αύξηση 24,8% σε σχέση με το 2012 όταν ο αριθμός είχε άγγιξε τους 374.000.
Οι ΗΠΑ βρίσκονται μεταξύ των 10 μεγαλύτερων αγορών του ελληνικού τουρισμού, ενώ στη λίστα του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, από πλευράς ταξιδιωτικής δαπάνης, οι Αμερικανοί ταξιδιώτες αποτελούν την δεύτερη μεγαλύτερη αγορά παγκοσμίως.
Μπορεί για την πλειοψηφία των Αμερικανών το ταξίδι στην Γηραιά Ήπειρο να αποτελεί ένα όνειρο ζωής, ωστόσο, για 11.000.000 από αυτούς κάθε χρόνο, γίνεται πραγματικότητα.
Η Ευρώπη αποτελεί σταθερή αξία για την αγορά των ΗΠΑ. Το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία και η Ιταλία βρίσκονται ανάμεσα στους κορυφαίους ευρωπαϊκούς προορισμούς. Σημαντικός παράγοντας για την επιλογή του υπερατλαντικού προορισμού τους είναι η ασφάλεια και οι πολιτικές-οικονομικές συνθήκες που επικρατούν.
Με τα οφέλη από την «απόβαση» των Αμερικανών τουριστών στα ελληνικά νησιά να είναι τεράστια, η αύξηση των κρατήσεων για ελληνικούς προορισμούς δημιουργεί τεράστιες προσδοκίες.
Σύμφωνα με τους τουριστικούς πράκτορες το ενδιαφέρον για ελληνικούς προορισμούς θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα και αυτή τη χρονιά, με τους Αμερικανούς να δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στα νησιά του Αιγαίου. Ήδη παρουσιάζεται διψήφιο ποσοστό αύξησης των κρατήσεων, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Τα στοιχεία των διεθνών αφίξεων στα ελληνικά αεροδρόμια, κατά το πρώτο 4μηνο του 2014, δίνουν μια γενικότερη εικόνα για το πώς διαμορφώνεται η κίνηση στην τουριστική αγορά. Χαρακτηριστική του ενθουσιώδους κλίματος που επικρατεί είναι η κίνηση στο αεροδρόμιο της Αθήνας σύμφωνα με προσωρινά στοιχεία ΣΕΤΕ.
Πιο συγκεκριμένα, για το διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου 2014 εμφανίζεται αυξημένη κατά 36,1%. Επισημαίνεται ότι οι στόχοι που έχει θέσει ο ΣΕΤΕ για το 2014 ανεβάζουν το πήχη αρκετά ψηλά. Ειδικότερα, οι προσδοκίες για 18,5 εκατομμύρια τουρίστες και έσοδα ύψους 13 δισεκατομμυρίων ευρώ αν και θα φάνταζαν υπέρμετρα αισιόδοξες πριν από δύο χρόνια, σήμερα είναι πολύ κοντά στο να πραγματοποιηθούν, σύμφωνα με τους υπολογισμούς των τουριστικών πρακτορείων.
«Τόσο η πολιτική σταθερότητα, όσο και το ντόμινο κοινωνικών αναταραχών που έχει ξεσπάσει σε ανταγωνίστριες χώρες, δίνουν μια μοναδική ευκαιρία για την Ελλάδα να ενισχύσει τη θέση της στην παγκόσμια τουριστική αγορά και παράλληλα να κατοχυρωθεί ως ένας ασφαλής προορισμός στη συνείδηση του Αμερικανού ταξιδιώτη» επισημαίνουν στελέχη τουριστικών γραφείων και προσθέτουν:
«Δεν πρέπει ωστόσο να ξεχνάμε ότι το μεγάλο στοίχημα για τον ελληνικό τουρισμό δεν είναι μόνο η προσέλκυση των Αμερικανών στην Ελλάδα, αλλά η ικανοποίηση τους από τις παρεχόμενες υπηρεσίες και η ενίσχυση της αίσθησης ασφάλειας. Για να διατηρηθεί το τουριστικό ρεύμα προς τη χώρα μας και να συνεχίσουν να «ρέουν» τα δολάρια, απαιτείται δουλειά, μέριμνα, τόσο από το κράτος, όσο και τους επαγγελματίες του τουριστικού κλάδου».
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς νευραλγικής σημασίας για την προσέλκυση Αμερικανών ταξιδιωτών είναι και η ύπαρξη απευθείας αεροπορικής σύνδεσης με τις Η.Π.Α καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Παράλληλα, η ανάπτυξη των θεματικών μορφών τουρισμού, όπως ο γαστρονομικός και ο θεραπευτικός τουρισμός, μπορεί να δώσει νέα πνοή στην τουριστική οικονομία, μιας και η ζήτηση στις εξελιγμένες αγορές, όπως αυτή των ΗΠΑ είναι μεγάλη.
Ο αριθμός των τουριστών από τις ΗΠΑ μπορεί να αυξηθεί ακόμη περισσότερο εφόσον αναπτυχθεί το home porting στην Ελλάδα.
«Χρειάζονται συντονισμένες προσπάθειες όλων των φορέων με επικεφαλής τα Υπουργεία Ναυτιλίας και Αιγαίου και Τουρισμού σε μια σταυροφορία διεθνούς προβολής και διαφήμισης της χώρας μας κυρίως προς τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιερόπλοιων που εδρεύουν στο Μαϊάμι. Αυτό θα επιτευχθεί με την σύσταση μια ξεχωριστής επιτροπής η οποία θα αποτελείται από εκπροσώπους των φορέων κρουαζιέρας, του ΣΕΤΕ, της ΗΑΤΤΑ, με προεδρεύοντα αν όχι Υπουργό, τουλάχιστον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου» επισημαίνουν στελέχη της κρουαζιέρας:
«Αυτή η επιτροπή θα επισκέπτεται τουλάχιστον δύο φορές τον χρόνο το Μαϊάμι, μία εκ των οποίων θα πρέπει να συμπίπτει με την ετήσια έκθεση κρουαζιέρας Seatrade, κατά τον μήνα Μάρτιο, για να προβάλει τις ομορφιές των νησιών μας, που είναι μοναδικές στον κόσμο, να βεβαιώνει τις εταιρείες ότι δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα στα λιμάνια μας, ότι εγγυούμαστε την ασφάλεια των πλοίων των επιβατών και των πληρωμάτων και ότι οι λιμενικές μας υποδομές έχουν βελτιωθεί σημαντικά και συνεχίζουν να βελτιώνονται.
Θα πρέπει να τονιστεί στις μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας η παρουσία της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου ως στρατηγικός χώρος υποδοχής κρουαζιερόπλοιων με μεγάλη γκάμα επιλογής προορισμών» και καταλήγουν:
«Θα πρέπει να παρουσιάσουμε σε αυτές τις εταιρείες τα σχέδια και τα προγράμματά μας για την αναβάθμιση των λιμενικών μας υποδομών και να ζητήσουμε την συμμετοχή τους στην υλοποίηση των στόχων μας. Πρέπει να καταλάβουν οι εταιρείες ότι η Ελλάδα διαθέτει σε μεγάλο ποσοστό μια στρατηγική που εγγυάται την ομαλή άφιξη και την εξυπηρέτηση των επιβατών και ότι η χώρα μας μπορεί να ανταποκριθεί θετικά στις αναμενόμενες αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στα λιμάνια μας κατά το έτος 2014.
Ο Πειραιάς και το Αιγαίο αποτελούν για τις εταιρείες κρουαζιερόπλοιων ιδεώδη λιμάνια έναρξης και τέλους των κρουαζιερών διότι συνδυάζουν επιλογή πολλών προορισμών, μεγαλύτερη παραμονή στα λιμάνια και το κυριότερο εξοικονόμηση χρόνου και κόστους, κυρίως σε καύσιμα για τα πλοία που ξεκινούν από Βενετία ή Γένοβα ή Μασσαλία ή ακόμη και Βαρκελώνη και επισκέπτονται λιμάνια και προορισμούς Ανατολικής Μεσογείου».