- Με έναν κατ΄ ουσίαν υποψήφιο γίνεται ο διαγωνισμός για την συμφωνία πλαίσιο των 48 εκ. ευρώ που αφορά την διαχείριση των διοδίων της Εγνατίας. Πρόκειται για τις Αττικές Διαδρομές την εταιρεία που λειτουργεί τα διόδια της Αττικής Οδού με μετόχους τον όμιλο Ελλάκτωρ και την J&P Άβαξ με 90%, την Τράπεζα Πειραιώς με σχεδόν 10% και την Egis Road Operation με ένα πολύ μικρό ποσοστό.
Η «Αττικές Διαδρομές» είχαν... κερδίσει και τον πρώτο διαγωνισμό που λήγει στα τέλη του έτους συνολικού ύψους 14 εκ. ευρώ, εισπράττοντας ένα μηναίο μίσθωμα της τάξης των 200.000 ευρώ. Νικητής θα αναδειχθεί εκείνος που θα δώσει την συμφερότερη τιμή καθώς δεν θα υπάρξει τεχνική αξιολόγηση. Η Εγνατία λόγω της αδυναμίας της να προσλάβει κόσμο «δανείζεται» προσωπικό από τις Αττικές Διαδρομές (περί τα 180 άτομα), προκειμένου να της λειτουργούν και να συντηρούν τα διόδια. Παρά τις φήμες που υπήρξαν τις προηγούμενες μέρες περί ζωηρού ενδιαφέροντος από την πλευρά ιδιωτών (τα τεύχη φέρονταν να έχουν πάρει μεγάλες ελληνικές και ξένες εταιρείες) τελικά στον διαγωνισμό που διενεργήθηκε την περασμένη Πέμπτη προσήλθαν μόνο δύο υποψήφιοι: η πολύπειρη «Αττικές Διαδρομές» και η τεχνική εταιρεία Κλέαρχος Ρούτσης.
Στην Εγνατία Οδό ΑΕ δεν ξαφνιάστηκαν από την συμμετοχή της τελευταίας υποστηρίζοντας ότι παρά ανύπαρκτη τεχνογνωσία της, σε αντίστοιχα έργα, ο διαγωνισμός προβλέπει τη δυνατότητα δάνειας εμπειρίας, την οποία πάντως είναι σχεδόν βέβαιο ότι η δεν θα χρειαστεί η εταιρεία! Σύμφωνα με πληροφορίες, ο διαγωνισμός προβλέπει την διαχείριση των υφιστάμενων διοδίων που μαζί με τα διόδια των Μαλγάρων και του Ακτίου που «κληρονόμησε» από το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας, ανεβάζουν τους συνολικούς υπό διαχείριση σταθμούς σε οκτώ. Σύμφωνα με πληροφορίες όμως οι όροι της προκήρυξης προβλέπουν την λειτουργία άλλων δέκα σταθμών για τους οποίους ο ανάδοχος του έργου θα υπογράψει ξεχωριστές συμβάσεις στο μέλλον. Οι υποψήφιοι έκαναν λόγο για σκόπιμα μεγάλες ασάφειες στον διαγωνισμό, υποστηρίζοντας ότι εκτός από τους νέους σταθμούς που περιλαμβάνονται στην συμφωνία, ο ανάδοχος εντός των τεσσάρων ετών της σύμβασης- πλαίσιο θα πρέπει να υπογράψει τριάντα επιμέρους συμβάσεις (μαζί με τις υποστηρικτικές υπηρεσίες), τελώντας συγχρόνως σε καθεστώς επισφάλειας από την στιγμή που προβλέπεται λύση της σύμβασης αζημίως σε περίπτωση ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας.
Η τελευταία παραμένει ακόμη αδιευκρίνιστο εάν και πότε θα υλοποιηθεί, την στιγμή μάλιστα που όλα τα έσοδα από τα διόδια καλύπτουν σήμερα το δάνειο προς την Τράπεζα Πειραιώς, δημιουργώντας συχνές καθυστερήσεις στις υποχρεώσεις της εταιρείας, καθώς οι ανάγκες σε κεφάλαια καλύπτονται από τον κρατικό κορβανά.
Στον προηγούμενο διαγωνισμό της Εγνατίας είχαν προσέλθει τέσσερις εταιρείες (Αττικές Διαδρομές, ΕΝΕΤ, G4S, ΑΕΓΕΚ) και μειοδότης με έκπτωση 43,5% είχε ανακηρυχθεί η «Αττικές Διαδρομές». Οι υποψήφιες εταιρείες κατέφυγαν σε εκατέρωθεν εντάσεις, με αποτέλεσμα ο διαγωνισμός να οδηγηθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο και να μπλοκάρει. Υπό το βάρος των πιέσεων για άμεση λειτουργία των σταθμών και θέλοντας να επιταχυνθούν οι διαδικασίες, η Εγνατία ΑΕ επέλεξε τότε να απευθύνει πρόσκληση ενδιαφέροντος στις τέσσερις υποψήφιες του πρώτου διαγωνισμού, σπάζοντας το έργο σε πέντε διαγωνισμούς για κάθε σταθμό ξεχωριστά μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο της αρχικής διαδικασίας. Και πάλι όμως την καλύτερη προσφορά και για τους πέντε σταθμούς κατέθεσαν οι Αττικές Διαδρομές, κερδίζοντας την σύμβαση.
της κ.Μ.Τζανέ