- Στους κοθόρνους των Καρυάτιδων της Αμφίπολης βρέθηκαν ίχνη από κόκκινο και κίτρινο χρώμα. Ζωγραφισμένες ήταν και οι Καρυάτιδες στο Ερέχθειο, αλλά τα χρώματα χάθηκαν με το πέρασμα του χρόνου.
Ένα άλλο κοινό τους σημείο, είναι ότι τόσο οι.. Καρυάτιδες στην Αμφίπολη, όσο και στο Ερέχθειο, λειτουργούν ως κίονες.
Μπορεί οι πρώτες να βρίσκονται εντός του ταφικού μνημείου στον λόφο Καστά, και οι δεύτερες σε περίοπτη θέση, ωστόσο σύμφωνα με την παράδοση, και οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου «φρουρούσαν» τον τάφο του μυθικού βασιλιά της Αθήνας, του Κέκροπα.
Το Μουσείο της Ακρόπολης μας πληροφορεί:
«Για τις Καρυάτιδες έχουν δοθεί πολλές ερμηνείες. Η πειστικότερη υποστηρίζει ότι αποτελούσαν το υπέργειο μνημείο του τάφου του Κέκροπα και ότι ήταν οι χοηφόροι που απέδιδαν τιμές στον ένδοξο νεκρό.
Το κυρίως οικοδόμημα και τη βόρεια πρόσταση του Ερεχθείου περιέτρεχε μια συνεχής ιωνική ζωφόρος διακοσμημένη με μορφές θεών, ηρώων και θνητών σε σκηνές που συνδέονταν με τις πανάρχαιες λατρείες του Ερεχθείου. Οι μορφές ήταν ξεχωριστά δουλεμένες σε παριανό μάρμαρο και προσαρμοσμένες σε πλάκες από γκρίζο ελευσινιακό λίθο».
Όσο για το πώς προέκυψε το όνομα «Καρυάτιδες», το Μουσείο διευρκρινίζει:
«Τα αγάλματα, σε οικοδομική επιγραφή του Ερεχθείου ονομάζονται απλώς Κόρες, ενώ η ονομασία Καρυάτιδες δόθηκε σε μεταγενέστερα χρόνια. Λόγος έχει γίνει και για τις μορφές τους. Οι μορφές των γυναικείων αγαλμάτων στην Αμφίπολη και στην Ακρόπολη, παραπέμπουν στον τύπο της Κόρης. Πρόκειται για αγάλματα με ελαφρύ χαμόγελο, βοστρύχους, ενώτια και χειριδωτό χιτώνα.
Αναλυτικά οι ομοιότητες και οι διαφορές μεταξύ καρυάτιδων Αμφιπόλεως και Ακρόπολης:
Φρουροί
Τόσο οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου όσοι και αυτές της Αμφίπολης είναι φρουροί. Οι μεν πρώτες φρουρούσαν κατά την παράδοση τον τάφο του μυθικού βασιλιά της Αθήνας, του Κέκροπα, οι δε δεύτερες τον νεκρό που βρίσκεται εντός του τύμβου.
Χρώματα
Τόσο οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου, όσο και αυτές της Αμφίπολης ήταν επιφανειακά ζωγραφισμένες. Στην Αμφίπολη έχουν βρεθεί ίχνη χρώματος καθώς ήταν καταχωσμένες, στο Ερέχθειο, όμως, χάθηκαν με το πέρασμα του χρόνου.
Κίονες
Οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου κρατούσαν με τη μαρμάρινη κορμοστασιά τους το βάρους του επιστυλίου και βοηθούσαν στη στατικότητα της κατασκευής. Ωστόσο, οι Καρυάτιδες της Αμφίπολης, όπως σημειώνει το υπουργείο Πολιτισμού στη χθεσινή του ανακοίνωση δεν φαίνεται να είχαν αντίστοιχη «λειτουργία». «Τα μέλη της διεπιστημονικής ομάδας διαπίστωσαν ότι οι εσωτερικοί βραχίονες των Καρυάτιδων δεν στήριζαν το επιστύλιο, καθώς δεν παρατηρούνται σύνδεσμοι μολυβδοχόησης, ούτε επεξεργασία της κάτω επιφάνειας του επιστυλίου, ώστε να δικαιολογείται η άποψη της στήριξης», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Πεσσοί
Τις καρυάτιδες του Ερεχθείου είναι περίβλεπτες, μπορεί να τις δει δηλαδή κανείς από όλες τις πλευρές. Αντιθέτως, οι Καρυάτιδες της Αμφίπολης, είναι παραστάδες, δεν είναι ολόγλυφα αγάλματα, αλλά στο πίσω μέρος τους έχουν πεσσούς. Δηλαδή είναι παραστάδες, σε αντίθεση με του Ερεχθείου που είναι κολώνες.
Ηλικία
Οι Καρυάτιδες της Αμφίπολης είναι μεταγενέστερες αυτών του Ερεχθείου κατά τουλάχιστον 100 χρόνια. Οι πρώτες έχουν στοιχεία της Ελληνιστικής περιόδου, ενώ οι δεύτερες ανήκουν στον κλασικό ρυθμό, λιτό και μεγαλοπρεπή.
Τα χέρια
Στην Αμφίπολη, οι Καρυάτιδες έχουν τα χέρια σε έκταση, με σκοπό όπως σημείωνε το υπουργείο Πολιτισμού σε σχετική ανακοίνωσή του να αποτρέπουν συμβολικά τους τυμβωρύχους. Αντίθετα, οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου έχουν τα χέρια τους κάτω.
99
Μάρμαρο
Οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου είναι κατασκευασμένες από πεντελικό μάρμαρο, το οποίο έχει άριστη ποιότητα και βοηθά στην καλή διατήρησή τους. Οι Καρυάτιδες της Αμφίπολης είναι κατασκευασμένες από θασίτικο μάρμαρο, με μεγάλους πόρους κάτι το οποίο πιθανότατα να συντέλεσε και στην θράυση του προσώπου της μιας.
Καπέλα
Τα καπέλα που έχουν οι Καρυάτιδες παίζουν ρόλο κιονόκρανου. Είναι μικρά και κομψά. Στην Αμφίπολη, δείχνουν πιο πολύ σαν «πόλοι» και λιγότερο σαν κιονόκρανα.