- Εντονες αντιδράσεις προκαλούν οι κινήσεις της αμερικανικής εταιρείας Uber για παροχή υπηρεσίας συνεπιβατισμού (ridesharing) στην Ελλάδα.
Η υπηρεσία παρέχεται μέσω εφαρμογής κινητών τηλεφώνων και συνδέει επιβάτες που επιθυμούν να μετακινηθούν σε μία πόλη με... εγγεγραμμένους οδηγούς ιδιωτικών οχημάτων, έναντι αμοιβής. Tο υπουργείο Μεταφορών, με έγγραφο του υπενθυμίζει ότι μεταφορά επιβατών με κόμιστρο, επιτρέπεται μόνο από Επιβατηγά Δημόσιας Χρήσης αυτοκίνητα (ΤΑΞΙ και ΕΙΔΙΚΗΣ ΜΙΣΘΩΣΗΣ), καθώς και από Λεωφορεία Δημόσιας Χρήσης. Επίσης, οι ενδιαφερόμενοι πολίτες μπορούν να μισθώσουν ΕΙΧ αυτοκίνητα με οδηγό, με ελάχιστη σύμβαση έξι ωρών, από εταιρείες ενοικιάσεως αυτοκινήτων, τουριστικά γραφεία και εταιρείες ιδιοκτητών ΕΔΧ αυτοκινήτων.
Εξάλλου, από το υπουργείο Μεταφορών γίνεται σαφές πως «οποιαδήποτε μεταφορά επιβατών με κόμιστρο, πραγματοποιείται με άλλα μέσα πλην των προαναφερομένων, πέραν του γεγονότος ότι δεν είναι σύννομη, εγκυμονεί μεγάλους κινδύνους για τους ίδιους τους επιβάτες, καθώς ούτε τα οχήματα, ούτε οι οδηγοί έχουν ελεγχθεί και αδειοδοτηθεί με τις θεσμοθετημένες διαδικασίες και κατά συνέπεια καθίσταται ιδιαίτερα δυσχερής ο έλεγχος και η εύρεση αμφοτέρων σε περιπτώσεις παραβατικής συμπεριφοράς».
Μάλιστα, ζητά από τους πολίτες που αντιλαμβάνονται σχετικά φαινόμενα, να απευθύνονται άμεσα στις Αρχές, καθώς οι οδηγοί τέτοιων οχημάτων τιμωρούνται και με χρηματικό πρόστιμο και με φυλάκιση κατ' εφαρμογήν ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου.
Η αντίδραση του ΣΑΤΑ
Οι αυτοκινητιστές ταξί είναι αντίθετοι σε ενδεχόμενη δραστηριοποίηση της εταιρείας στην Ελλάδα. Ο πρόεδρος του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής, Θύμιος Λυμπερόπουλος, δήλωσε: «Υπάρχουν κανόνες που διέπουν την αγορά και η νομοθεσία της χώρας μας δεν προβλέπει μεταφορά από ιδιώτες με ΙΧ. Θα μας βρουν απέναντί τους».
Το μέλος του ΣΑΤΑ, Κώστας Δήμος, εξέφρασε επίσης την έντονη διαφωνία του σε μια τέτοια προοπτική: «Ζούμε σε μια συντεταγμένη χώρα με νόμους, κανόνες και δικαιώματα. Δεν είμαστε στη δεκαετία του ΄40. Δεν μπορεί ο καθένας να κάνει ό,τι θέλει. Υπάρχει συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο και αυτό ισχύει».
Σημειώνεται η Uber ξεκίνησε το 2010 από τον 'Αγιο Φραγκίσκο των ΗΠΑ ως υπηρεσία συνεπιβατισμού και δραστηριοποιείται σε περισσότερες απο 250 πόλεις 46 χωρών, από το Ανκορατζ της Αλάσκας μέχρι το Ρίο ντε Τζανέιρο, το Βερολίνο, το Λάγκος της Νιγηρίας, τη Χο Τσι Μινχ Σίτι στο Βιετνάμ. Στις υπηρεσίες της συμπεριλαμβάνονται από μετακινήσεις μέσω πολυτελών οχημάτων έως μεταφορές με απλά IX ή και κανονικά ταξί, που συνεργάζονται με την εταιρεία. Ωστόσο η λειτουργία της προκαλεί αντιδράσεις στους κύκλους των οδηγών και εταιρειών ταξί σε αρκετές πόλεις, όπως Παρίσι, Λονδίνο, Μαδρίτη και Βερολίνο.
Η εταιρεία ήδη καταχώρισε αγγελίες για πρόσληψη ανωτάτων στελεχών από την Ελλάδα ενώ προσφάτως ανακοίνωσε -μέσω κοινωνικού δικτύου- ότι θα δραστηριοποιηθεί στην Αθήνα.
Σε αρκετές από τις χώρες όπου έχει ήδη εμφανιστεί η εν λόγω υπηρεσία εκκρεμούν δικαστικές διαμάχες μεταξύ αυτοκινητιστών και της εταιρείας, ενώ η άφιξη της Uber υπήρξε η αφορμή για έντονες κινητοποιήσεις αυτοκινητιστών ταξί σε χώρες όπως η Γερμανία και η Ισπανία.
Πώς λειτουργεί η Uber
Όλα γίνονται μέσω εφαρμογής που «κατεβάζουν» στο κινητό τους τηλέφωνο οι οδηγοί και οι πελάτες. Ο πελάτης αναζητεί μέσω της εφαρμογής της Uber διαθέσιμο οδηγό. Ο οδηγός που βρίσκεται πλησιέστερα στο σημείο παραλαβής του πελάτη ειδοποιείται αυτομάτως και έχει 15 δευτερόλεπτα για να αποδεχθεί το αίτημα. Εάν το αποδεχθεί πατάει το κουμπί στην εφαρμογή και ενημερώνεται ο πελάτης πρώτον για το πόσο χρόνο θα κάνει ο οδηγός να φτάσει και τι αξιολόγηση έχει λάβει ο οδηγός. Οταν φτάνει στο σημείο παραλαβής πατά το κουμπί «'Αφιξη τώρα». Όταν ο πελάτης επιβιβάζεται στο αυτοκίνητο ο οδηγός πατά άλλο κουμπί, την επιλογή «Έναρξη διαδρομής». Όταν φτάσει στον επιθυμητό προορισμό πατά την επιλογή «Τέλος διαδρομής». Η εφαρμογή υπολογίζει το κόμιστρο. Η πληρωμή δεν γίνεται με μετρητά. O επιβάτης όταν ανοίγει λογαριασμό στην Uber δηλώνει πιστωτική κάρτα ή πληρώνει μέσω PayPal, GoogleWallet ή κάνει χρήση προπληρωμένων μονάδων Uber Credits. Προκειμένου να πληρωθεί από την Uber o οδηγός έχει δηλώσει έναν αριθμό λογαριασμού, ώστε να πιστώνονται τα χρήματα. Ο πελάτης μπορεί να αξιολογήσει τον οδηγό και αντιστρόφως, ενώ εάν ένας οδηγός συγκεντρώσει πολλές αρνητικές αξιολογήσεις χάνει την πρόσβαση στην υπηρεσία της Uber.
Σημειώνεται ότι ένας οδηγός εμφανίζεται στο σύστημα ως διαθέσιμος για να εξυπηρετήσει τον επόμενο πελάτη, μόνο εάν έχει πατήσει το κουμπί «Τέλος διαδρομής» για τον προηγούμενο πελάτη. Επίσης , για σημαντικό αριθμό διαδρομών προβλέπεται συγκεκριμένος τιμοκατάλογος, ώστε να αποφεύγονται φαινόμενα «διπλής κούρσας» ή «πειραγμένων» ταξίμετρων