- Επίσκεψη στην Κίνα ετοιμάζουν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και ο υπουργός Εξωτερικών.
- Οι απανωτές συναντήσεις με Κινέζους αξιωματούχους, οι επιδιώξεις των δύο πλευρών και οι πρόσφατες δηλώσεις του Αλέξη Τσίπρα.
- Τι θα συζητήσουν
Στο Πεκίνο θα βρεθούν στα τέλη του μήνα ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης και ο... υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς. Χθες, πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Εξωτερικών συνάντηση των δύο ανδρών, με συμμετοχή του υπουργού Οικονομικών Γιάνη Βαρουφάκη καθώς και εκπροσώπου της κινεζικής πρεσβείας με στόχο την προετοιμασία της επίσκεψης.
Η επίσκεψη συνδέεται με τις κινεζικές επιδιώξεις στην Ελλάδα, κυρίως με τη μετατροπή του Πειραιά σε κόμβο για τη μεταφορά εμπορευμάτων προς την Ευρώπη και τις αντιδράσεις του Πεκίνου στις κυβερνητικές εξαγγελίες περί ακύρωσης του διαγωνισμού πώλησης του ΟΛΠ ΟΛΠ -2,76%. Σοβαρό ενδιαφέρον για την απόκτηση του ΟΛΠ ΟΛΠ -2,76% έχει εκφράσει η κινεζική Cosco η οποία διαχειρίζεται ήδη τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού. Υπενθυμίζει πως στο παρελθόν είχαν υπάρξει και πληροφορίες για συζητήσεις σχετικά με αγορά ελληνικών ομολόγων από την Κίνα.
Τις τελευταίες εβδομάδες μάλιστα έχουν υπάρξει απανωτές συναντήσεις κυβερνητικών στελεχών με Κινέζους αξιωματούχους, με πιο πρόσφατη την επίσκεψη του Γιάνη Βαρουφάκη στις εγκαταστάσεις της Cosco. Είχε προηγηθεί η ομιλία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στην τελετή επίσημης υποδοχής του 18ου κινεζικού στόλου στον Πειραιά. Ο κ. Τσίπρας είχε υποστηρίξει πως η Ελλάδα θέλει να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του θαλάσσιου και χερσαίου «Δρόμου του Μεταξιού» και να αποτελέσει την κύρια πύλη εισόδου των κινεζικών προϊόντων στην Ευρώπη.
Είχε, επίσης, αναφέρει πως η κυβέρνηση δίνει ιδιαίτερη σημασία στην επένδυση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά και πως θα επιδιώξει νέες συνεργασίες με κινεζικούς ομίλους. Στόχος, όπως είπε, είναι να καταστεί ο Πειραιάς κορυφαίος κόμβος μεταφορών και εμπορίου όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και παγκοσμίως.
Περιθώρια περαιτέρω συνεργασίας εντοπίζει η κυβέρνηση, αλλά και η κινεζική πλευρά, στους τομείς των μεταφορών, των συγκοινωνιών και των σιδηροδρομικών - οδικών έργων. Υπενθυμίζεται πως κινεζικοί όμιλοι έχουν ενδιαφερθεί για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου ώστε να ενισχυθεί περαιτέρω ο ρόλος του Πειραιά ως μεταφορικού κόμβου. Ηδη προωθούν αντίστοιχες επενδύσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο χωρών της νοτιοανατολικής Ευρώπης όπως η Σερβία και η Βουλγαρία.