- Ραγδαία υποχώρηση σημείωσε μέσα σε έναν μήνα η αγορά αυτοκινήτου, καθώς τα capital controls «πάγωσαν» τις πωλήσεις και ανέκοψαν το πολύμηνο σερί ανόδου.
Το δυστύχημα για τον εν λόγω κλάδο του εμπορίου είναι, αφενός, ότι η... πτωτική πορεία είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι θα συνεχισθεί και το επόμενο διάστημα και, αφετέρου, ότι η αυξητική πορεία των τελευταίων μηνών δεν είχε καταφέρει να αντισταθμίσει τις απώλειες που σημειώθηκαν κατά την περίοδο 2009-2013.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), τον Ιούλιο του 2015 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 8.181 αυτοκίνητα καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού, έναντι 10.744 που κυκλοφόρησαν τον Ιούλιο του 2014, καταγράφοντας μείωση 23,9%.
Ειδικότερα, η υποχώρηση στα επιβατικά είναι 23,6% σε σχέση με πέρυσι, καθώς κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα 6.856 αυτοκίνητα έναντι 8.976 το 2014. Στα λεωφορεία, η μείωση είναι 16,7%, ενώ στα φορτηγά είναι μεγαλύτερη, της τάξης του 25,4%.
Βεβαίως, λόγω της ανοδικής πορείας που είχε η αγορά αυτοκινήτου έως και τον Ιούνιο, το επτάμηνο του 2015 έκλεισε με αύξηση πωλήσεων σε σύγκριση με το αντίστοιχο επτάμηνο του 2014. Συνολικά, οι πωλήσεις αυτοκινήτων εμφανίζονται αυξημένες κατά 18,4%, με την αύξηση στα επιβατηγά να είναι 18,2% και στα φορτηγά 20,6%, ενώ οι πωλήσεις λεωφορείων εμφανίζουν κάμψη 11,9%.
Αλλαγές παρατηρήθηκαν τον φετινό Ιούλιο και σε ό,τι αφορά τα μερίδια αγοράς στην κατηγορία των καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων. Η Toyota πέρασε μπροστά με μερίδιο 12,29%, στη δεύτερη θέση βρέθηκε η Peugeot με 10,76%, ενώ η Nissan υποχώρησε στην τρίτη θέση με 9,63%. Ακολουθεί στην τέταρτη θέση με μερίδιο 7,19% η Volkswagen, στην πέμπτη θέση η Opel με 6%, στην έκτη με 5,41% η Renault, στην έβδομη η Suzuki με 4,97%, στην όγδοη η Citroen με 4,26%, ενώ στις δύο τελευταίες θέσεις της δεκάδας βρίσκονται δύο πιο ακριβές μάρκες, και συγκεκριμένα η Audi με 4,08% και η Mercedes με 3,91%. Το υπόλοιπο 31,51% μοιράζονται διάφορες άλλες εταιρείες.
Τους επόμενους μήνες η υποχώρηση των πωλήσεων αναμένεται να είναι πολύ μεγαλύτερη, κι αυτό διότι μεγάλο μέρος των ταξινομήσεων του Ιουλίου περιλαμβάνει αυτοκίνητα που είχαν παραγγελθεί πριν από την επιβολή των capital controls.
Το διάστημα που ακολούθησε την τραπεζική αργία και τους κεφαλαιακούς περιορισμούς οι επισκέψεις στις εκθέσεις αυτοκινήτων ήταν πολύ σπάνιες.
Οι προθέσεις των Ελλήνων για την αγορά αυτοκινήτου την επόμενη περίοδο αποτυπώνεται, άλλωστε, και στην έρευνα οικονομικής συγκυρίας για τον Ιούλιο 2015 που δημοσιοποίησε πριν από λίγες ημέρες το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ). Σύμφωνα με αυτήν, μόλις το 2,5% των καταναλωτών στην Ελλάδα δηλώνει ότι είναι πιθανό να αγοράσει αυτοκίνητο το προσεχές δωδεκάμηνο. Εξάλλου,ο δείκτης πρόθεσης αγοράς αυτοκινήτου εντός των επόμενων 12 μηνών διαμορφώθηκε τον Ιούλιο του 2015 στις -91,3 μονάδες.