- Η κατάσταση στη Μέση Ανατολή κινδυνεύει να ξεφύγει από κάθε έλεγχο...
Την αλήθεια κρύβουν, όπως πάντα, τα μαύρα κουτιά. Βρέθηκαν σε καλή κατάσταση, κάτω από τα συντρίμμια, στην έρημο του Σινά. Αλλά η ανάλυση των δεδομένων...της μοιραίας πτήσης θα πάρει χρόνο, και το επίσημο πόρισμα μήνες μέχρι να εκδοθεί. Στο μεταξύ, σενάρια δίνουν και παίρνουν. Τι συνέβη στο Airbus A 321 που έγινε κομμάτια στον αέρα, παρασύροντας σε φρικτό θάνατο 224 ρώσους τουρίστες; Ανδρες, γυναίκες και παιδιά, που γύριζαν αμέριμνοι στην Αγία Πετρούπολη από διακοπές στον ήλιο, στο αιγυπτιακό θέρετρο Σαρμ ελ Σεχ;
Τέσσερις είναι οι θεωρίες, με πιο τρομακτική την κατάρριψη από τους τζιχαντιστές. Μια οργάνωση-παρακλάδι του Ισλαμικού Κράτους (ISIS), που συγκρούεται με τον αιγυπτιακό στρατό εδώ και χρόνια στο Σινά, έσπευσε να αναλάβει την ευθύνη. Οι ισλαμιστές είπαν ότι «με τη βοήθεια του Αλλάχ» έριξαν το αεροπλάνο, «σε αντίποινα για τους βομβαρδισμούς που διέταξε ο Βλαντίμιρ Πούτιν στη Συρία». Ανέβασαν στο Internet και βίντεο, που υποτίθεται ότι δείχνει το αεροπλάνο να πέφτει φλεγόμενο από τον ουρανό. Αλλά μάλλον πρόκειται για παλαιότερα πλάνα από κατάρριψη κυβερνητικού αεροσκάφους στη Συρία. Που τα χρησιμοποιούν τώρα στον πόλεμο της προπαγάνδας.
Οι ειδικοί δεν τους πιστεύουν. Κυρίως γιατί οι ένοπλοι οπαδοί του τζιχάντ («ιερός πόλεμος») δεν έχουν τόσο προηγμένους πυραύλους για να χτυπήσουν αεροπλάνα που πετoύν στα 31.000 πόδια. Δεν αποκλείουν όμως μια άλλη εκδοχή: την έκρηξη μιας βόμβας των τζιχαντιστών μέσα στο αεροπλάνο. Σε τόσο ύψος και με τέτοια πίεση στην καμπίνα και μια μικρή έκρηξη θα ήταν μοιραία. Ο μηχανισμός, ακόμη και πολύ αυτοσχέδιος, θα μπορούσε να έχει περάσει στην πτήση μέσα σε αποσκευές. 'Η θα μπορούσε να τον έχει πάνω του ένας επιβάτης βομβιστής αυτοκτονίας του ISIS. Παρ' όλο που τα μέτρα ασφαλείας στο αεροδρόμιο του Σαρμ ελ Σεχ, ένα από τα πιο τουριστικά της Αιγύπτου, θεωρούνται ότι πληρούν τις διεθνείς προδιαγραφές.
Οι άλλες εκδοχές είναι οι κλασικές. Μηχανική βλάβη, ανθρώπινο λάθος ή και τα δύο.
Το αεροπλάνο της Metrojet, ρωσικής εταιρείας χαμηλού κόστους, ήταν 18 ετών, με κάποιο ανησυχητικό παρελθόν. Είχε υποστεί σοβαρή βλάβη στην ουρά του, σε μια ανώμαλη προσγείωση στο αεροδρόμιο του Καΐρου, το 2001. Οι επισκευές κράτησαν τρεις μήνες, αν και από τότε το Airbus πέταξε εκατοντάδες φορές χωρίς προβλήματα. Ελαττωματικές επισκευές στην ουρά ήταν πάντως η αιτία της πιο πολύνεκρης αεροπορικής τραγωδίας στην ιστορία, στην πτήση 123 της Japan Airlines, με 520 νεκρούς, το 1985, επτά χρόνια μετά τη βλάβη. Και η γυναίκα του ρώσου συγκυβερνήτη είπε ότι ο άνδρας της ανησυχούσε για την κατάσταση του αεροπλάνου, όταν της μίλησε στο τηλέφωνο λίγο πριν από την απογείωση, το περασμένο Σάββατο.
Μόσχα και Κάιρο «ξορκίζουν» τον τρόμο
Η εταιρεία έδειξε σχεδόν αμέσως «εξωτερικό παράγοντα», αποκλείοντας και το ανθρώπινο λάθος. Οι δύο πιλότοι ήταν έμπειροι, ανακοίνωσε, με πάνω από 12.000 ώρες πτήσης και άψογο ιστορικό. Βέβαιο είναι ότι δεν εξέπεμψαν κανένα σήμα κινδύνου, στα 20 λεπτά που μεσολάβησαν από την απογείωση ως τη συντριβή. Ολα δείχνουν ότι η καταστροφή ήταν ξαφνική και απόλυτη.
Τόσο το Κρεμλίνο, που βομβαρδίζει το ISIS στη Συρία, όσο και η κυβέρνηση της Αιγύπτου, που έχει απεγνωσμένα ανάγκη τον τουρισμό, απέρριψαν βιαστικά την τρομοκρατική επίθεση. Αλλά τα συντρίμμια, σκορπισμένα σε μεγάλη έκταση στο έδαφος, δείχνουν ότι το αεροπλάνο εξερράγη στον αέρα. Γεγονός που ενισχύει τη θεωρία της βόμβας. Ειδικοί λένε ότι και ένας πολύ μικρός εκρηκτικός μηχανισμός στις χειραποσκευές θα μπορούσε να προκαλέσει την καταστροφή σε αυτό το ύψος, εξαιτίας της πίεσης στην καμπίνα. Ακόμη και αν δεν μιλάμε για καμικάζι επιβάτη, κάποιος εργαζόμενος στο αεροδρόμιο, ίσως ένας συντηρητής στο έδαφος, θα μπορούσε να έχει κάνει το φονικό σαμποτάζ.
Με ό,τι έχει γίνει γνωστό ως τώρα, εμπειρογνώμονες δίνουν πιθανότητες 65% στο σενάριο της βόμβας. Με δεύτερο επικρατέστερο τη μηχανική βλάβη, ίσως λόγω της παλιάς ζημιάς στην ουρά, η οποία βρέθηκε άσχημα καμένη, με σημάδια ανατίναξης από μέσα προς τα έξω, σε απόσταση από τα άλλα συντρίμμια.