- Σε μείωση των δαπανών τους ακόμη και για είδη και υπηρεσίες πρώτης ανάγκης, όπως τα τρόφιμα, η θέρμανση, το ηλεκτρικό ρεύμα ή το νερό, η υγεία και η εκπαίδευση, έχουν προχωρήσει τον τελευταίο χρόνο σχεδόν εννέα στους δέκα Θεσσαλονικείς (ποσοστό 88,1%), σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησαν το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ) και η εταιρεία ερευνών TOTHEPOINT.
Κάθε χρόνο και χειρότερα είναι εκ των βασικών συμπερασμάτων, ενώ στα απογοητευτικά και συνάμα ανησυχητικά ευρήματα είναι και ότι πλέον η... τιμή -και όχι η ποιότητα- αποτελεί το πρώτο κριτήριο αγοράς τροφίμων για σχεδόν τους μισούς καταναλωτές.
Η έρευνα, που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 765 καταναλωτών στον νομό Θεσσαλονίκης, κατά το χρονικό διάστημα 29 Φεβρουαρίου έως 2 Μαρτίου 2016, παρουσιάστηκε κατά την τακτική γενική συνέλευση του ΚΕΠΚΑ.
Αναλυτικότερα, το 88,1% των καταναλωτών δήλωσαν ότι έχουν μειώσει γενικά την κατανάλωση τον τελευταίο χρόνο.
Από αυτούς 82,1% περιόρισαν τις αγορές ένδυσης – υπόδησης, 70% τα έξοδα για διασκέδαση, 63,1% τις δαπάνες για αγορά τροφίμων, 43,5% για διακοπές, 39,1% για θέρμανση, 36,5% για καλλυντικά, 35,8% για ηλεκτρικό ρεύμα, ύδρευση, τηλεπικοινωνίες, 35% για μετακινήσεις, 32,8% για οικιακό εξοπλισμό, 30,9% για είδη προσωπικής υγιεινής, 30,7% για είδη καθαριότητας σπιτιού, 23,6% για υγεία και 20,3% για την εκπαίδευση.
Πλέον, η τιμή -και όχι η ποιότητα- αποτελεί το πρώτο κριτήριο αγοράς τροφίμων για σχεδόν τους μισούς καταναλωτές (48,3%, έναντι 37.7% το 2015).
Η ποιότητα ως κριτήριο επιλογής πέρασε σε δεύτερη μοίρα το 2016, αφού το ποσοστό όσων την προτάσσουν, όταν πρόκειται να αγοράσουν τρόφιμα, υποχώρησε φέτος σε 16,4% από 32,6% πέρυσι.
Κάθε χρόνο και χειρότερα
Σε σύγκριση με το 2015, το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι έχουν περιορίσει τις δαπάνες αυξήθηκε σημαντικά το 2016. Το ποσοστό των καταναλωτών, που δήλωσαν ότι έχουν μειώσει γενικά την κατανάλωση, αυξήθηκε φέτος στο 88,1% (85,1% πέρυσι), ενώ ανά κατηγορία δαπανών, η εικόνα διαμορφώθηκε ώς εξής:
· Το 2015, 70,5% των καταναλωτών δήλωναν ότι είχαν περιορίσει τα έξοδα για ένδυση-υπόδηση. Το 2016, το ποσοστό αυξήθηκε στο 82,1%.
· Το 2015, 54,6% των καταναλωτών δήλωναν ότι είχαν περιορίσει τα έξοδα για διασκέδαση. Το 2016, το ποσοστό αυξήθηκε στο 70,0%.
· Το 2015, 43,1% των καταναλωτών δήλωναν ότι είχαν περιορίσει τα έξοδα για τρόφιμα. Το 2016, το ποσοστό αυξήθηκε στο 63,1%.
· Το 2015, 20,9% των καταναλωτών δήλωναν ότι είχαν περιορίσει τα έξοδα για μετακινήσεις. Το 2016, το ποσοστό αυξήθηκε στο 35,0%.
· Το 2015, 26,2% των καταναλωτών δήλωναν ότι είχαν περιορίσει τα έξοδα για θέρμανση. Το 2016, το ποσοστό αυξήθηκε στο 39,1%.
· Το 2015, 41,5% των καταναλωτών δήλωναν ότι είχαν περιορίσει τα έξοδα για διακοπές. Το 2016, το ποσοστό αυξήθηκε στο 43,6%.
· Το 2015, 22,6% των καταναλωτών δήλωναν ότι είχαν περιορίσει τα έξοδα για ηλεκτρικό ρεύμα, ύδρευση, τηλεπικοινωνίες (35,8% το 2016).
· Το 2015, 15,8% των καταναλωτών δήλωναν ότι είχαν περιορίσει τα έξοδα για είδη καθαριότητας σπιτιού. Το 2016, το ποσοστό αυξήθηκε στο 30,7%.
· Το 2015, 12,4% των καταναλωτών δήλωναν ότι είχαν περιορίσει τα έξοδα για είδη προσωπικής υγιεινής. Το 2016, το ποσοστό αυξήθηκε στο 30,9%.
· Το 2015, 20,6% των καταναλωτών δήλωναν ότι είχαν περιορίσει τα έξοδα για καλλυντικά. Το 2016, το ποσοστό αυξήθηκε στο 36,5%.
· Το 2015, 14,2% των καταναλωτών δήλωναν ότι είχαν περιορίσει τα έξοδα για οικιακό εξοπλισμό. Το 2016, το ποσοστό αυξήθηκε στο 32,8%.
· Το 2015, 12,8% των καταναλωτών δήλωναν ότι είχαν περιορίσει τα έξοδα για υγεία. Το 2016, το ποσοστό αυξήθηκε στο 23,6%.
· Το 2015, 10,1% των καταναλωτών δήλωναν ότι είχαν περιορίσει τα έξοδα για εκπαίδευση. Το 2016, το ποσοστό αυξήθηκε στο 20,3%.