- Μέσω της γαλλικής Total θα φτάσει στα ΕΛΠΕ το πρώτο φορτίο ιρανικού αργού, ενώ πιθανότατα διά της ίδιας οδού ενδέχεται να γίνουν και οι επόμενες παραδόσεις τριών προγραμματισμένων φορτίων του Απριλίου.
Οι «γκρίζες ζώνες» του.. κανονισμού για την άρση των κυρώσεων στο Ιράν εξακολουθούν να προκαλούν δυστοκία στις συναλλαγές του διεθνούς χρηματοπιστωτικού συστήματος με την Τεχεράνη, με αποτέλεσμα τα ΕΛΠΕ να μην μπορούν επί του παρόντος να προχωρήσουν σε απευθείας προμήθειες ιρανικού αργού, όπως προβλέπει το πλαίσιο συμφωνίας που υπέγραψαν με τη NIOC στις 22 Ιανουαρίου.
Εμπλοκή παρατηρείται για τους ίδιους λόγους και στην αποπληρωμή της πρώτης δόσης, ύψους 100 εκατ. ευρώ, του παλαιού χρέους των 600 εκατ. ευρώ προς την ιρανική εταιρεία. «Η δόση έχει απελευθερωθεί από εμάς δεν έχει όμως καταφέρει να φτάσει ακόμη στην Τεχεράνη», τονίζουν στην «Κ» πηγές των ΕΛΠΕ, επιβεβαιώνοντας τις δυσκολίες συναλλαγών μεταξύ Τεχεράνης και διεθνών τραπεζικών ιδρυμάτων. Οι ίδιοι λόγοι επέβαλλαν και την προμήθεια του πρώτου φορτίου ιρανικού πετρελαίου μέσω της Total, η οποία λόγω μεγέθους έχει διαφορετική αντιμετώπιση από το διεθνές χρηματοπιστωτικό σύστημα. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο γαλλικός πετρελαϊκός κολοσσός έχει υπογράψει συμφωνία με τη NIOC για την αγορά 160.000 βαρελιών ιρανικού αργού την ημέρα, ενώ αναμένεται και η υπογραφή συμφωνίας για επενδύσεις στο πετρελαϊκό οικόπεδο South Azadegan.
Αντίστοιχη ισχύ φέρεται να έχει η αγγλο-ολλανδική πολυεθνική Shell, η οποία ανακοίνωσε μέσα στην εβδομάδα που πέρασε ότι αποπλήρωσε παλαιό χρέος ύψους 1,77 δισ. προς το Ιράν. Το χρέος αφορά προμήθειες πετρελαίου και η αποπληρωμή του έγινε σε ευρώ καθώς οι πληρωμές σε δολάριο δεν έχουν επιτραπεί ακόμη από τις ΗΠΑ.
Το πρώτο φορτίο ιρανικού αργού που θα μεταφέρει 1 εκατ. βαρέλια θα φτάσει στα διυλιστήρια των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα περί τα τέλη Μαρτίου και σύμφωνα με πηγές του oμίλου θα πληρωθεί τοις μετρητοίς (40 εκατ. ευρώ), αφού δεν υπάρχει δυνατότητα τραπεζικής συναλλαγής. Η επόμενη παραγγελία των ΕΛΠΕ αφορά τρία φορτία αντίστοιχου μεγέθους (1 εκατ. βαρέλια έκαστο) μέσα στον Απρίλιο. Ο τρόπος παραλαβής αλλά και πληρωμής των νέων φορτίων θα εξαρτηθεί από το κατά πόσον θα αρθούν οι επιφυλάξεις μεγάλων ευρωπαϊκών τραπεζών για συναλλαγές με το Ιράν, οι περισσότερες εκ των οποίων ανησυχούν μήπως βρεθούν αντιμέτωπες με την αμερικανική δικαιοσύνη. Εν αναμονή των εξελίξεων σε σχέση με την πλήρη άρση των κυρώσεων στο Ιράν από αμερικανικής πλευράς και μέχρι να καταστεί δυνατή η απευθείας προμήθεια από τη NIOC, τα ΕΛΠΕ αναζητούν εναλλακτικές οδούς για να φτάσει το ιρανικό πετρέλαιο στα διυλιστήριά τους. Στο πλαίσιο αυτό, βρίσκονται σε συζητήσεις και με μεγάλους traders της αγοράς, αφού όπως μεταφέρουν πηγές του oμίλου, πρόθεση τόσο των ΕΛΠΕ όσο και της NIOC είναι η άμεση υλοποίηση της μεταξύ τους συμφωνίας. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η συμφωνία δίνει τη δυνατότητα στα ΕΛΠΕ να προμηθεύονται από το Ιράν κατ’ ελάχιστον 2 εκατ. βαρέλια τον μήνα και εν δυνάμει να καλύπτουν με περσικό αργό το 25% των αναγκών τους.
Η απευθείας προμήθεια αργού από τις χώρες παραγωγούς σε υποκατάσταση των traders, αποτελεί βασική στρατηγική της διοίκησης των ΕΛΠΕ. Η πολιτική αυτή, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, πέραν του περιορισμού του κόστους, αφού η επιβάρυνση από τους μεσάζοντες φτάνει μέχρι και 1,5 δολάριο το βαρέλι, βελτιστοποιεί την απόδοση της δυναμικότητας των διυλιστηρίων σε ό,τι αφορά την επεξεργασία διαφόρων τύπων αργού. Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής από δύο με τρεις τύπους αργού, οι εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ διυλίζουν πλέον πέντε με έξι τύπους, με προοπτική να εξαντλήσουν τη δυναμικότητά τους για επεξεργασία δέκα τύπων αργού./πηγή Καθημερινή