- Η οδήγηση στο χιόνι είναι μια ασυνήθιστη κατάσταση για τους περισσότερους οδηγούς στη χώρα μας.
- Πολλές φορές η κατάσταση στο οδικό δίκτυο είναι τέτοια που η κυκλοφορία διεξάγεται με μεγάλη δυσκολία και με πολλές παγίδες για τα οχήματα και τους κατόχους.
Υπάρχουν όμως ορισμένοι «χρυσοί κανόνες». Ένας...οδηγός επιβίωσης, ώστε να μπορέσουμε να ξεπεράσουμε όλα τα ζητήματα που μπορεί να προκύψουν, πριν ξεκινήσουμε, έχοντας ένα κατάλληλα προετοιμασμένο αυτοκίνητο αλλά και κατά τη διάρκεια της πορείας προκειμένου να φτάσουμε στον προορισμό μας με ασφάλεια, δίχως προβλήματα…
Πριν ξεκινήσουμε
ΕΛΑΣΤΙΚΑ: Το ιδανικό θα ήταν αν είχαμε στο αυτοκίνητό μας χειμερινά λάστιχα. Η ειδική σύνθεση γόμας και το ανάλογα σχεδιασμένο προφίλ του ελαστικού μας προσφέρουν μικρότερη απόσταση φρεναρίσματος σε χιονισμένο οδόστρωμα και σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες.
ΑΝΤΙΠΗΚΤΙΚΟ: Το ψυγείο της μηχανής… παγώνει όπως και κάθε άλλο δοχείο υγρών στις θερμοκρασίες χιονιά και παγετού. Με την προβλεπόμενη ποσότητα αντιπηκτικού (υπάρχουν και οι σχετικές ενδείξεις για τους αδαείς) στο δοχείο πλυστικής συσκευής τα μηχανικά μέρη θα μείνουν προστατευμένα.
ΜΠΑΤΑΡΙΑ: Η ισχύς της μπαταρίας εξαρτάται μεταξύ άλλων και από το χρόνο που τελεί σε χρήση. Ελέγξτε την μπαταρία για να βεβαιωθείτε ότι έχετε αρκετή ισχύ για τις εκκινήσεις στις χαμηλές θερμοκρασίες του χειμώνα και την υπερκατανάλωση ενέργειας. Αν το αυτοκίνητο δεν «πάρει» αμέσως, μην επιμένετε για περισσότερα από τέσσερα – πέντε δευτερόλεπτα με το διακόπτη της μίζας στη θέση ανάφλεξης. Περιμένετε λίγο και προσπαθήστε ξανά.
ΦΡΕΝΑ: Ίσως η κρισιμότερη λειτουργία σε οδήγηση σε χιόνι. Αν έχετε παρατηρήσει ότι το σύστημα από τη χρήση των προηγούμενων ημερών δεν αποδίδει σωστά, σκεφτείτε ακόμη και το ενδεχόμενο να μην χρησιμοποιήσετε το όχημά σας. Τα φρένα χρειάζονται τη σωστή κατανομή και αν δεν υπάρχει, μπορεί να χάσετε τον έλεγχο, βλέποντας το αυτοκίνητο να «φεύγει» δεξιά και αριστερά μετά το φρενάρισμα.
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: Αντιολισθητικές αλυσίδες σε οποιαδήποτε από τις εκδοχές τους που ταιριάζουν στον τύπο των ζαντών και ελαστικών σας, είναι προφανώς απαραίτητες. Αν μεριμνήσετε και για δυο τρία ακόμη αντικείμενα που θα σας φανούν χρήσιμα την κρίσιμη ώρα, όπως ένας φακός, μια ξύστρα χιονιού και γάντια, ακόμη καλύτερα. Χρήσιμα μπορεί να είναι ακόμη το φλούο γιλέκο και το τρίγωνο από το πιο συνηθισμένο κιτ ασφαλείας.
ΚΑΛΟΡΙΦΕΡ, ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΣ. Ελέγξτε το καλοριφέρ του αυτοκινήτου σας, ακόμη και το a/c. Πολλοί οδηγοί το χρησιμοποιούν μόνον το καλοκαίρι. Όμως η σωστή λειτουργία των θερμαντικών σωμάτων, εκτός από ένα ζεστό εσωτερικό του οχήματος, εξασφαλίζουν και ένα καθαρό παρμπρίζ από χιόνι, πάγο και ατμούς.
ΛΑΔΙΑ: Η σωστή ποσότητα και σύνθεση λιπαντικών, εξασφαλίζουν πάντα εύκολη εκκίνηση. Και ειδικά το χειμώνα.
ΠΑΡΜΠΡΙΖ: Τα κατάλληλα υγρά για το παρμπρίζ, που βρίσκουμε πια με ευκολία σε πρατήρια καυσίμων ακόμη και σε σούπερ μάρκετ, σε .συνδυασμό με υαλοκαθαριστήρες που δεν είναι φθαρμένοι ή ξεροί θα κρατούν πάντα ανοιχτό το οπτικό σας πεδίο.
Κατά την οδήγηση
ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ… ΧΑΛΑΡΑ: Ξεκινήστε χωρίς να μαρσάρετε. Χρησιμοποιήστε λίγο το γκάζι, πατινάροντας ελαφρά τον συμπλέκτη. Αν μπορείτε, εκκινήστε με τη 2η ταχύτητα, που και μην αλλάζετε ταχύτητες «νευρικά» και πολύ συχνά.
ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΟΙ ΕΛΙΓΜΟΙ: Αν πρέπει να αλλάξετε κατεύθυνση, ξεχάστε την καθημερινή συνήθεια… «φλας κι έφυγα». Χρειάζεται αργός χειρισμός, που θα δώσει και στους άλλους το χρόνο να καταλάβουν την κίνησή σας, αλλά και σε εσάς τη δυνατότητα να μη ρισκάρετε τον έλεγχο του οχήματος. Οδηγήστε αργά και σταθερά, το ίδιο ισχύει και στις στροφές. Έτσι θα μειώσετε την ανάγκη χρήσης του φρένου και ειδικά την ανάγκη για ένα απότομο φρενάρισμα. Το ABS βοηθάει αλλά δεν αρκεί από μόνο του.
ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΙΣ ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ: Η απόσταση ακινητοποίησης του αυτοκινήτου σε χιόνι ή πάγο είναι υψηλότερη από το στεγνό οδόστρωμα. Υπολογίστε τετραπλάσια απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, για να έχετε χώρο και χρόνο φρεναρίσματος αν χρειαστεί.
ΑΠΟΦΥΓΕΤΕ ΣΤΕΝΑ: Προτιμήστε δρόμους με όσο το δυνατόν περισσότερη κυκλοφορία. Προφανώς το οδόστρωμα θα είναι σε καλύτερη κατάσταση ως προς την πρόσφυση. Αποφύγετε στενά που μπορεί να είναι παγωμένα ακόμη και αν χρειαστεί να διανύσετε μεγαλύτερες αποστάσεις γι αυτό.
ΑΝΑΨΤΕ ΦΩΤΑ: Τα φώτα διασταυρώσεως (μεσαία) τα έχουμε πάντα αναμμένα, ώστε και να μας βλέπουν και να μην παγώσουν από το χιόνι που πέφτει.
ΑΝ «ΓΛΙΣΤΡΑΤΕ»: Αν το οδόστρωμα «γλιστράει» οδηγείστε προς την πλευρά ολίσθησης. Μη φρενάρετε απότομα, θα χάσετε τον έλεγχο. Πατήστε στιγμιαία συμπλέκτη για να αυξήσετε για λίγο την πλευρική πρόσφυση στους τροχούς, διορθώστε την πορεία με απαλές κινήσεις στο τιμόνι και φρενάρετε μαλακά.
Ξέρετε να χρησιμοποιείτε αλυσίδες;
Οι αλυσίδες μπαίνουν στους κινητήριους τροχούς του αυτοκινήτου και μετά από μερικά μέτρα κίνησης χρειάζεται να τις τεντώσουμε ξανά, τουλάχιστον για τις «παραδοσιακές» και πιο διαδεδομένες στο εμπόριο. Φυσικά όταν τα λάστιχα μας έχουν αλυσίδες, οι προδιαγραφές κίνησης είναι διαφορετικές. Η ανώτατη ταχύτητα δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 50 χλμ. ανά ώρα.
Φτάσατε; Θυμηθείτε πριν απομακρυνθείτε
Παρκάροντας, αν το αυτοκίνητό θα μείνει στο σημείο για πολλές ώρες και ο δρόμος δεν έχει κλίση, μην τραβάτε το χειρόφρενο. Υπάρχει κίνδυνος να παγώσει και να μην επανέρχεται. Σηκώστε τους υαλοκαθαριστήρες για να μην κολλήσουν με τον πάγο πάνω στο παρμπρίζ.