Η είσοδος Ολλανδικής πολυεθνικής στην Ελλάδα φέρνει ανατροπές στον χάρτη των σούπερ μάρκετ - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου 2017

Η είσοδος Ολλανδικής πολυεθνικής στην Ελλάδα φέρνει ανατροπές στον χάρτη των σούπερ μάρκετ

H επανατοποθέτηση του ολλανδικού κολοσσού Spar έρχεται να «ταράξει τα νερά» στον χάρτη των σούπερ μάρκετ, ο οποίος αλλάζει για ακόμη μία φορά τα τελευταία χρόνια. Ο Ολλανδικός όμιλος μπαίνει ξανά στην Ελλάδα και ζητάει μερίδιο από την πίτα των περίπου 10 δισ. ευρώ που κάνουν τζίρο τα σούπερ μάρκετ στη χώρα.


Ήδη τα τελευταία χρόνια εμβληματικές αλυσίδες όπως ο «Βερόπουλος» και ο «Μαρινόπουλος» βγήκαν από την αγορά και ενισχύθηκαν άλλοι όμιλοι, όπως τα «My Market» και ο «Σκλαβενίτης», ο οποίος με την συμφωνία για τον Μαρινόπουλο απέκτησε δίκτυο ξαφνικά σε ολόκληρη τη χώρα.

Είναι βέβαιο ότι είσοδος της Spar, όπως τουλάχιστον σχεδιάζεται να γίνει, θα φέρει σημαντικές ανατροπές και έναν ακόμη ισχυρό παίκτη σε μια περίοδο που σημειώνεται ήδη μάχη προσφορών για προσέλκυση πελατών. Ήδη ο «Αστέρας», το όχημα μέσω του οποίου επιστρέφει στην Ελλάδα η Spar, είναι υπολογίσιμη δύναμη, ωστόσο το παιχνίδι αλλάζει με την συνεργασία των Ολλανδών.

Tο πλάνο που έχει εκπονηθεί προβλέπει ότι το δίκτυο Spar, με βραχίονα τον «Αστέρα» θα ξεκινήσει την ανάπτυξη από τις αρχές του 2018 και στόχος είναι μέσα στα επόμενα δύο χρόνια το δίκτυο καταστημάτων να φτάσει ακόμη και τα 300 σημεία σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Τα δεδομένα, ειδικά για την επόμενη θερινή περίοδο έχουν αλλάξει δραστικά από την ύπαρξη πλέον εκτός Αττικής της αλυσίδας «Σκλαβενίτης», καθώς και από την έμφαση που δίνουν στην ανάπτυξή τους εκτός πρωτεύουσας και οι άλλες κορυφαίες αλυσίδες του κλάδου, όπως η «ΑΒ Βασιλόπουλος», η «Lidl» και η «My Market».

Σημειώνεται ότι από τα 400 καταστήματα της «Μαρινόπουλος» που μεταβιβάστηκαν στην εταιρεία «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης» και λειτουργούν υπό το σήμα «Σκλαβενίτης», τα 240 βρίσκονται εκτός της Αττικής.

Το 2015 από τα συνολικά 2.490 σούπερ μάρκετ σε όλη τη χώρα, τα 865 ήταν εντός Αττικής και τα υπόλοιπα 1.625 στην υπόλοιπη χώρα.
Η είσοδος των Ολλανδών και ο «Αστέρας»

Οι Ολλανδοί έχουν έρθει στην Ελλάδα έχοντας ως βραχίονα την αλυσίδα «Aστέρας», στην οποία μετέχουν 88 επιχειρήσεις από όλη τη χώρα, με δίκτυο 200 καταστημάτων. Το βασικό χαρακτηριστικό της συγκεκριμένης αλυσίδας είναι ότι έχει καταστήματα σε κρίσιμες περιοχές, όπως αστικά κέντρα, αλλά και δημοφιλείς τουριστικοί προορισμοί, και τζίρο άνω των 500 εκατ. ευρώ.

Ο Όμιλος σούπερ μάρκετ Αστέρας Εμπορική ΑΕ, ιδρύθηκε το 1993 και αποτέλεσε την πρώτη κίνηση για συνεργασία ελληνικών επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου, σε μια κοινή συμμαχία, ώστε να μπορέσουν τα μέλη του να ανταγωνισθούν τις μεγάλες εθνικές και πολυεθνικές επιχειρήσεις του χώρου και γενικότερα να έχουν βασικό ρόλο στις εξελίξεις του λιανεμπορίου στην χώρα μας.

Στην πορεία των ετών και μετά από πολλές εναλλαγές στην σύνθεση του, ο Όμιλος «Αστέρας» εδραιώθηκε στην ελληνική αγορά ώς ένας ελληνικός Όμιλος με ενεργό ρόλο και προοπτική για τον ίδιο και τα μέλη του.

Οι παροχές μέσω κεντρικών συμφωνιών, η μεγάλη γκάμα των προιόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα διαφημιστικά φυλλάδια, οι υπηρεσίες στησίματος και ανακαίνισης των καταστημάτων, η μηχανογραφική και νομική κάλυψη των μελών του Ομίλου δημιουργούν ένα περιβάλλον μέσα στο οποίο τα μέλη αναπτύσσουν τις εμπορικές τους δυνατότητες.

H Spar, λοιπόν, μπαίνει στην ελληνική αγορά, αυτή τη φορά όχι μόνο ως διανομέας προϊόντων, αλλά ουσιαστικά με δίκτυο, μαζί με τον «Αστέρα» σηματοδοτώντας μια μεγάλη ξένη επένδυση.

O Oλλανδικός κολοσσός, έχει παρουσία σε 47 χώρες, με 13.000 καταστήματα, τα οποία υποδέχονται περί τα 13 εκατ. καταναλωτές κάθε μέρα.

O κύκλος εργασιών το 2016 διαμορφώθηκε στα 33,1 δισ. ευρώ και φέτος εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 35 δισ. ευρώ.

Στην Eλλάδα η φίρμα ήρθε για πρώτη φορά το 1969, μέσω της συνεργασίας με τον όμιλο Bερόπουλου και διήρκεσε μέχρι το 2015 που η αλυσίδα πέρασε στα χέρια της Mετρό (Παντελιάδης).

H ολλανδική αλυσίδα, στο πλαίσιο του rebranding θα προχωρήσει σε ριζικό ανασχεδιασμό των σημείων που θα ενταχθούν στο δίκτυό της, ενώ ανάλογα με το μέγεθος και τη θέση τους θα τα προσαρμόσει στα μοντέλα με τα οποία δραστηριοποιείται στη διεθνή αγορά. H εταιρία διαθέτει τέσσερα βασικά μοντέλα καταστημάτων και συγκεκριμένα, τα κλασσικά Spar, που είναι σχεδιασμένα για γειτονιές σε αστικές και αγροτικές περιοχές, με εμβαδόν από 200 έως 1.000 τ.μ. Tα Spar Express, που είναι από 100-300 τ.μ. και προορίζονται για σημεία μαζικής διέλευσης, όπως πρατήρια καυσίμων, αεροδρόμια, σταθμοί λεωφορείων και τρένων.

Tα Eurospar είναι τα μεγάλα σούπερ μάρκετ, με χώρους πώλησης μεταξύ 1.000 και 3.000 τ.μ. και απευθύνονται στις εβδομαδιαίες αγορές των οικογενειών. Για αυτά επιλέγονται θέσεις σε στρατηγικά σημεία των μεγάλων πόλεων ή σε εμπορικά κέντρα ως αυτόνομα σούπερ μάρκετ.

Τα Interspar Hypermarket είναι τα μεγαλύτερα καταστήματα της αλυσίδας, με χώρους πωλήσεων άνω των 3.000 τ.μ. Aναπτύσσονται στη λογική του one-stop shop και διαθέτουν τη μεγαλύτερη ποικιλία σε τρόφιμα και άλλα προϊόντα.
Η ελληνική αγορά των σούπερ μάρκετ

Εικόνα στασιμότητας παρουσιάζει η αγορά σούπερ μάρκετ, ενώ ο τζίρος έχει σημειώσει πτώση τα τελευταία χρόνια. Η εταιρεία ερευνών αγοράς Nielsen εκτιμά ότι η χρονιά θα κλείσει με θετικό πρόσημο, ωστόσο οι εκπρόσωποι του λιανεμπορίου που κρίνουν ότι το 2018 θα είναι δυσκολότερο έτος και προβλέπουν συνέχιση των ανακατατάξεων στον κλάδο.

Στο δεκάμηνο Ιανουαρίου - Οκτωβρίου 2017, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ παρουσιάζουν οριακή αύξηση 0,4% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2016.

Στα λεγόμενα ταχυκίνητα αγαθά, τα προϊόντα δηλαδή που καταναλώνονται και αγοράζονται συχνά από τους καταναλωτές (γαλακτοκομικά, προϊόντα καθαρισμού, είδη προσωπικής περιποίησης, αναψυκτικά, τυποποιημένα και κατεψυγμένα τρόφιμα), οι πωλήσεις καταγράφουν στο δεκάμηνο οριακή πτώση της τάξης του 0,4%. Ειδικά, μάλιστα, στα είδη προσωπικής περιποίησης και προϊόντα οικιακής χρήσης η πτώση της αξίας των πωλήσεων είναι αντιστοίχως 2,1% και 1,3%. Η αρκετά μεγαλύτερη πτώση σε σύγκριση με το σύνολο των ταχυκίνητων αγαθών οφείλεται, όπως επισημαίνει η Nielsen, κυρίως στις αποπληθωριστικές πιέσεις που δέχονται οι συγκεκριμένες κατηγορίες, λόγω των έντονων προωθητικών ενεργειών.

Ο τζίρος συνολικά στα τρόφιμα και ποτά διατηρείται στα ίδια επίπεδα με την περυσινή χρονιά, καθώς οι όποιες απώλειες σε κάποιες κατηγορίες, λόγω επίσης των προσφορών, αντισταθμίζονται από τις αυξήσεις που έχουν επέλθει σε κάποια προϊόντα ως αποτέλεσμα της επιβολής ή της αύξησης των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης (ΕΦΚ). Χαρακτηριστικά παραδείγματα σε αυτή την περίπτωση είναι ο καφές και η μπίρα. Στον μεν καφέ επιβλήθηκε από την 1η Ιανουαρίου 2017 ΕΦΚ, που πρώτα δεν υπήρχε, στη δε μπίρα έχει αυξηθεί από τον Ιούνιο του 2016 περαιτέρω ο ΕΦΚ.

Ο ετήσιος τζίρος έχει υποχωρήσει στα 10,7 δισ. ευρώ από 14 δισ. που ήταν το 2009.
Bookmark and Share