Ο νεοελληνικός εμφύλιος των Ελληνικών πανεπιστημίων. - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Παρασκευή 20 Ιουνίου 2008

Ο νεοελληνικός εμφύλιος των Ελληνικών πανεπιστημίων.

Άρθρο του κ. Αντώνη Λιάκου,
καθηγητή Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

"Το Πανεπιστήμιο έχει μπει σε μια φάση εμφυλίου πολέμου που κρατάει εδώ και δύο χρόνια. Καθηγητές εναντίον καθηγητών, φοιτητές εναντίον καθηγητών, φοιτητές εναντίον φοιτητών. Παρά τις απλοποιήσεις και τα στερεότυπα, δεν βρίσκονται οι προκομμένοι από τη μια και οι απρόκοφτοι από την άλλη, ούτε οι κομματικοδίαιτοι φοιτητές από τη μια και οι σπασίκλες από την άλλη. Η διαχωριστική γραμμή διχάζει επιστημονικές οικογένειες και είναι πολλές φορές δυσδιάκριτα τα κριτήρια της εκατέρωθεν ένταξης και συσπείρωσης. Αν τα πράγματα ήταν μαύρο-άσπρο, η κρίση θα είχε λήξει. Αλλά δεν είναι.
Ο εμφύλιος καθοδηγείται από εκατέρωθεν ανεύθυνες ηγεσίες. Στην ηγεσία της ΠΟΣΔΕΠ υπάρχει μια ολιγάριθμη εξτρεμιστική ομάδα η οποία αντλεί επιρροή από το γεγονός ότι ματαίωσε την απόπειρα της επιβολής ενός εκτρωματικού νόμου (του πρώτου σχεδίου) το 2006 και στη συνέχεια την αναθεώρηση του άρθρου 16. Στην ηγεσία του υπουργείου υπάρχει μια εξίσου ανεύθυνη και, εκ διαμέτρου, το ίδιο εξτρεμιστική ηγεσία η οποία συνέδεσε εξαρχής με τον πιο καταστροφικό τρόπο τη μεταρρύθμιση στα πανεπιστήμια με την ιδιωτικοποίηση. Κυρίως δημιούργησε τη μεγαλύτερη δυνατή δυσπιστία για τις προθέσεις της στον πανεπιστημιακό κόσμο. Η γλώσσα και των δύο αντιπάλων αναδεικνύει τις ίδιες εμμονές, απλουστεύσεις, ακρότητες και είναι το ίδιο ξύλινη. Η αδυναμία ανάδειξης ηγεμονίας, είτε από τη μια είτε από την άλλη, κατέληξε σε αυτόν τον παρατεταμένο εμφύλιο με τα επεισόδια που δείχνουν ένα πανεπιστήμιο παραλυμένο και έρμαιο των άκρων. Σαφώς όμως και δεν είναι το Πανεπιστήμιο αυτό που φαίνεται.
Υπάρχει ένας κόσμος αφοσιωμένος, που δουλεύει συστηματικά, με αποτελεσματικότητα και παρά τις δυσκολίες, τόσο τις δομικές όσο και τις τρέχουσες. Υπάρχουν σαφώς διαφορετικές ταχύτητες στο ελληνικό πανεπιστήμιο, αλλά πού δεν υπάρχουν; Υπάρχουν σαφώς επείγουσες ανάγκες αλλαγών, για να συμβαδίσουμε με έναν κόσμο που αλλάζει ακόμη και με τρόπο που δεν μας αρέσει. Αλλά αλλαγές σε συνθήκες εμφυλίου θα αποβούν καταστροφικές και θα αφήσουν καμένη γη στα πανεπιστήμια. Αλλωστε δεν αρκούν οι νομοθετικές και από τα έξω ρυθμίσεις. Οταν βλέπεις στην καθημερινή ζωή του πανεπιστημίου τα δύο άκρα να συνεργάζονται σε αναξιοκρατικές επιλογές, όταν βλέπεις ότι οι αρχαϊκότητες, η τυπολατρία και η ρουτίνα ευνοούνται απέναντι στις καινοτομίες και στη δημιουργικότητα, καταλαβαίνεις ότι δεν φτάνει μόνο το νομοθετικό πλαίσιο, μια οποιαδήποτε εκ των άνω ρύθμιση, αλλά πρέπει να αλλάξει βαθιά η κουλτούρα του πανεπιστημίου. Και βεβαίως οποιαδήποτε αλλαγή χρειάζεται ηγεμονία, όχι διοικητική, με το ζόρι επιβολή. Η αφηρημένη επίκληση στην εφαρμογή των νόμων, αν έχει χαθεί η εμπιστοσύνη, δεν ωφελεί. Και τώρα έχει χαθεί ανεπιστρεπτί.
Τι να κάνουμε; Οι πρυτάνεις αποφάσισαν να παρέμβουν στην κρίση, και το έκαναν με μια συνέντευξη Τύπου στην οποία ο πρύτανης του Αθήνησι ζήτησε ένα μορατόριουμ γύρω από ένα μίνιμουμ θέσεων και μια πολιτική συμφωνία για βήματα συντεταγμένων μεταρρυθμίσεων. Νομίζω ότι το μορατόριουμ αυτό το χρειάζεται το Πανεπιστήμιο. Η κυβέρνηση έδωσε επανειλημμένα εξετάσεις στη μεταρρύθμιση του πανεπιστημίου και απέτυχε παταγωδώς. Το μόνο που κατόρθωσε είναι να εκθρέψει την αντίθετη αδιαλλαξία.
Προφανώς ο κ. Στυλιανίδης χρειάζεται τον κ. Απέκη όσο ο κ. Απέκης τον κ. Στυλιανίδη. Κάπως όμως πρέπει να βγούμε από το αδιέξοδο. Ας ακούσουμε αυτή τη φορά τους πρυτάνεις. Πολλοί, εκατέρωθεν, με έμπρακτο ενδιαφέρον και ιδέες για το πανεπιστήμιο συμφωνούν. Ενδεχομένως είναι ένας τρόπος για μια αντι-διχαστική αναδιάταξη των δυνάμεων στο Πανεπιστήμιο."
από το βήμα της κυριακής

12 σχόλια:

  1. TO ELLHNIKO PANEPISTHMIO SYNTOMA THA PLHRWSEI GIA TO TROPO POY EKANE THN EKLOGH TWN KATHIGHTWN OLA AYTA TA XRONIA.

    H EPISTHMONIKH GNWSH KAI EPARKEIA DEN BASIZETAI SE GNWRIMIES KAI STIS STHMENES PSHFOFORIES.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. kita pios milai.oust re liako pou dinis kai mathimata.o dolofonos tis pedias dini mathimata.enas tipos pou egine''panepistimiakos''exontas meson ta ensima diethnomarksistikou aristerismou kai den bori na sintaksi kimeno xoris orthografika lathi egine kathogitis logo gnorimion kai me tous tropous pou vgainoun apo ta konklavia kathigites i didaktores.kai fisika protopalikaro tou simitismou kai tis antethnikis propagandas sta panepistimia.ai sixtir mastorako.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ενωτική αλλά καί προκατειλημένη η τοποθέτηση τού κ. καθηγητή.
    Βάζει στό ίδιο καζάνι τόν υπουργό, πού προσπαθεί έστω καί μέ λάθος, κατά τόν κ. καθηγητή, τρόπο, νά ταράξει τά στάσιμα νερά τών ΑΕΙ, μέ τόν συνδικαλιστή, πού τό μόνο πού ζητάει είναι ακινησία κι' επί πλέον λεφτά γιά τό τέλμα.
    Καί αφού οί βασικοί υπεύθυνοι γιά τό χάλι τών ΑΕΙ, πρυτάνεις - καθηγητές πιστεύουν ότι έχουν μόνοι τους τή λύση, γιατί δέν τήν εφάρμοζαν πρίν τήν παρέμβαση τού Κράτους.
    Μήν ξεχνάνε ακόμη ότι χρηματοδοτούνται από τόν ελληνικό λαό, στόν οποίο πρέπει νά κάνουν πότε πότε καί κανένα απολογισμό τού "έργου" τους?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΚΑΤΙ ΤΕΤΟΙΑ ΔΙΑΒΑΖΩ ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΑΛΑΩ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΠΑΝΕΠΟΣΤΗΜΙΑ ΜΙΑ ΩΡΑ ΝΩΡΙΤΕΡΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΚΑΤΙ ΤΕΤΟΙΑ ΔΙΑΒΑΖΩ ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΑΛΑΩ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΠΑΝΕΠΟΣΤΗΜΙΑ ΜΙΑ ΩΡΑ ΝΩΡΙΤΕΡΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ναι βρε να γίνουν ιδιωτικά πανεπιστήμια , η εύκολη λύση πάλι , να πηγαίνει το παιδάκι και να παίρνει το πτυχιάκι του με τα λεφτά του μπαμπά.Γιατί μην ξεχνάτε το ιδιωτικό πανεπιστήμιο θα θεωρεί τον φοιτητή πρώτα πελάτη και μετά φοιτητή , και ο πελάτης έχει πάντα δίκιο σε μια επιχείρηση.Θα γίνονται τα 3αρια και
    2αρια 5 και 6 για να μην χάσουμε τον πελάτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ενώ τώρα πού δέν τόν βλέπει ούτε σάν φοιτητή ούτε σάν πελάτη, αλλά σάν μέσο ξεκούραστου ατομικού πλουτισμού τών αυτοαξιολογούμενων καθηγητών, τά πτυχία δίνονται αξιοκρατικότατα.
    Ισως....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. AN ΔEN ΦYΓOYN TA KOMMATA AΠO EKEI ΔEN ΘA ΓINEI TIΠOTA.META KATAPΓEIΣ AΣYΛO,ΦEPNEIΣ TO AΓΓΛIKO ΣYΣTHMA AΞIOΛOΓHΣHΣ TOY ΠPOΣΩΠIKOY,ΞEΦOPTΩNEΣAI TOYΣ AIΩNIOYΣ,ΣYNΔEEIΣ TA ΠANTA ME THN AΓOPA EPΓAΣIAΣ & TIΣ NEEΣ TEXNOΛOΓIEΣ,ΓIATI ΠOIOΣ O ΣKOΠOΣ ΠAPAΓΩΓHΣ MEΛΛONTIKΩN ANEPΓΩN?AΛΛA ΠOIOΣ EINAI ΣE EΠAΦH ME THN ΠPAΓMATIKOTGTA?OI ΔHMOΣIOI KHΦHNEΣ?OI KOMMATIKOI AΓΩNIΣTEΣ?OI KOYKOYΛOΦOPOI XAΣIKΛHΔEΣ?OI MΠOYZOYKOBIOI AX BAX & AMAN AMAN?G AΠO CT

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Γιατι εσεις, που τους ξερετε τι σπουδες εχουν κανει οι κκ συνδικαλισταδες καθηγητες;
    Προχτες, καποιος συναδελφος τους, δεν ξερω αν ηταν ο ιδιος, εγραφε, οτι οταν το Πασοκ, αλλαξε το νομο, εβαλε μεσα στο Παν/μιο σαν καθηγητες, ανθρωπους, που ηταν βοηθοι.Και τους "εδωσε" PhD, σε 20 χρονια.
    Δηλαδη για μας τους παλιους, αυτοι, που κουβαλαγαν τις κιμωλιες και το σπογγο για τον καθηγητη.
    Οσοι ειχαν καθηγητη τον Παπαιωαννου, στη θεωρητικη μηχανικη, θα ξερουν τι εννοω.
    Ελεγε λοιπον αυτος, οτι οι συγκεκριμενοι, ετσι εχουν παρει τα χαρτια και καμμια ερευνα δεν εχουν κανει, αλλα αναρριχηθηκαν,, μεσω των κομματων.
    Αν δεν καταλαβαινετε, οτι το μονο που κανουν τα κομματα, ειναι να ρουφανε λεφτα, απο νομιμες και παρανομες πηγες και να παραγουν σκουπιδια, δε βλεπω να υπαρχει μελλον σ αυτο τον κωλοτοπο.
    Οπου βαλανε το χερι τους, ζημια εγινε και διαλυση του καταστηματος.
    Αν δεν το καταλαβαινετε, εισαστε βλακες, αν το καταλαβαινετε, αλλα κανετε την κοροιδα, εισαστε απατεωνες, γιατι προσπαθειτε να βουτηξετε κι εσεις, ο,τι μπορειτε.
    Γι αυτο, εξω τα κομματα απο παντου.
    Ουστ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ο κ. Λιάκος προσπαθεί να αναβαθμιστεί. Δεν ξεχνάμε όμως την υποστήριξή του προς την καθηγήτρια Γαλλικών κ. Ρεπούση(που το παίζει ιστορικός της νέας τάξης πραγμάτων) και το βιβλίο της

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Τώρα δεν το παίρνουν το πτυχίο με τα λεφτά του μπαμπά;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Bookmark and Share