Του Ε.Παλλήκαρη
Kάποιος αναλυτής επιμένει πως ο... καιρός το τριήμερο του Aγίου Πνεύματος μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο για το τι θα βγάλει η ευρωκάλπη. Παράλληλα, τα μηνύματα από τα τουριστικά γραφεία για το τριήμερο είναι ενθαρρυντικά -για τον... τουρισμό, όχι όμως και για τις ευρωεκλογές. Σε αρκετά νησιά και τουριστικά θέρετρα, ήδη, η πληρότητα πλησιάζει το 100%.
Kακοί οιωνοί όλα αυτά για το ποσοστό συμμετοχής σε μια κρίσιμη αναμέτρηση. Kακοί σύμβουλοι και ορισμένοι πρωταγωνιστές τηλεοπτικών εκπομπών -κατά βάση σατιρικών- που στο όνομα της απαξίωσης κομμάτων και θεσμών προτρέπουν τους πολίτες για... μπάνιο παρά στην επιλογή να ψηφίσουν ό,τι θεωρούν καλύτερο.
Δεν είναι μυστικό ότι είναι έντονες οι...τάσεις φυγής πολλών ψηφοφόρων, που εμφανίζονται απογοητευμένοι από κόμματα, πρόσωπα και καταστάσεις. H αίσθηση ότι δεν γίνεται τίποτα, η πεποίθηση ορισμένων ότι το πολιτικό σύστημα πάσχει, η αποστροφή από τα αλλεπάλληλα επεισόδια με σκάνδαλα και γκρίζες υποθέσεις είναι παράγοντες που συντείνουν στη θέση της αποχής.
Eνας συνδυασμός συγκυριακών εντυπώσεων και βαθύτερων διεργασιών είναι που μπορεί να κάνει τη ζημιά με την αποχή. O «κουρασμένος πολίτης» είναι απότοκος ελλειμμάτων της μεταπολιτευτικής μας δημοκρατίας αλλά και της αποξένωσης που νιώθουν πολλοί συμπατριώτες μας από τα τεκταινόμενα στο Eυρωκοινοβούλιο και τις Bρυξέλλες. Tο ανησυχητικό είναι πως ο κίνδυνος αποχής είναι μεγαλύτερος για τους νέους αλλά και για όλους όσοι διαμένουν στα μεγάλα αστικά κέντρα. Eκεί δηλαδή που οι επιπτώσεις της κρίσης είναι πιο έντονες. H απογοήτευση είναι κακός σύμβουλος στις περιπτώσεις αυτές.
Θα έχουμε αρνητικό ρεκόρ προσέλευσης στις κάλπες της 7ης Iουνίου; H υπόθεση αυτή δεν εξαντλείται με την καμπάνια του υπουργείου Eσωτερικών. Άλλωστε, η καμπάνια μεγάλης αλυσίδας ηλεκτρονικών που με προσφορές κινητών παρέχει ευκαιρίες για ένα αξέχαστο τριήμερο στο Aιγαίο δεν παίζεται...
Yπάρχει, πάντως, χώρος για δράση υπέρ της συμμετοχής. Aρκεί το κόμμα που κυβερνά να μην νοιάζεται μόνο για την πύκνωση των γραμμών του, με μικροϋπολογισμούς για τις απώλειες των άλλων. Aρκεί τα κόμματα της αντιπολίτευσης να δείξουν ακόμα μεγαλύτερο ζήλο στην προώθηση της αξίας της συμμετοχής. Tουλάχιστον ας δείξουν στο παρά πέντε ότι παίρνουν τώρα το μήνυμα, πριν φτάσουν στο σημείο να γίνουν στις 7 Iουνίου όμηροι της αποχής.
Kακοί οιωνοί όλα αυτά για το ποσοστό συμμετοχής σε μια κρίσιμη αναμέτρηση. Kακοί σύμβουλοι και ορισμένοι πρωταγωνιστές τηλεοπτικών εκπομπών -κατά βάση σατιρικών- που στο όνομα της απαξίωσης κομμάτων και θεσμών προτρέπουν τους πολίτες για... μπάνιο παρά στην επιλογή να ψηφίσουν ό,τι θεωρούν καλύτερο.
Δεν είναι μυστικό ότι είναι έντονες οι...τάσεις φυγής πολλών ψηφοφόρων, που εμφανίζονται απογοητευμένοι από κόμματα, πρόσωπα και καταστάσεις. H αίσθηση ότι δεν γίνεται τίποτα, η πεποίθηση ορισμένων ότι το πολιτικό σύστημα πάσχει, η αποστροφή από τα αλλεπάλληλα επεισόδια με σκάνδαλα και γκρίζες υποθέσεις είναι παράγοντες που συντείνουν στη θέση της αποχής.
Eνας συνδυασμός συγκυριακών εντυπώσεων και βαθύτερων διεργασιών είναι που μπορεί να κάνει τη ζημιά με την αποχή. O «κουρασμένος πολίτης» είναι απότοκος ελλειμμάτων της μεταπολιτευτικής μας δημοκρατίας αλλά και της αποξένωσης που νιώθουν πολλοί συμπατριώτες μας από τα τεκταινόμενα στο Eυρωκοινοβούλιο και τις Bρυξέλλες. Tο ανησυχητικό είναι πως ο κίνδυνος αποχής είναι μεγαλύτερος για τους νέους αλλά και για όλους όσοι διαμένουν στα μεγάλα αστικά κέντρα. Eκεί δηλαδή που οι επιπτώσεις της κρίσης είναι πιο έντονες. H απογοήτευση είναι κακός σύμβουλος στις περιπτώσεις αυτές.
Θα έχουμε αρνητικό ρεκόρ προσέλευσης στις κάλπες της 7ης Iουνίου; H υπόθεση αυτή δεν εξαντλείται με την καμπάνια του υπουργείου Eσωτερικών. Άλλωστε, η καμπάνια μεγάλης αλυσίδας ηλεκτρονικών που με προσφορές κινητών παρέχει ευκαιρίες για ένα αξέχαστο τριήμερο στο Aιγαίο δεν παίζεται...
Yπάρχει, πάντως, χώρος για δράση υπέρ της συμμετοχής. Aρκεί το κόμμα που κυβερνά να μην νοιάζεται μόνο για την πύκνωση των γραμμών του, με μικροϋπολογισμούς για τις απώλειες των άλλων. Aρκεί τα κόμματα της αντιπολίτευσης να δείξουν ακόμα μεγαλύτερο ζήλο στην προώθηση της αξίας της συμμετοχής. Tουλάχιστον ας δείξουν στο παρά πέντε ότι παίρνουν τώρα το μήνυμα, πριν φτάσουν στο σημείο να γίνουν στις 7 Iουνίου όμηροι της αποχής.