Σήμερα δύο...σύγχρονοι Ικαροι, τελειόφοιτοι της ομώνυμης Σχολής της Πολεμικής Αεροπορίας και αυριανοί πιλότοι, δάμασαν τον ήλιο και με τις ακτίνες του έδωσαν κίνηση σε ένα μικρό κατασκοπευτικό μη επανδρωμένο αεροπλάνο!
Για τους δύο νεαρούς Ικάρους Γιώργο Φωτιάδη και Μιχάλη Κατάκη η περασμένη Τρίτη δεν ήταν μόνο η ημέρα που η διπλωματική τους εργασία πήρε άριστα: το αντικείμενό τους και η επιτυχής δοκιμή του τούς έβαλε στην πρωτοποριακήκαι ουσιαστικά στα σπάργανα- τεχνολογία της χρήσης φωτοβολταϊκών κυψελών στην αεροναυπηγική- στο «ηλιακό αεροπλάνο» του μέλλοντος.
Οι δύο Ικαροι, με την επίβλεψη των δασκάλων τους- σμηναγού Κ. Κουρούση, δ/δ Α. Κόρα και αντισμηνάρχου Χ. Σολομωνίδη- σκέφτηκαν απλά και οικονομικά: τροποποίησαν ένα ηλεκτρικό ανεμόπτερο βάρους λιγότερο από 1,5 κιλό και με άνοιγμα φτερών 2 μέτρα βάζοντας στο πάνω μέρος των φτερών εύκαμπτα φωτοβολταϊκά φιλμ για να συλλέγουν ηλιακή ενέργεια που συσσωρεύεται σε μια μπαταρία. Στο κάτω μέρος τοποθέτησαν μια μικροκάμερα, βίντεο του εμπορίου και ο μικρός «Μεγάλος Αδελφός» ήταν έτοιμος!
Η επίσημη «πρώτη» πτήση διήρκεσε σχεδόν μισή ώρα και η βιντεοσκοπημένη επίδειξή της, όπως και το υλικό που συνέλεξε η ασύρματη μικροκάμερα, εντυπωσίασαν την επιτροπή αξιολόγησης και τον παριστάμενο αρχηγό ΓΕΑ αντιπτέραρχο Β. Κλόκοζα. Ο μίνι ιπτάμενος κατάσκοπος της δοκιμής έκανε μια βόλτα πάνω από τα κτίρια της Σχολής- με ένα πιο σύγχρονο τηλεχειριστήριο θα μπορούσε να πετάξει 40 μίλια μακριά και με ιδανικές συνθήκες (ήλιος, άνεμος) επί 6 ώρες! Και όλα αυτά, με συνολική απασχόληση 200 εργατοωρών και κόστος λιγότερο από 1.000 ευρώ.
Τι γίνεται στο εξωτερικό
Οπως παραδέχονται οι επιτηρητές των δύο Ικάρων, η εφαρμογή φωτοβολταϊκών στοιχείων στην αεροναυπηγική έχει μικρή σχετικά προϊστορία από οργανωμένα όμως πολυτεχνεία, ερευνητικά κέντρα και εξειδικευμένες εταιρείες. Μια γαλλική εταιρεία έχει ήδη αναπτύξει και παραγάγει το μοντέλο «Λιμπελούλ» με εκπέτασμα 4,5 μέτρα και αυτονομία μία εβδομάδα!
Στην Ελβετία το Πολυτεχνείο Ζυρίχης έχει κατασκευάσει το «Σκάισελορ» με άνοιγμα φτερών 3,5 μ. και αυτονομία 27 ώρες. Για ένα αμερικανικό μοντέλο (το «Σόουλογκ») οι πληροφορίες είναι περιοιρισμένες, σίγουρα όμως η αυτονομία ξεπερνά τις δύο ημέρες. Αυτά στα μικρά μεγέθη και μη επανδρωμένα γιατί σε μεγαλύτερες διαστάσεις έχουν γίνει και εκεί βήματα.
Πρόσφατα πέταξε επιτυχώς για μερικές δεκάδες ώρες το ελβετικό Solar Ιmpulse των κ.κ. Β. Ρiccard και Α. Βorschberg. Το άνοιγμα των φτερών πάνω στα οποία είναι τοποθετημένα τα φωτοβολταϊκά είναι όπως ενός σούπερ τζάμπο τζετ (61 μέτρα), το βάρος του όσο ένα αυτοκίνητο και το κόστος του 70 εκατ. ευρώ. Επανδρωμένο ηλιακό σκάφος αναπτύσσει και η ΝΑSΑ.
Πολλές βελτιώσεις
Οπως εξηγούν στην 50σέλιδη μελέτη τους οι νεαροί Ικαροι, το αεροπλάνο τους «σηκώνει» πολλές βελτιώσεις στα επιμέρους συστήματα, ενώ χρειάζεται και άλλες πτητικές δοκιμές για να αξιολογηθούν οι δυνατότητες επιχειρησιακής χρήσης(email από Τα Νέα).
Για τους δύο νεαρούς Ικάρους Γιώργο Φωτιάδη και Μιχάλη Κατάκη η περασμένη Τρίτη δεν ήταν μόνο η ημέρα που η διπλωματική τους εργασία πήρε άριστα: το αντικείμενό τους και η επιτυχής δοκιμή του τούς έβαλε στην πρωτοποριακήκαι ουσιαστικά στα σπάργανα- τεχνολογία της χρήσης φωτοβολταϊκών κυψελών στην αεροναυπηγική- στο «ηλιακό αεροπλάνο» του μέλλοντος.
Οι δύο Ικαροι, με την επίβλεψη των δασκάλων τους- σμηναγού Κ. Κουρούση, δ/δ Α. Κόρα και αντισμηνάρχου Χ. Σολομωνίδη- σκέφτηκαν απλά και οικονομικά: τροποποίησαν ένα ηλεκτρικό ανεμόπτερο βάρους λιγότερο από 1,5 κιλό και με άνοιγμα φτερών 2 μέτρα βάζοντας στο πάνω μέρος των φτερών εύκαμπτα φωτοβολταϊκά φιλμ για να συλλέγουν ηλιακή ενέργεια που συσσωρεύεται σε μια μπαταρία. Στο κάτω μέρος τοποθέτησαν μια μικροκάμερα, βίντεο του εμπορίου και ο μικρός «Μεγάλος Αδελφός» ήταν έτοιμος!
Η επίσημη «πρώτη» πτήση διήρκεσε σχεδόν μισή ώρα και η βιντεοσκοπημένη επίδειξή της, όπως και το υλικό που συνέλεξε η ασύρματη μικροκάμερα, εντυπωσίασαν την επιτροπή αξιολόγησης και τον παριστάμενο αρχηγό ΓΕΑ αντιπτέραρχο Β. Κλόκοζα. Ο μίνι ιπτάμενος κατάσκοπος της δοκιμής έκανε μια βόλτα πάνω από τα κτίρια της Σχολής- με ένα πιο σύγχρονο τηλεχειριστήριο θα μπορούσε να πετάξει 40 μίλια μακριά και με ιδανικές συνθήκες (ήλιος, άνεμος) επί 6 ώρες! Και όλα αυτά, με συνολική απασχόληση 200 εργατοωρών και κόστος λιγότερο από 1.000 ευρώ.
Τι γίνεται στο εξωτερικό
Οπως παραδέχονται οι επιτηρητές των δύο Ικάρων, η εφαρμογή φωτοβολταϊκών στοιχείων στην αεροναυπηγική έχει μικρή σχετικά προϊστορία από οργανωμένα όμως πολυτεχνεία, ερευνητικά κέντρα και εξειδικευμένες εταιρείες. Μια γαλλική εταιρεία έχει ήδη αναπτύξει και παραγάγει το μοντέλο «Λιμπελούλ» με εκπέτασμα 4,5 μέτρα και αυτονομία μία εβδομάδα!
Στην Ελβετία το Πολυτεχνείο Ζυρίχης έχει κατασκευάσει το «Σκάισελορ» με άνοιγμα φτερών 3,5 μ. και αυτονομία 27 ώρες. Για ένα αμερικανικό μοντέλο (το «Σόουλογκ») οι πληροφορίες είναι περιοιρισμένες, σίγουρα όμως η αυτονομία ξεπερνά τις δύο ημέρες. Αυτά στα μικρά μεγέθη και μη επανδρωμένα γιατί σε μεγαλύτερες διαστάσεις έχουν γίνει και εκεί βήματα.
Πρόσφατα πέταξε επιτυχώς για μερικές δεκάδες ώρες το ελβετικό Solar Ιmpulse των κ.κ. Β. Ρiccard και Α. Βorschberg. Το άνοιγμα των φτερών πάνω στα οποία είναι τοποθετημένα τα φωτοβολταϊκά είναι όπως ενός σούπερ τζάμπο τζετ (61 μέτρα), το βάρος του όσο ένα αυτοκίνητο και το κόστος του 70 εκατ. ευρώ. Επανδρωμένο ηλιακό σκάφος αναπτύσσει και η ΝΑSΑ.
Πολλές βελτιώσεις
Οπως εξηγούν στην 50σέλιδη μελέτη τους οι νεαροί Ικαροι, το αεροπλάνο τους «σηκώνει» πολλές βελτιώσεις στα επιμέρους συστήματα, ενώ χρειάζεται και άλλες πτητικές δοκιμές για να αξιολογηθούν οι δυνατότητες επιχειρησιακής χρήσης(email από Τα Νέα).