Υφεση, φόροι, πόλεμος τιμών και τέλη τερματισμού αποτελούν τις τέσσερις «πληγές» της κινητής τηλεφωνίας που βρίσκεται αντιμέτωπη με απώλειες εσόδων της τάξης των 600 εκ. ευρώ για το 2010.
Με τη μείωση της αξίας της πάλαι ποτέ κραταιάς αγοράς κινητής τηλεφωνίας να «τρέχει» με...-17% στο δεύτερο τρίμηνο και τις εκτιμήσεις παραγόντων να μην αφήνουν περιθώρια βελτίωσης στο διάστημα που ακολουθεί, υπολογίζεται φέτος ότι θα μπει «ψαλίδι» 600 εκ. ευρώ στα έσοδα των εταιρειών.
Αθροίζοντας δε τις επιδόσεις της διετίας 2009-2010, οι απώλειες στην αγορά κινητής τηλεφωνίας θα ξεπεράσουν το 1 δισ. ευρώ.
Την ίδια ώρα, σημαντικές αλλαγές στον «χάρτη» της συνδρομητικής βάσης των εταιρειών επέφερε η ταυτοποίηση των καρτοκινητών στη χώρα μας. Περίπου 1,5 εκ. συνδέσεις καρτοκινητής τηλεφωνίας σβήστηκαν ήδη από τον... χάρτη και εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος του 2010 ο αριθμός των χαμένων συνδέσεων εξαιτίας της ταυτοποίησης θα διπλασιαστεί, αγγίζοντας τα 3 εκατομμύρια συνδέσεις.
Επεσε η βάση
Είναι γνωστό ότι η αγορά της καρτοκινητής τηλεφωνίας εδώ και χρόνια αποτελούσε για τις εταιρείες ένα εργαλείο για να «φτιασιδώνουν» τις συνδρομητικές τους βάσεις και επί σειρά ετών διένειμαν δωρεάν καρτοκινητά, σε μια προσπάθεια να εμφανίζουν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Προ της ταυτοποίησης η πελατειακή βάση των τριών εταιρειών είχε φθάσει τους 20,7 εκ. συνδρομητές με τον πληθυσμό της χώρας να ανέρχεται σε 10,9 εκατομμύρια.
Η οικονομική ύφεση που έχει χτυπήσει την πόρτα της Ελλάδας έχει πλήξει για τα καλά την αγορά κινητής τηλεφωνίας. Η μανία του Ελληνα με τη χρήση του κινητού τηλεφώνου έχει πλέον «φρενάρει». Η κάμψη των πωλήσεων στις ακριβές συσκευές και η μείωση της χρήσης του κινητού τηλεφώνου έχουν αφήσει από πέρυσι το «αποτύπωμά» τους στην αγορά.
Ενδεικτικό της αλλαγής στάσης των Ελλήνων καταναλωτών είναι το γεγονός ότι ένα σημαντικό ποσοστό, που φθάνει 20% των συνδρομητών συμβολαίου, επιλέγουν να χρησιμοποιούν το ποσό της επιδότησης που τους παρέχουν οι εταιρείες όχι για την αγορά νέας συσκευής, αλλά για ετήσια έκπτωση στο πάγιο.
Από την άλλη, οι εταιρείες στο όνομα της προσέλκυσης ή έστω της διατήρησης των συνδρομητών τους επιδόθηκαν σε μία σκληρή «μάχη» με εντυπωσιακές προσφορές στην καρτοκινητή, η οποία στη συνέχεια μεταφέρθηκε και στα συμβόλαια με την εισαγωγή του όρου «απεριόριστη χρήση». Το τίμημα για τις εταιρείες δείχνει να είναι μεγάλο αφού η εισαγωγή των συμβολαίων αυτών ψαλιδίζει τα έσοδα φωνής.
Το μέσο έσοδο ανά πελάτη και για τις τρεις εταιρείες κινείται σταθερά πτωτικά, με το συνολικό μέσο όρο της αγοράς να διαμορφώνεται πλέον στα 15,5 ευρώ, όταν πριν από 2-3 χρόνια τα έσοδα ανά πελάτη κινούνταν πάνω από τα 20 ευρώ.
Παράλληλα, για να καταστούν ακόμη πιο ελκυστικά τα νέα συμβόλαια τηλεφωνίας, οι εταιρείες αύξησαν τα ποσά των επιδοτήσεων για νέες συσκευές, προσφέροντας δωρεάν και κάποια πάγια.
Δεύτερο πλήγμα
Η μάχη αυτή κορυφώθηκε στη διάρκεια της περιόδου ταυτοποίησης των καρτοκινητών, προκειμένου οι εταιρείες να ονομαστικοποιήσουν όσο το δυνατόν περισσότερους χρήστες και να διατηρήσουν τα μερίδια αγοράς τους, που σε επίπεδο καρτών κατανέμονται ως εξής: 46,8% για την Cosmote, 30,2 για τη Vodafone και 23% για τη Wind.
Το έτερο ισχυρό πλήγμα που δέχονται τα έσοδα των εταιρειών έχει να κάνει με την ετήσια μείωση κατά 25% των τελών τερματισμού. Συγκεκριμένα, οι απώλειες από το νέο ψαλίδισμα στα τέλη τερματισμού υπολογίζονται σε 100 εκ. ευρώ περίπου για το σύνολο των εταιρειών του κλάδου.
Οι φόροι «τρώνε» τις μειώσεις τιμών
Παρά το γεγονός ότι οι εταιρείες εν μέσω ενός εμπορικού πολέμου μείωσαν τις τιμές των τηλεπικοινωνιακών τους προϊόντων, αυτό δεν ωφέλησε την τσέπη των καταναλωτών. Οπως επισημαίνουν στελέχη των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας στην «Οικονομία» τα τελευταία χρόνια έχουν μειωθεί σημαντικά οι τιμές για τη χρήση των κινητών τηλεφώνων, χωρίς όμως αυτό να γίνεται αντιληπτό από τους συνδρομητές.
Οι μειώσεις στο δείκτη τιμών υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας έχουν αντισταθμιστεί από την υψηλή φορολογία. Πλέον το μηνιαίο κόστος για έναν συνδρομητή επιβαρύνεται έως 42% από τους φόρους (τέλος κινητής τηλεφωνίας και ΦΠΑ).
Post Top Ad
Τρίτη 14 Σεπτεμβρίου 2010
Home
Unlabelled
Τεράστιες απώλειες των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας το 2010..