Ευκολότερη εισαγωγή στα πανεπιστήμια, δυσκολότερο το πτυχίο - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Δευτέρα 27 Σεπτεμβρίου 2010

Ευκολότερη εισαγωγή στα πανεπιστήμια, δυσκολότερο το πτυχίο

Πρώτο θέμα στο σύνολο σχεδόν του ελληνικού Τύπου της Δευτέρας είναι οι ριζικές αλλαγές που θα γίνουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στην χώρα μας, οι οποίες ουσιαστικά προαναγγέλθηκαν από την υπουργό Παιδείας...Άννα Διαμαντοπούλου παρουσία Παπανδρέου, κατά την έναρξη του σχετικού διαλόγου στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, ο οποίος ξεκίνησε το πρωί της Κυριακής. Μάλιστα, η έναρξη των εργασιών έγινε από τον πρωθυπουργό Γ. Παπανδρέου, που επέστρεψε στην Αθήνα από τη Νέα Υόρκη.
"Πιο εύκολη η εισαγωγή και πιο δύσκολο το πτυχίο" αναφέρουν τα "Νέα", που κάνουν λόγο για "Εκπαιδευτικό Καλλικράτη". "Αλλάζουν ΟΛΑ στα Πανεπιστήμια" τονίζει η "Ελευθεροτυπία", που προσθέτει στον υπέρτιτλο ότι "οι σπουδές συνδέονται πιο άμεσα με τις επιχειρήσεις". "Αλλάζουν όλα σε Πανεπιστήμια - Εισαγωγικές" γράφει και το "Έθνος", ενώ ο "Ελεύθερος Τύπος" επίσης κάνει πρώτο θέμα "Το νέο Εξεταστικό για είσοδο σε ΑΕΙ και ΤΕΙ".
Σύμφωνα με όσα ανέφερε η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου, θα αλλάξουν τα πάντα που ξέραμε μέχρι σήμερα για τα Πανεπιστήμια. Τα ΑΕΙ προτείνεται να μειωθούν δραματικά με συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων σε έναν «Καλλικράτη» και στην ανώτατη εκπαίδευση, ενώ ο πρωθυπουργός επισήμανε ότι μπορεί να αλλάξει το σύστημα εισαγωγής ώστε οι φοιτητές να εισάγονται χωρίς εξετάσεις στα Πανεπιστήμια και όχι σε Σχολές ή Τμήματα, όπως συμβαίνει σήμερα.
Παράλληλα, προτείνεται τα ΑΕΙ να διοικούνται από συμβούλια με τη συμμετοχή επιφανών προσώπων της κοινωνίας. Μάλιστα, αναφέρεται ότι για τη θέση του πρύτανη θα γίνεται... διεθνής προκήρυξη, ενώ η τελική επιλογή θα γίνεται από το συμβούλιο του ΑΕΙ. Καταργούνται έτσι οι πρυτανικές εκλογές με τις εντάσεις και τις δοσοληψίες που συχνά συνοδεύονται, ενώ καθιερώνεται πλήρης ευθύνη του πρύτανη για την ακαδημαϊκή λειτουργία του κάθε Ιδρύματος, αν και θα υπάρχει παράλληλα και οργανωτικός σύμβουλος.Ως προς τις σπουδές, προτείνεται να αλλάξουν πλήρως τα προγράμματα, έτσι ώστε οι φοιτητές να εισέρχονται σε μια σχολή στην οποία... θα επιλέγουν οι ίδιοι τα μαθήματα που θα πραγματοποιούν. Τέλος, στις προτάσεις είναι να υπάρχουν προπτυχιακά προγράμματα (και) σε ξένες γλώσσες, να μετακαλούνται φοιτητές από το εξωτερικό καθώς και να δίνεται εφεξής η δυνατότητα ίδρυσης εδρών με χορηγία, όπως συμβαίνει στο εξωτερικό.
Το υπουργείο Παιδείας έχει ζητήσει από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να καταθέσουν τις προτάσεις τους, με στόχο έπειτα από τον διάλογο που θα γίνει και την κατάλληλη επεξεργασία τους, να προχωρήσει ένας νέος νόμος-πλαίσιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση προς τα τέλη της χρονιάς ή τις αρχές του 2011 το αργότερο. Το κυρίαρχο ζήτημα είναι ασφαλώς η αναβάθμιση της ποιότητας των σπουδών και η βελτίωση της αποτελεσματικότητας της λειτουργίας των ΑΕΙ, ώστε να ανατραπεί το συμπέρασμα πρόσφατης έκθεσης οικονομικής επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δείχνει ότι είμαστε μεταξύ των πρώτων στην κρατική χρηματοδότηση και από τους τελευταίους στους δείκτες αποδοτικότητας..
Ευκολότερη εισαγωγή στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ καθώς οι φοιτητές θα εισάγονται σε σχολές ή ακόμα και σε πανεπιστήμια (π.χ. στο Πάντειο) αντί σε τμήματα όπως τώρα. Δυσκολότερη όμως η αποφοίτηση, καθώς θα κρίνονται βάσει των επιδόσεών τους μέσα στα ιδρύματα και δεν θα μπορούν πια να μετατρέπονται σε «αιώνιους», όπως σχεδιάζει η κυβέρνηση.
Ο διάλογος για τις σαρωτικές αλλαγές που επίκεινται στην Τριτοβάθμια Εκπ αίδευση άρχισε χθες παρουσία του Πρωθυπουργού στον «ομφαλό της Γης», στους Δελφούς και θα ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο, ώστε στις αρχές του επόμενου έτους να ψηφιστεί ο νέος νόμος για τη λειτουργία των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Ο κ. Γ. Παπανδρέου και η υπουργός Παιδείας παρουσίασαν στους πρυτάνεις, τους προέδρους ΤΕΙ και τους εκπροσώπους της ακαδημαϊκής κοινότητας τις κυβερνητικές προτάσεις, οι οποίες φέρνουν τα πάνω κάτω στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση καθώς είναι τόσο πολλές και σημαντικές, που αφορούν τo ίδιο «το DΝΑ» της λειτουργίας της, όπως χαρακτηριστικά είπε η κ. Αννα Διαμαντοπούλου. Ανάμεσα σε αυτές είναι η αλλαγή του τρόπου πρόσβασης στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, αλλά και η καθιέρωση νέων μορφών πτυχίων, ύστερα από μονοετείς και διετείς σπουδές. Η αλλαγή στο εξεταστικό σύστημα θα εφαρμοστεί το έτος 2013-14, δηλαδή αφορά τους μαθητές που θα πάνε του χρόνου στην Α΄ λυκείου. Οι εξετάσεις θα γίνονται σε 4 μαθήματα στα οποία θα έχουν εμβαθύνει οι μαθητές σε Β΄ και Γ΄ λυκείου, και σε ορισμένα επιλογής. Τα πανεπιστήμια θα αποφασίζουν για τη βαρύτητα των μαθημάτων, τους συντελεστές, τον αριθμό εισακτέων.

Εισαγωγή σε σχολές

Η εισαγωγή θα γίνεται όχι πλέον σε τμήματα, αλλά σε σχολές ή ακόμα και σε πανεπιστήμια, όπως ανέλυσε χθες ο Πρωθυπουργός:

«Πρέπει να πέσουν τα πολύ στενά τείχη μεταξύ των διαφόρων τομέων της επιστήμης, να υπάρχει μεγαλύτερη δυνατότητα στη διαμόρφωση πτυχίων από τα πανεπιστήμια, τα οποία βεβαίως θα δίνουν και τις απαραίτητες γενικές γνώσεις, αλλά και την εξειδίκευση. Αυτό σημαίνει, βεβαίως, και μία άλλη μορφή εισαγωγής στα πανεπιστήμια, είτε σε σχολή, αλλά θα έλεγα και στο ίδιο το πανεπιστήμιο, σε ορισμένες περιπτώσεις. Υπάρχουν πανεπιστήμια που ουσιαστικά είναι κοινωνικών επιστημών, όπως είναι το Πάντειο. Και δεν βλέπω τον λόγο γιατί να μην εισάγεται κανείς κατευθείαν στο Πάντειο, και όχι σε σχολή, ούτε καν σε τμήμα, ούτως ώστε να έχει τη δυνατότητα να έχει ευρύτητα επιλογών, αλλά να έχουμε και τη διαμόρφωση πτυχίων από το ίδιο το πανεπιστήμιο, που βεβαίως πρέπει να πιστοποιηθούν από κάποια Αρχή, όπως έχουμε αποφασίσει».

Κατανομή βάσει επιδόσεων
Ετσι ύστερα από το πρώτο- ουσιαστικά προπαρασκευαστικό- έτος, η κατανομή σε συγκεκριμένα τμήματα θα γίνεται βάσει των προτιμήσεων και φυσικά των επιδόσεων των φοιτητών. Επίσης, μελετάται διαφορετικός τρόπος εισαγωγής σε σχολές χαμηλής ζήτησης (για συνθήκες ελεύθερης πρόσβασης έχει ήδη μιλήσει η υπουργός Παιδείας) αλλά και σύνδεση προγραμμάτων των Ανώτατων Ιδρυμάτων και της Διά Βίου μάθησης (ΙΕΚ, κολέγια, ΚΕΠ, κ.λπ.) με στόχο να δοθούν πολλές δυνατότητες διαδρομών στον φοιτητή.

Χαρακτηριστικά ο Πρωθυπουργός τόνισε ότι «το πώς θα φτάσει σ΄ ένα πτυχίο κάποιος, σε ποιο πτυχίο φτάνει και πώς το αποκτά, μπορεί να είναι πολύ διαφορετικός ο τρόπος, ανάλογα με το πανεπιστήμιο ή ανάλογα με τη σχολή», και εξήγησε ότι αυτό σημαίνει «και πτυχία πολλών μορφών, όχι μόνο τεχνικής, επαγγελματικής ή γενικής ή θεωρητικής εκπαίδευσης, αλλά και είδη πτυχίων, που μπορεί να είναι από τετραετή μέχρι μονοετή ή διετή, ανάλογα με τις ανάγκες».

«Αγοραίος μηχανισμός»
Η αξιωματική αντιπολίτευση πάντως, παρά την έκκληση της κ. Διαμαντοπούλου να μην πράξει και για την Παιδεία ό,τι έπραξε καταψηφίζοντας το Μνημόνιο, δήλωσε διά της Ελίζας Βόζεμπεργκ ότι το σύστημα που προτείνει η κυβέρνηση θέλει χρόνια για να εφαρμοστεί. Ο Συνασπισμός έκανε λόγο για «πρόγραμμα μετατροπής του δημόσιου ακαδημαϊκού πανεπιστημίου σε αγοραίο μηχανισμό παροχής υπηρεσιών κατάρτισης». Το ΚΚΕ έκανε λόγο για «ξεδιάντροπη είσοδο των επιχειρήσεων στην ανώτατη εκπαίδευση».
Bookmark and Share