Τα διόδια άργησαν τέσσερα χρόνια, λόγω ... πολιτικού κόστους· τόσο χρονικό διάστημα απαιτήθηκε για να τεθούν σε λειτουργία στην Εγνατία, τον αυτοκινητόδρομο των 670 χλμ. που...ενώνει την Ηγουμενίτσα με την Αλεξανδρούπολη. Δεκατρείς σταθμοί είσπραξης διοδίων θα λειτουργήσουν στα 670 χιλιόμετρα της Εγνατίας Οι 13 σταθμοί είσπραξης έχουν θεσμοθετηθεί με νόμο από το 2008, ενώ έχουν χρησιμοποιηθεί ως εγγύηση για τη σύναψη δανειακών συμβάσεων συνολικού ύψους 1,1 δισ. ευρώ με τραπεζικούς οργανισμούς, για τη χρηματοδότηση των έργων.
Η αρχή γίνεται σήμερα από τον Πολύμυλο, κοντά στην Κοζάνη. Τα δίκυκλα θα πληρώνουν 2 ευρώ, τα Ι.Χ. και τα μικρά φορτηγά 2,80, τα φορτηγά και τα λεωφορεία 7, ενώ οι νταλίκες 10 ευρώ.
Τις επόμενες ημέρες έρχονται αυξήσεις στον σταθμό των Μαλγάρων, που σήμερα ανήκει στην εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και πλέον θα περάσει στην αρμοδιότητα της Εγνατίας. Τα Ι.Χ. πληρώνουν 2 ευρώ και σύντομα θα δίνουν 2,80, ενώ ανάλογες αυξήσεις θα έρθουν και στις υπόλοιπες κατηγορίες οχημάτων. Με τον σχεδιασμό αυτόν οι οδηγοί Ι.Χ. που κινούνται από τον κόμβο Καστοριάς ώς το Δερβένι, κοντά στη Θεσσαλονίκη -διαδρομή 150 χλμ.- θα πληρώνουν 5,60 ευρώ, έναντι 2 ευρώ σήμερα. Ενα μέρος των εσόδων του συγκεκριμένου σταθμού προβλέπεται να εκχωρηθεί στην κοινοπραξία που κατασκευάζει το τμήμα Μαλιακός-Κλειδί, ώστε να καταργηθεί ο σημερινός σταθμός στο Αιγίνειο.
Στον υπόλοιπο αυτοκινητόδρομο εκτιμάται ότι δεν συμφέρει η λειτουργία «παραδοσιακών» σταθμών διοδίων, αφού ειδικά στα τμήματα της Ηπείρου και της Θράκης η μέση κυκλοφορία είναι της τάξης των 10.000 οχημάτων την ημέρα, έναντι 70.000 στα όρια του Νομού Θεσσαλονίκης. Η πρόταση που επεξεργάζεται το υπουργείο Υποδομών προβλέπει την εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων, με δωρεάν χορήγηση συσκευών που θα είναι συμβατές με όλο το εθνικό οδικό δίκτυο και την Αττική οδό· δεν θα χρειάζονται σταθμοί, αλλά ένα μεταλλικό «Π», με συσκευές που θα φωτογραφίζουν το όχημα και θα χρεώνουν τον δηλωθέντα λογαριασμό ή την πιστωτική κάρτα. Για τους τζαμπατζήδες θα προβλέπονται διώξεις, με αυστηρότερη νομοθετική ρύθμιση που επεξεργάζεται το υπουργείο Υποδομών.
Ο διαγωνισμός βρίσκεται σε εξέλιξη, και στο τέλος Σεπτεμβρίου θα γίνει η πρώτη επιλογή, με προοπτική να λειτουργήσουν τα ηλεκτρονικά διόδια στα μέσα του 2012. Σε περίπτωση εμπλοκής στον διαγωνισμό ή εάν η Κομισιόν -που από χρόνια στέλνει έγγραφα- επιμείνει να λειτουργήσουν νωρίτερα τα διόδια σε όλη την Εγνατία, τότε θα προχωρήσει ένα ενδιάμεσο βήμα με τη «βινιέτα», ένα είδος προπληρωμένου διοδίου, καθορισμένου χρόνου, π.χ. μίας ημέρας. Θα υπάρχουν επίσης πακέτα διάρκειας μίας εβδομάδας, δεκαπέντε ημερών, μήνα ή και χρόνου, με πολύ χαμηλότερες τιμές.
Με την εφαρμογή του μέτρου των διοδίων, το υπουργείο Υποδομών αναμένει να εξασφαλίσει έσοδα της τάξης των 75 εκατ. ευρώ τον χρόνο, που απαιτούνται για τη συντήρηση του αυτοκινητόδρομου, καθώς και άλλα 15 εκατ. που απαιτεί η λειτουργία συστημάτων πυρόσβεσης και αστυνόμευσης.
Σε εξέλιξη βρίσκονται τρεις διαγωνισμοί που αφορούν την κατασκευή σταθμών εξυπηρέτησης κατά μήκος της Εγνατίας, με βενζινάδικα, συνεργεία, καφέ κ.λπ. Εχουν ήδη ξεκινήσει τα έργα για τον πρώτο σταθμό, κοντά στη Βέροια.
Στον αυτοκινητόδρομο απομένει η κατασκευή ενός τμήματος στο Περιστέρι της Ηπείρου, όπου είχαν σημειωθεί κατολισθήσεις· αναμένεται να δοθεί στην κυκλοφορία στο τέλος του χρόνου.
Post Top Ad
Τετάρτη 15 Σεπτεμβρίου 2010
Home
Unlabelled
Μπαράζ αυξήσεων και για τα διόδια