
Η δικαστική εισήγηση εκφράζει προβληματισμό για το κατά πόσον μπορεί να προσβληθεί ευθέως στα δικαστήρια η εγκύκλιος που εξέδωσε το υπουργείο Εσωτερικών για τα ζητήματα αυτά, αλλά προχωρώντας στην ουσία της υπόθεσης υποστηρίζει ότι για να απονεμηθεί σε αλλοδαπούς η δυνατότητα συμμετοχής στις εκλογές (με τα δικαιώματα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι) θα έπρεπε πρώτα να προηγηθεί συνταγματική αναθεώρηση. Σύμφωνα με την εισήγηση η κατοχή της ελληνικής ιθαγένειας αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου να συμμετάσχει κάποιος στη διαμόρφωση της τοπικής εκλογικής βούλησης.
Οσον αφορά τη γρήγορη απονομή της ιθαγένειας σε αλλοδαπούς νόμιμους μετανάστες, η εισήγηση σημειώνει ότι οι σχετικές διατάξεις μπορούν να κριθούν σύμφωνες με το Σύνταγμα, αν και είναι χαλαρότερες από τις ισχύουσες παλαιότερα στην Ελλάδα ή τις ισχύουσες σε άλλες χώρες. Ταυτόχρονα όμως διατυπώνει και συνταγματικές επιφυλάξεις ότι μπορεί να παραβιάζονται έτσι οι συνταγματικές αρχές της λαϊκής κυριαρχίας, αφού δεν υπάρχουν πλέον προβλέψεις για γνώση της ελληνικής ή για ένα ελάχιστο χρονικό όριο διαμονής του τέκνου στη χώρα κ.λπ.