Με το βλέμμα στραμμένο στη Σύνοδο Κορυφής και τις αποφάσεις της για τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης είναι ολόκληρη η ελληνική κοινωνία, σε ένα κλίμα βαρύ και με την απαισιοδοξία να εξαπλώνεται παντού.
«Τι ακούς, χρεοκοπούμε;», «Θα κάνουμε αναδιάρθρωση;», «Θα κηρύξουμε πτώχευση;» είναι τα βασικά ερωτήματα σε...κάθε κουβέντα, από το καφενείο μέχρι τις κλειστές συνεδριάσεις κυβερνητικών και επιχειρηματικών οργάνων.
Η κυβέρνηση εμφανίζεται προβληματισμένη και στελέχη της δηλώνουν απαισιόδοξα για το αποτέλεσμα της Συνόδου, αλλά επειδή είναι κυβέρνηση, ενδεχομένως έχει επικοινωνιακούς λόγους για να εμφανίζεται έτσι.
Η Ελλάδα από τη Σύνοδο Κορυφής προσδοκά μία απόφαση. Τη χρηματοδότηση με χαμηλό επιτόκιο από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας προκειμένου να προεξοφλήσει ομόλογα που έχουν υψηλά επιτόκια. Τις ελπίδες αυτές μάς έδωσαν τα πρώτα σενάρια για τον EFSF και τώρα είναι αμφίβολες.
Οι αγορές, με τη στάση τους έχουν προειδοποιήσει ότι τυχόν αρνητική εξέλιξη στον EFSF, θα είναι επώδυνη, όχι μόνο για την Ελλάδα, που ήδη εννέα μήνες βιώνει την επώδυνη πολιτική του μνημονίου, αλλά και για άλλες χώρες της Ευρωζώνης που έχουν υψηλό χρέος. Η χώρα μας σήμερα έχει ανοιχτό δίαυλο δανεισμού από τις αγορές μόνο μέσω εντόκων γραμματίων τρίμηνης και εξάμηνης διάρκειας και τον «πληρώνει» με πολύ υψηλά επιτόκια, 4% - 5%.
Ο κίνδυνος είναι ορατός να κλείσει και αυτός, αν οι ηγέτες της Ευρωζώνης αναβάλουν τις αποφάσεις για τον EFSF ή το χειρότερο, αποφασίσουν ένα μοντέλο λειτουργίας, που δεν θα ελαφρύνει το ελληνικό χρέος. Για την περίπτωση αυτή, την αρνητική, η κυβέρνηση είναι προετοιμασμένη;
Έχει σχέδιο Β;
Η λογική λέει ότι ασφαλώς και πρέπει να έχει και μάλιστα πρώτα πρέπει να καταστρώνει το σχέδιο Β που είναι πιο πιθανό, παρά το σχέδιο Α, το εύκολο.
Σύμφωνα με την περιρρέουσα ατμόσφαιρά το σχέδιο Β δεν είναι παρά οι εκλογές, για να αναλάβει την «καυτή πατάτα» η επόμενη κυβέρνηση και να διαχειριστεί το ατέλειωτο «γαϊτανάκι» των μέτρων δεκάδων δισ. ευρώ, που προβλέπει το... κυλιόμενο μνημόνιο...
Άρθρο Π.Κακούρη,
αναδημοσίευση από "Ναυτεμπορική".