- Κόλλησε η λεγόμενη "απελευθέρωση" των φορτηγών.
- Ελάχιστες οι αιτήσεις για νέες άδειες.
- Οι συμμετέχοντες στις επιτροπές δεν αμείβονται και ούτε μπορούν να αποτιμήσουν τα παλιά στοιχεία.
Οι αιτήσεις για τη σύσταση νέων εταιρειών δεν έχουν ξεπεράσει πανελλαδικά τις 100-200, αριθμός ιδιαίτερα μικρός, αν αναλογιστεί κανείς ότι οι υφιστάμενες άδειες ξεπερνούν τις 33.000 (για διεθνείς, εθνικές και νομαρχιακές μεταφορές, αλλά και για βυτία υγρών καυσίμων).
Το ν/σ για την απελευθέρωση των οδικών μεταφορών, παρά τις καλές προθέσεις, γράφτηκε στο πόδι. Ενδεικτικό είναι ότι το αρχικό σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών (υπουργός Δ. Ρέππας, γ.γ. Χ. Τσιόκας) συντάχτηκε μόλις σε 4 μήνες, εξαιτίας της προσπάθειας επίδειξης διαρθρωτικών αλλαγών στο ΔΝΤ. Επιπροσθέτως, το αρχικό ν/σ δεν είχε καμία σχέση με το τελικό, μετά την κατακραυγή επιμελητηρίων και εμπορικών φορέων κατά του Υπουργείου Υποδομών.
Σήμερα, το ν/σ δεν έχει ουσιαστική εφαρμογή, εξαιτίας δυο παραγόντων. Πρώτον, οι ιδιοκτήτες φορτηγών ΔΧ εμφανίζονται «επιφυλακτικοί και φοβισμένοι» απέναντι στις μελλοντικές εξελίξεις και γι’ αυτό «απειλούν» με νέες κινητοποιήσεις (η Ελληνική Αστυνομία φυλάει νυχθημερόν, με αυξημένες περιπολίες, το Υπουργείο Υποδομών, μετά και τον συμβολικό αποκλεισμό της Βουλής). Δεύτερον, το ν/σ παρουσιάζει σημαντικές παραλείψεις, κυρίως στις αρμοδιότητες και στα «εργαλεία» των εκτιμητικών επιτροπών, παρ’ όλες τις διαδοχικές εγκυκλίους. Η τριμελής εκτιμητική επιτροπή, που ορίστηκε ανά Περιφέρεια, είναι εκείνη που έχει το δύσκολο έργο ν’ αποτιμήσει τη νέα εταιρεία.
Οι δυσκολίες εντοπίζονται όχι τόσο στον υπολογισμό της εισφοράς της υφιστάμενης άδειας (η άυλη υπεραξία προσδιορίζεται επακριβώς στο ν/σ), όσο στην αποτίμηση των παγίων στοιχείων. Συγκεκριμένα, το Υπουργείο Υποδομών δεν έχει απαντήσει στα εξής ερωτήματα: Πώς εκτιμώνται τα φορτηγά ΔΧ υπό καθεστώς leasing; Πώς εκτιμώνται τα φορτηγά ΔΧ με όρο τη διατήρηση κυριότητας και, βεβαίως, πόσο εκτιμάται η αξία του φορτηγού (του «σίδερου», όπως επονομάζονται τα φορτηγά στον συγκεκριμένο κλάδο);
Οι ανά Περιφέρεια εκτιμητικές επιτροπές δεν μπορούν να υπολογίζουν την καθαρή θέση των νέων εταιρειών, επικρίνοντας παράλληλα το Υπουργείο Υποδομών για τον αμισθί χαρακτήρα τους. Οι επιτροπές απαρτίζονται από το διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών κλάδου ΠΕ Μηχανικών, από έναν εκπρόσωπο του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, ειδικό σε θέματα εκτίμησης εισφερομένων κεφαλαίων ΑΕ και από έναν εκπρόσωπο του Υπουργείου Οικονομικών. Τα μέλη των επιτροπών αυτών, τα οποία είναι δημόσιοι υπάλληλοι, όχι μόνο δεν αμείβονται, αλλά πρέπει να συνεδριάζουν και εκτός ωραρίου. Μέχρι σήμερα, σύμφωνα με πληροφορίες, καμία εκτιμητική επιτροπή δεν έχει βγάλει γνωμάτευση!
Εύκολα συνειδητοποιεί κανείς, γιατί ο νόμος 3887/2010 είναι ουσιαστικά «ανενεργός», την ίδια περίοδο που κλιμακώνονται τα αιτήματα στο Υπουργείο Υποδομών να παρέχεται αμοιβή στις εκτιμητικές επιτροπές, όπως συμβαίνει με τις ανώνυμες εταιρείες. Ως εναλλακτική λύση αρκετοί προτείνουν την αμοιβή των μελών από τις μεταφορικές εταιρείες ή την αντικατάστασή τους από ανεξάρτητους ορκωτούς ελεγκτές.
Υπενθυμίζεται ότι, με το νόμο 3887/2010, η ελληνική Πολιτεία αναγνώρισε και προσδιόρισε για πρώτη φορά την «άυλη υπεραξία» των αδειών φορτηγών ΔΧ. Κάθε έτος, με αφετηρία το 2010, η «άυλη υπεραξία» των αδειών των σημερινών ιδιοκτητών φορτηγών ΔΧ πέφτει κατά 30-35%, προκειμένου το 2013, όποιος επιθυμήσει να εισέλθει στον κλάδο να πληρώνει μονάχα τα αναλογούντα διοικητικά τέλη.
Φ.Φωτεινού