Κρίσιμο 15νθήμερο για την τύχη των 5 αυτοκινητοδρόμων - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Δευτέρα 4 Απριλίου 2011

Κρίσιμο 15νθήμερο για την τύχη των 5 αυτοκινητοδρόμων


Στην τελική τους ευθεία εισέρχονται οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου, των παραχωρησιούχων και των πιστωτριών τραπεζών των 5 αυτοκινητοδρόμων της χώρας.

Οι διαπραγματεύσεις θα...
ενταθούν τις προσεχείς 10-15 ημέρες, κυρίως μεταξύ του Δημοσίου και των τραπεζών, οι οποίες συμμετέχουν στη χρηματοδότηση των 5 αυτοκινητοδρόμων με ποσοστά, κατά μέσο όρο, άνω του 40%.

Το Δημόσιο και δη, το υπουργείο Υποδομών ευελπιστεί σε αίσια κατάληξη των διαπραγματεύσεων, προκειμένου να εξαγγείλει μείωση διοδίων ως το Πάσχα.

Τα υπουργεία Οικονομίας και Υποδομών, με την αρωγή της Ernst & Young, έχουν «ρίξει στο τραπέζι» τις ακόλουθες τρεις προτάσεις:

-Η πρώτη πρόταση προβλέπει την εμπλοκή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), η οποία θα χορηγήσει μεταβατικό δάνειο στο κράτος για την υλοποίηση των έργων.

-Η δεύτερη πρόταση αναφέρεται στη δημιουργία μίας εταιρείας, η οποία θα «προικιστεί» με τα μελλοντικά έσοδα του Δημοσίου από τα διόδια και θα πωληθεί στους ιδιώτες.

-Η τρίτη προβλέπει την εγγυοδοσία των δανείων των παραχωρησιούχων από το δημόσιο ή ακόμη και τη δημιουργία ενός «ταμείου ασφαλείας».

Πάντως, θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι οποιαδήποτε μείωση της τιμής των διοδίων και άρα συρρίκνωση των οικονομικών πόρων που προβλέπονται από τις συμβάσεις, θα γίνει είτε εις βάρος των μελλοντικών εσόδων του Δημοσίου από τα διόδια, είτε με «κούρεμα» τμημάτων των έργων (εκεί που εμπλέκεται το ΣτΕ).

Η κατάσταση, σύμφωνα με πηγές των κοινοπραξιών, είναι πλέον οριακή, καθώς η χρηματοδότηση έχει σταματήσει εδώ και αρκετούς μήνες, με εξαίρεση τον «Μορέα».

Τα κυριότερα προβλήματα εντοπίζονται στον Ε-65 και την «Ιόνια Οδό».

Πέρα από την καθυστέρηση στις απαλλοτριώσεις, το μεγαλύτερο «πλήγμα» των εταιρειών, που διαχειρίζονται τους 5 αυτοκινητοδρόμους, έχει να κάνει με τη μείωση των διελεύσεων, άρα και εσόδων.

Οι κοινοπραξίες υποστηρίζουν ότι η διέλευση οχημάτων, το 2010, μειώθηκε (ανάλογα με τον αυτοκινητόδρομο) από 5% ως 25%.

Τις μεγαλύτερες απώλειες παραδέχεται ότι εμφανίζει, στον δικό της οδικό άξονα, η εταιρεία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» (Μαλιακός - Κλειδί).
Bookmark and Share