Με το σχέδιο που θα οδηγήσει στην έκδοση σχετικού Προεδρικού Διατάγματος μέσα στο καλοκαίρι, το επάγγελμα απελευθερώνεται με έκδοση νέων αδειών, αλλά "μόνο στις περιοχές που ο στόλος δεν έχει υπερκαλύψει τις ανάγκες" δηλαδή ...πουθενά!
- Ουσιαστικά απελεθευθερώνονται πραγματικά μόνο οι άδειες οδήγησης ταξί αλλά όχι και η κτήση άδειας οχήματος.
Είναι χαρακτηριστικό ότι για την Αθήνα ο μαθηματικός τύπος προβλέπει 2,5 ταξί ανά 1.000 κατοίκους, τη στιγμή που ήδη κυκλοφορούν στην πρωτεύουσα 13.500 ταξί που υπερκαλύπτουν αυτή την αναλογία (4/1.000, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις).
Αυτό που αλλάζει ριζικά είναι ότι οποιοσδήποτε θα έχει πρόσβαση στην απόκτηση άδειας και στο επάγγελμα οδηγού ταξί, αφού αίρεται κάθε περιορισμός. Σύμφωνα με το υφιστάμενο ιδιοκτησιακό καθεστώς, άδεια μπορούσαν να αγοράζουν μόνο φυσικά πρόσωπα - κάτοχοι άδειας οδηγού ταξί, επιτρέπονταν μόνο δύο άδειες ανά φυσικό πρόσωπο, ενώ μπορούσαν να συσταθούν μόνο ιδιότυπες Εταιρείες Ιδιοκτητών Ταξί. Επίσης, μέχρι σήμερα απαγορευόταν η άσκηση άλλου επαγγέλματος για την έκδοση άδειας οδήγησης ταξί, ενώ η άδεια ίσχυε με γεωγραφικό περιορισμό (εντός του κάθε νομού).
Χωρίς επαγγελματικό ασυμβίβαστο
Με το νέο Π.Δ. καταργούνται όλα τα επαγγελματικά ασυμβίβαστα ως προς την έκδοση ειδικής άδειας οδήγησης Επιβατικού Δημόσιας Χρήσης (ΕΔΧ) αυτοκινήτου, ενώ αίρεται ο γεωγραφικός περιορισμός της άδειας (θα ισχύει για όλη την Ελλάδα).
Επίσης, εταιρείες οποιασδήποτε μορφής (Α.Ε., ΕΠΕ, Ο.Ε., Ε.Ε.) θα μπορούν να αγοράσουν άδειες ταξί, όπως και τα φυσικά πρόσωπα. Σύμφωνα με το υπουργείο, θα αποτραπεί η δημιουργία ολιγοπωλίων ή μονοπωλίων αφού θα περιλαμβάνεται διάταξη σύμφωνα με την οποία ανά έδρα δεν θα ξεπερνιέται ένα συγκεκριμένο ποσοστό (5% του συνολικού αριθμού αδειών στην Αθήνα ή Θεσσαλονίκη, 10% αλλού).
Στις αλλαγές περιλαμβάνεται και η δημιουργία νέων τύπων ταξί επταθέσιων ή εννιαθέσιων, σαν αυτά που κυκλοφορούν σε όλες τις μεγάλες πόλεις παγκοσμίως. Θα έχουν λιγότερα διακριτικά, ενώ θα υπάρξει η δυνατότητα διαφορετικού κομίστρου. Το πώς θα υπολογίζεται αυτό δεν έχει προς το παρόν διευκρινιστεί.
Ταυτόχρονα, ο παραδοσιακός τρόπος μεταβίβασης μέσω συμβολαιογραφικής πράξης συμπληρώνεται με ακόμη μία επιλογή, την ηλεκτρονική δημοπρασία. Μέσω του Π.Δ. θα προστεθούν κοινωνικά κριτήρια για τους δικαιούχους νέων αδειών, μοριοδότηση σε πολύτεκνους, μακροχρόνια άνεργους, ανάπηρους 67% και άνω. Εάν δεν βρεθούν δικαιούχοι της κατηγορίας αυτής, οι νέες άδειες θα χορηγούνται με ηλεκτρονική δημοπρασία σε φυσικά και νομικά πρόσωπα.