Ακριβά κοστίζουν για το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη οι αποστολές που οργανώνονται από την οικονομική αστυνομία σε όλη την επικράτεια, ακόμη και για τον εντοπισμό καταστηματαρχών που δεν εκδίδουν αποδείξεις.
Η απόφαση των επικεφαλής της ΕΛΑΣ να συγκεντρωθούν όλες οι αρμοδιότητες της νέας υπηρεσίας στην Αθήνα ήδη συναντά τις πρώτες δυσκολίες, καθώς η... ενεργοποίηση των μελών της στην περιφέρεια είναι ιδιαίτερα δαπανηρή, ειδικά αυτή την περίοδο, κατά την οποία επιχειρείται η περικοπή δημοσίων δαπανών.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της πρώτης εμφάνισης των μελών της οικονομικής αστυνομίας στη Θεσσαλονίκη και στη Χαλκιδική πριν από μία εβδομάδα. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΕΛΑΣ, κατά τη διάρκεια της τριήμερης παραμονής των δύο κλιμακίων που ενεργοποιήθηκαν στη Βόρεια Ελλάδα σχηματίστηκαν στους δύο νομούς 13 δικογραφίες για καταστηματάρχες που είτε δεν έκοβαν αποδείξεις είτε είχαν παρατυπίες στα φορολογικά τους βιβλία. Από τους πρόχειρους οικονομικούς υπολογισμούς, οι έξι αστυνομικοί πληρώθηκαν για κάθε ημέρα της αποστολής τους 30 ευρώ ο καθένας, καθώς οι πραγματικές εκτός έδρας αποζημιώσεις δεν καταργήθηκαν. Χρειάστηκε ακόμη να ξοδέψουν χρήματα για να χρησιμοποιήσουν αυτοκίνητα και να υλοποιήσουν τις εφόδους τους στους ύποπτους, καθώς και να μείνουν για τρεις ημέρες σε ξενοδοχεία των δύο περιοχών. Στα ποσά αυτά προστίθενται τα ναύλα για τη μεταφορά τους, καθώς δεν διευκρινίστηκε εάν έφτασαν αεροπορικώς, όπως συνήθως συμβαίνει με παρόμοιες αποστολές αθηναίων αστυνομικών, ή οδικώς.
Εκτιμάται ότι για την αποστολή αυτή ξοδεύτηκαν περισσότερα από 2.000 ευρώ.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι δυσλειτουργίες αυτές είχαν επισημανθεί και από ανώτερους αξιωματικούς της ΕΛΑΣ στην Αθήνα, από τους οποίους είχε προταθεί να δημιουργηθεί αντίστοιχη υποδιεύθυνση στη Θεσσαλονίκη, η οποία να υπάγεται απευθείας στο αρχηγείο.
Τέτοιες υπηρεσίες-παραρτήματα λειτουργούν στη συμπρωτεύουσα, όπως είναι τα εγκληματολογικά εργαστήρια, η αντιτρομοκρατική και οι εσωτερικές υποθέσεις. Ωστόσο οι επισημάνσεις αυτές αγνοήθηκαν και όλο το βάρος για τη λειτουργία της οικονομικής αστυνομίας έπεσε στην πρωτεύουσα. Παράδοξο είναι ακόμη το γεγονός ότι πριν από την ίδρυση της νέας υπηρεσίας είχε προσληφθεί ειδικευμένο προσωπικό με εξειδικευμένες γνώσεις στο οικονομικό αντικείμενο, για να εξυπηρετήσει τη συγκεκριμένη λειτουργία. Στη Θεσσαλονίκη έχουν τοποθετηθεί επτά τέτοιοι υπάλληλοι, οι οποίοι όμως είναι αδύνατον να ενεργοποιηθούν, αφού το γνωστικό τους αντικείμενο το χειρίζονται μόνον αθηναίοι συνάδελφοί τους.
Στην πρώτη της αποστολή στη Βόρεια Ελλάδα η οικονομική αστυνομία δεν συνεργάστηκε με τις τοπικές αστυνομικές διευθύνσεις. Αντίθετα με όσα συμβαίνουν, ο επικεφαλής της νέας υπηρεσίας υποστράτηγος Αδαμάντιος Σταματάκης τόνισε, μιλώντας στη «Μ», ότι δεν θα ανακύψουν εμπόδια και πως η συνεργασία με τις διευθύνσεις ασφαλείας κάθε νομού θα αναπτυχθεί. «Ειδικά με τη Θεσσαλονίκη, θα υπάρχει πάντα συνεργασία. Άλλωστε, στην αστυνομική διεύθυνση υπηρετούν αστυνομικοί ειδικών καθηκόντων, οι οποίοι θα αξιοποιηθούν για τον σκοπό αυτό», κατέληξε.
Δύσκολη η εφαρμογή του νόμου
Ο τρόπος λειτουργίας της οικονομικής αστυνομίας και η υπερσυγκέντρωση αρμοδιοτήτων στην πρωτεύουσα δυσχεραίνουν την αποτελεσματικότητα της αποστολής της, ειδικά στις περιπτώσεις εφαρμογής της αυτόφωρης διαδικασίας σύλληψης. Οι περιπτώσεις οι οποίες ελέγχθηκαν σε Χαλκιδική και Θεσσαλονίκη αφορούσαν καταγγελίες που έγιναν στον πενταψήφιο αριθμό της νέας υπηρεσίας. Ωστόσο με τον τρόπο αυτό θα είναι αδύνατο να εφαρμοστούν οι αυτόφωρες διαδικασίες. «Εάν ένας πολίτης καταγγείλει ότι σε μια καφετέρια της Θεσσαλονίκης δεν έχουν εκδοθεί δέκα αποδείξεις λιανικής πώλησης -που αποτελεί προϋπόθεση για την τέλεση αυτοφώρου-, είναι αδύνατο να ενεργοποιηθεί τόσο γρήγορα οποιοδήποτε κλιμάκιο από την Αθήνα, για να επιβεβαιώσει την παράβαση και να συλλάβει τον παραβάτη», υπογράμμιζαν νομικοί.
Σοβαρότερο είναι το ζήτημα σχετικά με την αντιμετώπιση κρίσιμων υποθέσεων, όπως είναι η λαθρεμπορία, που αποτελεί ένα από τα βασικά αντικείμενα της οικονομικής αστυνομίας. «Πώς θα αντιμετωπιστεί η περίπτωση εντοπισμού ενός παράνομου εργοστασίου τσιγάρων, όπως στη Χαλκιδική; Πώς θα εντοπιστεί; Ποιοι θα το παρακολουθήσουν;» διερωτώνταν αστυνομικοί από τη Βόρεια Ελλάδα..
Άρθρο Κ.Καντούρης
Πηγή Μακεδονία