- Συμφωνία για σήραγγα κάτω από το Βερίγγειο Πορθμό!
νός επικού σιδηροδρομικού ταξιδιού από το Λονδίνο μέχρι τη Νέα Υόρκη, ακούγεται σήμερα σαν μακρινό όνειρο από τους λάτρεις των τρένων. Σε λίγα μόλις χρόνια, όμως, ίσως θα είναι δυνατό να αγοράσει κάποιος ένα εισιτήριο από το... σταθμό Σαν Πάνκρας του Λονδίνου μέχρι το Γκραν Σέντραλ της Νέας Υόρκης.
Αυτό θα καταστεί δυνατό χάρη στην πρώτη έγκριση που έδωσε τη Δευτέρα το ρωσικό κράτος στην κατασκευή υποθαλάσσιας σήραγγας κάτω από το Βερίγγειο Πορθμό, σε μήκος 110 χιλιομέτρων. Στην απόφαση αυτή κατέληξε ο πρόεδρος Ντμίτρι Μεντβέντεφ, που επέδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για τα σχέδια αυτά. Οι πρώτες εκτιμήσεις για το κόστος του τιτάνιου έργου το τοποθετούν γύρω στα 90 δισ. ευρώ.
Η προτεινόμενη σήραγγα θα διέρχεται κάτω από τις νήσους του Διομήδη, τη Μεγάλη και τη Μικρή και θα τέμνει μάλιστα το νοητό μεσημβρινό, που αποτελεί τη Διεθνή Γραμμή Ημερομηνίας. Μηχανολόγοι και εδαφολόγοι εκτιμούν ότι δεν υπάρχει μεγάλο τεχνικό πρόσκομμα στην κατασκευή της σήραγγας, που θα μπορούσε να μειώσει τα μεγάλο κόστος αποστολής εμπορευμάτων από την Ανατολή προς τη Δύση.
Την ιδέα σύνδεσης των δύο ηπείρων στο Βερίγγειο Πορθμό, μεταξύ του ακρωτηρίου Τσουκότκα της Σιβηρίας και της χερσονήσου Σιούαρντ της αμερικανικής Αλάσκα, κατέθεσε πρώτη φορά ο Τσάρος Νικόλαος Β’ το 1905. Η τολμηρή πρόταση, που προήλθε από γαλλο-αμερικανικό όμιλο σιδηροδρόμων, όμως, αποδείχθηκε θνησιγενής, καθώς ο Τσάρος έχασε το ενδιαφέρον του για το σχέδιο, έχοντας να αντιμετωπίσει σοβαρά εσωτερικά προβλήματα, όπως την επανάσταση του 1905 και σχεδόν μία δεκαετία αργότερα, τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Η σύγχρονη πρόταση έγινε δεκτή με ενθουσιασμό από τον ομοσπονδιακό εκπρόσωπο της Ρωσικής Απω Ανατολής, Αλεξάντρ Λέβινταλ, σε συνέδριο με θέμα την οικονομική ανάπτυξη των απομονωμένων βορειοανατολικών περιοχών της Ρωσίας. Η σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ των δύο πάλαι ποτέ αντιπάλων του Ψυχρού Πολέμου θα απαιτήσει επίσης την κατασκευή νέων σιδηροδρομικών γραμμών σε Σιβηρία και Αλάσκα. Στο τριήμερο συνέδριο στην πόλη του Γιακούτσκ στη Σιβηρία, μετείχαν εκτός των Ρώσων εκπροσώπων και ειδικών, και σύνεδροι από τις ΗΠΑ, την Κίνα και τη Βρετανία.
«Η ανάπτυξη σύγχρονου σιδηροδρομικού και οδικού δικτύου στη ρωσική Απω Ανατολή, αλλά και η βελτίωση του επενδυτικού κλίματος στην πλούσια σε φυσικούς πόρους περιοχή, πρέπει να αποτελέσουν καίριες προτεραιότητες της ρωσικής πολιτικής», είπε ο κ. Λέβινταλ.
Σήμερα, το Κρεμλίνο έχει εγκαινιάσει την κατασκευή νέας συμπληρωματικής του Υπερσιβηρικού Σιδηροδρόμου γραμμής, μήκους 800 χιλιομέτρων, μέχρι το Γιακούτσκ, με κόστος 1,25 δισ. ευρώ, που θα ολοκληρωθεί το 2013. Η Ρωσία σχεδιάζει να επεκτείνει το υπάρχων σιδηροδρομικό δίκτυο κατά 3.800 χιλιόμετρα, μέχρι το βορειοανατολικό άκρο της Σιβηρίας, μέχρι το 2030. Το έργο αυτό μπορεί να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες για την κατασκευή σήραγγας, που θα απαιτούσε όμως, άλλα τριάντα χρόνια μέχρι την ολοκλήρωσή του.
Η προτεινόμενη σήραγγα θα έχει μήκος διπλάσιο από εκείνο της σήραγγας της Μάγχης, ενώ μένει να αποδειχθεί εάν η Ρωσία θα έχει τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσει τέτοιο τιτάνιο έργο.