Η Αθήνα παρακολουθεί εκ του μακρόθεν μέχρι στιγμής τις εξελίξεις που διαμορφώνει εν πολλοίς η Γερμανία, χωρίς να μπορεί να συμμετάσχει, παρά το γεγονός ότι την αφορούν.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε πιο δύσκολη θέση σήμερα σε σχέση με το καλοκαίρι, ή 6 μήνες, ή 12 μήνες πριν, και επομένως ο λόγος της μετρά πολύ λιγότερο...
Όλες οι συγκλίνουσες εκτιμήσεις και πληροφορίες οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η βιώσιμη λύση στην κρίση χρέους της Ελλάδας που επεξεργάζεται η Γερμανία σε συνεργασία με τη Γαλλία περιλαμβάνει απώλειες της τάξης του... 50% - 60% σε τρέχουσα παρούσα αξία (NPV) για τους κατόχους ελληνικών ομολόγων.
Υπό φυσιολογικές συνθήκες, το νέο πρόγραμμα συμμετοχής ιδιωτών (PSI) θα πρέπει να περιλαμβάνει περισσότερα ομόλογα από τα 150 δισ. ευρώ περίπου που έληγαν μέχρι το 2020 και συμπεριλαμβάνονταν στο σχέδιο της 21ης Ιουλίου.
Αν συμπεριελάμβανε όλα τα ελληνικά ομόλογα, εκτός εκείνων που διέπονται από το αγγλικό δίκαιο, το συνολικό ποσό προς «κούρεμα» από αυτήν την πηγή θα μπορούσε να αβγατίσει στα 200 δισ. ευρώ.
Ένα τέτοιο εγχείρημα, στο μέτρο που βασίζεται στην «εθελοντική» συμμετοχή των ιδιωτών, είναι πολύ πιο δύσκολο από πριν αν σκεφτεί κανείς ότι το ποσοστό συμμετοχής στο PSI-I της 21ης Ιουλίου ξεπέρασε το 80%, με τη θεωρητική απομείωση των ομολόγων στο 21%.
Είναι προφανές ότι οι απώλειες των ιδιωτών θα μπορούσαν να περιοριστούν και οι πιθανότητες συμμετοχής τους στο εγχείρημα να αυξηθούν αν οι θεσμικοί πιστωτές της χώρας, δηλαδή τα κράτη της ευρωζώνης, και η ΕΚΤ αποδέχονταν μείωση των απαιτήσεών τους, οι οποίες εκτιμώνται στα 100 δισ. ευρώ και άνω (συμπεριλαμβανομένης της 6ης δόσης).
Όμως, δεν είναι σίγουρο ότι οι εταίροι μας και η ΕΚΤ θα αποδεχτούν κάτι τέτοιο, ενώ δεν γεννάται θέμα «κουρέματος» των δανείων του ΔΝΤ.
Θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι θα επιστρατευτούν όλα τα διαθέσιμα μέσα, συμπεριλαμβανομένων των απειλών περί βαθύτερου «κουρέματος» από την ελληνική πλευρά και την Ε.Ε., για να πειστούν οι ιδιώτες να συμμετάσχουν.
Το γεγονός ότι οι ευρωπαϊκές τράπεζες θα ανακεφαλαιοποιηθούν με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, για να αντέξουν τις πιθανές ζημίες από μια μεγάλη απομείωση των ελληνικών ομολόγων και όποιων άλλων συμπαρασύρουν, είναι ενθαρρυντικό.
Αφενός γιατί βοηθά στον περιορισμό της μετάδοσης της κρίσης χρέους και αφετέρου γιατί οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις θα μπορούν να επιβάλουν ευκολότερα την άποψή τους στις ευρωπαϊκές τράπεζες αφού θα τις ανακεφαλαιοποιήσουν για να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες της ελληνικής αναδιάρθρωσης χρέους.
Αν φυσικά όλα πάνε καλά, ούτε γάτα, ούτε ζημιά.
Αν όμως το εγχείρημα δεν ευοδωθεί, η Ελλάδα θα πρέπει να το επιβάλει, γνωρίζοντας ότι οι διεθνείς οίκοι αξιολόγησης θα την τοποθετήσουν στην κατηγορία της χρεοκοπίας και όχι της επιλεκτικής χρεοκοπίας.
Ταυτόχρονα, θα ενεργοποιηθούν τα παράγωγα CDS (Credit Default Swaps) στο ελληνικό χρέος που η ΕΚΤ και οι άλλοι Ευρωπαίοι ηγέτες θέλουν να αποφύγουν.
Αν κρίνουμε από πρόσφατο δημοσίευμα της εφημερίδας "FT Deutschland", που επικαλείται γερμανικές πηγές, η κυβέρνηση της κ. Μέρκελ δείχνει να αποδέχεται τη χρεοκοπία της Ελλάδας.
Eίναι γνωστό ότι η Αθήνα παρακολουθεί εκ του μακρόθεν μέχρι στιγμής τις εξελίξεις που διαμορφώνει εν πολλοίς η Γερμανία, χωρίς να μπορεί να συμμετάσχει, παρά το γεγονός ότι την αφορούν.
Οι δημόσιες δηλώσεις του κ. Βενιζέλου και άλλων επώνυμων κυβερνητικών αξιωματούχων είναι ίσως ο μόνος τρόπος για να διατυπώσει την άποψή της, π.χ. προτίμηση σε ένα PSI Plus.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε πιο δύσκολη θέση σήμερα σε σχέση με το καλοκαίρι, ή 6 μήνες, ή 12 μήνες πριν, και επομένως ο λόγος της μετρά πολύ λιγότερο.
Όμως, η χρεοκοπία, όπως άλλωστε η προσφυγή μιας χώρας στο ΔΝΤ, δεν είναι παίξε-γέλασε.
Αν μη τι άλλο, αν είναι να τη χρεοκοπήσουν οι άλλοι, μπορεί να το κάνει η ίδια καλύτερα και με στιλ.
Dr. Money