Tην εξαίρεση του TAP, του αγωγού που σχεδιάζεται για τη μεταφορά αερίου στην Ευρώπη, από την πρόσβαση τρίτων, εξετάζουν οι ρυθμιστικές αρχές Ελλάδας, Αλβανίας και Ιταλίας, ενώ την ίδια στιγμή η κοινοπραξία που αναπτύσσει το νέο κοίτασμα του Αζερμπαϊτζάν συζητά τη συμμετοχή της στο ανταγωνιστικό πρότζεκτ West Nabucco, το οποίο επίσης διεκδικεί το έργο.
Η εταιρεία του ΤΑΡ έχει ήδη υποβάλει το αίτημα της εξαίρεσης στις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές και οι επαφές έχουν ξεκινήσει, προκειμένου να συμφωνηθούν οι όροι κάτω... από τους οποίους θα χορηγηθεί το ειδικό καθεστώς. Σύμφωνα με πληροφορίες, χθες έγινε στην Αθήνα συνάντηση εκπροσώπων των τριών αρχών, αλλά η τελική απόφαση αναμένεται ως το τέλος του μήνα. Για να ισχύσει, θα πρέπει πρώτα να εγκριθεί από την Κομισιόν.
Ανάλογη εξαίρεση για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα είχε λάβει ο αγωγός ITGI, ο οποίος τελικά δεν προκρίθηκε για τη μεταφορά του αζέρικου αερίου.
Ο ΤΑΡ προβλέπει την κατασκευή αγωγού που θα περνά από την Ελλάδα και την Αλβανία και θα καταλήγει στην Ιταλία, με υποθαλάσσια σύνδεση.
Συνομιλίες
Εν τω μεταξύ, η κοινοπραξία που αναπτύσσει το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ βρίσκεται σε συνομιλίες με τον ανταγωνιστικό αγωγό West Nabucco, για συμμετοχή στο πρότζεκτ, όπως δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας και Ενέργειας της Αυστρίας, η οποία, μέσω της εταιρείας OMV συμμετέχει στον West Nabucco, ο οποίος σχεδιάζεται για τη μεταφορά του αερίου στην Αυστρία μέσω Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Ουγγαρίας. Μέτοχοι του West Nabucco, o οποίος θα μεταφέρει το αέριο ως την Αυστρία μέσω Βουλγαρίας είναι εκτός της ΟΜV, η γερμανική RWE, η ουγγρική ΜΟL, η τουρκική Botas, η βουλγαρική ΒΕΗ και η ρουμανική Transgas.
Στον ΤΑΡ μετέχουν η ελβετική EGL, η νορβηγική Statoil, που είναι και από τους βασικούς εταίρους στη κοινοπραξία Σαχ Ντενίζ ΙΙ και η γερμανική Ε.ΟΝ.Η ΒΡ, ο όμιλος που ηγείται στο Σαχ Ντενίζ ΙΙ έχει δηλώσει ότι θα συμμετάσχει σε όποιο από τα δύο πρότζεκτ προκριθεί, ενώ ο ΤΑΡ έχει υπογράψει συμφωνία χρηματοδότησης με την κοινοπραξία.