Σε μία από τις πρώτες παγκοσμίως νομικές διαμάχες σχετικά με το καθεστώς πνευματικής ιδιοκτησίας που διέπει το φωτογραφικό υλικό που αναρτάται στις υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης, δικαστής στη Νέα Υόρκη,
έκρινε πως το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων και η Washington Post παρανόμησαν, χρησιμοποιώντας υλικό (εικόνα) του φωτογράφου Daniel Morel χωρίς τη συγκατάθεσή του.
Η απόφαση είναι... προκαταρκτική, καθώς η δίκη συνεχίζεται ώστε το δικαστήριο να πάρει θέση και σε άλλες πτυχές της υπόθεσης. Ωστόσο, σύμφωνα με το Reuters, θα έχει καταλυτικές συνέπειες στον τρόπο που από εδώ και στο εξής θα αξιοποιούνται οι φωτογραφίες που κυκλοφορούν στα social media. Κι αυτό γιατί το δικαστήριο απέρριψε το επιχείρημα του AFP, ότι οι εικόνες του Morel ήταν ελεύθερες πνευματικών δικαιωμάτων, από τη στιγμή που κυκλοφορούσαν ευρέως στο Twitter.
Οι επίμαχες εικόνες τραβήχτηκαν από τον φωτορεπόρτερ στον καταστροφικό σεισμό που έπληξε την Αϊτή τον Ιανουάριο του 2010. Ο φωτορεπόρτερ τις «ανέβασε» στον λογαριασμό του στο Twitter, όπου τις ανακάλυψε ένας συντάκτης του AFP, ο οποίος στη συνέχεια έστειλε μερικές από αυτές στο φωτογραφικό πρακτορείο Getty Images. Όντας πελάτης του πρακτορείου, η Washington Post επέλεξε τέσσερα από τα στιγμιότυπα, τα οποία δημοσίευσε στο σάιτ της.
Παρόλο που η αγωγή του Morel στρεφόταν και εναντίον του Getty Images, το δικαστήριο επιφυλάχθηκε να αποφασίσει για το φωτογραφικό πρακτορείο με την ολοκλήρωση της δίκης. Όσον αφορά πάντως το AFP και τη Washington Post έκρινε πως και οι δύο παραβίασαν τους όρους χρήσης του Twitter. Σύμφωνα με τον δικαστή Alison Nathan, οι όροι χρήσης επιτρέπουν να χρησιμοποιήσει κανείς τις εικόνες ελεύθερα υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όπως να τις αναπαραγάγει μέσα στο κοινωνικό δίκτυο. Όχι όμως και να τις χρησιμοποιήσει για εμπορικούς σκοπούς, χωρίς την άδεια του δημιουργού τους.
Σχολιάζοντας την είδηση στο Reuters, εκπρόσωπος του Twitter δήλωσε «όπως ήταν πάντα η πολιτική μας, η κυριότητα των φωτογραφιών ανήκει στους χρήστες».
Στην ίδια προκαταρκτική απόφαση, πάντως, ο δικαστής «ψαλιδίζει» την οικονομική αποζημίωση που θα μπορούσε να πάρει ο Morel. Έτσι, αν και ο φωτορεπόρτερ ζητά ένα χρηματικό ποσό το οποίο «θα μπορούσε να φτάσει τις δεκάδες εκατομμύρια δολάρια», υπολογίζοντας τον αριθμό των επισκεπτών του AFP και της Washington Post που χρησιμοποίησαν τις εικόνες του, το δικαστήριο κρίνει πως το περισσότερο που θα μπορούσε να επιδικαστεί είναι ένα πάγιο ποσό για κάθε φωτογραφία, ανεξάρτητα από το πόσοι τις χρησιμοποίησαν.
έκρινε πως το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων και η Washington Post παρανόμησαν, χρησιμοποιώντας υλικό (εικόνα) του φωτογράφου Daniel Morel χωρίς τη συγκατάθεσή του.
Η απόφαση είναι... προκαταρκτική, καθώς η δίκη συνεχίζεται ώστε το δικαστήριο να πάρει θέση και σε άλλες πτυχές της υπόθεσης. Ωστόσο, σύμφωνα με το Reuters, θα έχει καταλυτικές συνέπειες στον τρόπο που από εδώ και στο εξής θα αξιοποιούνται οι φωτογραφίες που κυκλοφορούν στα social media. Κι αυτό γιατί το δικαστήριο απέρριψε το επιχείρημα του AFP, ότι οι εικόνες του Morel ήταν ελεύθερες πνευματικών δικαιωμάτων, από τη στιγμή που κυκλοφορούσαν ευρέως στο Twitter.
Οι επίμαχες εικόνες τραβήχτηκαν από τον φωτορεπόρτερ στον καταστροφικό σεισμό που έπληξε την Αϊτή τον Ιανουάριο του 2010. Ο φωτορεπόρτερ τις «ανέβασε» στον λογαριασμό του στο Twitter, όπου τις ανακάλυψε ένας συντάκτης του AFP, ο οποίος στη συνέχεια έστειλε μερικές από αυτές στο φωτογραφικό πρακτορείο Getty Images. Όντας πελάτης του πρακτορείου, η Washington Post επέλεξε τέσσερα από τα στιγμιότυπα, τα οποία δημοσίευσε στο σάιτ της.
Παρόλο που η αγωγή του Morel στρεφόταν και εναντίον του Getty Images, το δικαστήριο επιφυλάχθηκε να αποφασίσει για το φωτογραφικό πρακτορείο με την ολοκλήρωση της δίκης. Όσον αφορά πάντως το AFP και τη Washington Post έκρινε πως και οι δύο παραβίασαν τους όρους χρήσης του Twitter. Σύμφωνα με τον δικαστή Alison Nathan, οι όροι χρήσης επιτρέπουν να χρησιμοποιήσει κανείς τις εικόνες ελεύθερα υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όπως να τις αναπαραγάγει μέσα στο κοινωνικό δίκτυο. Όχι όμως και να τις χρησιμοποιήσει για εμπορικούς σκοπούς, χωρίς την άδεια του δημιουργού τους.
Σχολιάζοντας την είδηση στο Reuters, εκπρόσωπος του Twitter δήλωσε «όπως ήταν πάντα η πολιτική μας, η κυριότητα των φωτογραφιών ανήκει στους χρήστες».
Στην ίδια προκαταρκτική απόφαση, πάντως, ο δικαστής «ψαλιδίζει» την οικονομική αποζημίωση που θα μπορούσε να πάρει ο Morel. Έτσι, αν και ο φωτορεπόρτερ ζητά ένα χρηματικό ποσό το οποίο «θα μπορούσε να φτάσει τις δεκάδες εκατομμύρια δολάρια», υπολογίζοντας τον αριθμό των επισκεπτών του AFP και της Washington Post που χρησιμοποίησαν τις εικόνες του, το δικαστήριο κρίνει πως το περισσότερο που θα μπορούσε να επιδικαστεί είναι ένα πάγιο ποσό για κάθε φωτογραφία, ανεξάρτητα από το πόσοι τις χρησιμοποίησαν.