Μέσα στην εβδομάδα οι ανακοινώσεις.
«Κλήρωσε» την περασμένη Πέμπτη, για το ποιος από τους δύο αγωγούς, ο ελληνικού ενδιαφέροντος Trans Adriatic Pipeline (TAP) ή ο ανταγωνιστής του Nabucco West, θα μεταφέρουν το αζέρικο αέριο στην Ευρώπη.
Η κοινοπραξία που με...επικεφαλής τη βρετανική BP εκμεταλλεύεται το αζέρικο κοίτασμα του Σαχ Ντενιζ (με τη συμμετοχή επίσης των Statoil, Total και Socar) κατέληξε σύμφωνα με πληροφορίες στη σχετική απόφαση, που ωστόσο δεν θα ανακοινωθεί πριν υπάρξει διαδοχική ενημέρωση σε επιχειρηματικό και κυβερνητικό επίπεδο. Πριν δηλαδή ενημερωθούν οι εταιρείες που απαρτίζουν τις εταιρείες των δύο υποψηφίων αγωγών, του TAP και του Nabucco West, καθώς και οι κυβερνήσεις των χωρών απ’ όπου έχουν σχεδιαστεί να διέρχονται τα δύο έργα. Οι επίσημες ανακοινώσεις θα γίνουν την προσεχή Παρασκευή 28 Ιουνίου.
Όπως ωστόσο συμβαίνει πάντα σε τόσο σημαντικού ενδιαφέροντος συμφωνίες, αμέσως άρχισαν να κυκλοφορούν διάφορες αντικρουόμενες και ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες για το ποιος από τους δύο αγωγούς πήρε τελικά το «χρίσμα» για τη μεταφορά του αζέρικου αερίου στη Δύση.
Μπερίσα : Υπέρ TAP η απόφαση
Έτσι, χαιρετίζοντας τη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή στις Βρυξέλλες μεταξύ των προέδρων της Κομισιόν και του Αζερμπαϊτζάν Μ. Μπαρόζο και Ι. Αλίεφ, ο Σάλι Μπερίσα Πρωθυπουργός της Αλβανίας – που μαζί με Ελλάδα και Ιταλία αποτελούν μια από τις χώρες διέλευσης του TAP- έσπευσε να δηλώσει ότι η «απόφαση είναι υπέρ του TAP». Σύμφωνα με ανακοίνωση του γραφείου του Αλβανού Πρωθυπουργού, «παρά το γεγονός ότι Μπαρόζο και Αλίεφ τόνισαν ότι η Ευρώπη χρειάζεται και τους δύο αγωγούς, είναι σαφές ότι η απόφαση είναι υπέρ του TAP, ένα έργο πιο κερδοφόρο». Τα όσα πάντως αναφέρει ο Αλβανός Πρωθυπουργός δεν έχουν ακόμη επιβεβαιωθεί.
Σιγή ιχθύος από Αθήνα
Αντίθετα μάλιστα, Έλληνες αξιωματούχοι ήταν ιδιαίτερα επιφυλακτικοί και φειδωλοί στις δηλώσεις τους. Ερωτηθέντες αν έχουν εικόνα για το ποιος από τους δύο αγωγούς είναι ο «νικητής», μετέφεραν αντικρουόμενες πληροφορίες, ακόμη και ότι η απόφαση μπορεί να είναι υπέρ του Nabucco, που όλα τα προηγούμενα χρόνια είχε τύχει μεγαλύτερης στήριξης σε επίπεδο Ε. Επιτροπής καθώς διέρχεται από περισσότερες χώρες (Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, και από εκεί κατευθύνεται προς Αυστρία).
Πιο σαφή εικόνα θα υπάρξει μέσα στα επόμενα 24ωρα, όταν σύμφωνα με τις πληροφορίες οι δύο διευθύνοντες σύμβουλοι, του TAP, Κ. Τούνγκλαντ και του Nabucco West Ρ. Μίτσεκ, θα ενημερωθούν από την αζέρικη πλευρά για το ποιος από τους δύο αγωγούς προκρίθηκε. Η πρώτη ενημέρωση θα γίνει σύμφωνα με τις πληροφορίες την Τρίτη 25 Ιουνίου στην πρεσβεία του Αζερμπαϊτζάν στη Βουδαπέστη.
Λέγεται ωστόσο ότι οι εκπρόσωποι των δύο αγωγών έχουν δεσμευθεί να μην προβούν σε καμία ανακοίνωση πριν γίνει ενημέρωση από τους εκπροσώπους της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενιζ και στις κυβερνήσεις που συμμετείχαν στο εγχείρημα.
Ανακοινώσεις τα επόμενα 24ωρα
Στο πλαίσιο αυτό, την Τετάρτη 26 Ιουνίου εκπρόσωποι της κοινοπραξίας πρόκειται να επισκεφθούν τη Ρώμη, τα Τίρανα, την Αθήνα και τη Βουδαπέστη προκειμένου να ενημερώσουν τις κυβερνήσεις των εμπλεκομένων χωρών. Οι επίσημες ανακοινώσεις από την κοινοπραξία δεν θα γίνουν πριν από τις 28 Ιουνίου.
Δεδομένου ωστόσο ότι οι «νικήτριες» χώρες, εκείνες δηλαδή από το έδαφος των οποίων θα διέλθει ο αγωγός που προκρίθηκε, δύσκολα θα μπορέσουν να κρατήσουν μυστική μια θετική είδηση, θεωρείται βέβαιο ότι η απόφαση θα γίνει γνωστή πολύ νωρίτερα.
Και τα δύο σχέδια, προβλέπουν σύνδεση των αγωγών με το τουρκικό σύστημα μεταφοράς, είτε στα σύνορα με τη Βουλγαρία, είτε με την Ελλάδα. Ουσιώδης διαφορά που θα μπορούσε –θεωρητικά τουλάχιστον και όχι πολιτικά- να δώσει πόντους υπέρ του TAP είναι ότι η διασυνοριακή σύνδεση Ελλάδας-Τουρκίας λειτουργεί ήδη από το 2007, ενώ με τη Βουλγαρία είναι στο επίπεδο του σχεδιασμού. Επομένως το πότε θα κατασκευαστεί η σύνδεση, είναι κάτι που εξαρτάται άμεσα από την επιλογή ή όχι του αγωγού Nabucco.
Πόσο σχετίζονται τα παραπάνω με το ΔΕΣΦΑ
Επισήμως, οι εξελίξεις με TAP-Nabucco δεν σχετίζονται με την επικείμενη συμφωνία της αζέρικης Socar να αποκτήσει το 66% του ΔΕΣΦΑ. Πρόκειται για δύο διαφορετικές διαγωνιστικές διαδικασίες, χωρίς η μία να επηρεάζει την άλλη, διαμηνύουν με κάθε ευκαιρία στελέχη της κυβέρνησης. Στελέχη ωστόσο της αγοράς επιμένουν ότι οι «τυπικές» -όπως χαρακτηρίζονται- εκκρεμότητες για την ολοκλήρωση της συμφωνίας εξαγοράς του ΔΕΣΦΑ από την Socar, ίσως και να είχαν κλείσει νωρίτερα αν δεν επίκειτο η απόφαση της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενιζ (όπου μετέχει και η Socar) για τους αγωγούς.
Σε κάθε περίπτωση, μερικές ημέρες μετά την γνωστοποίηση της απόφασης για το ποιος από τους δύο αγωγούς θα μεταφέρει το αέριο του Μπακού στη Δύση, θα έχουμε ανακοινώσεις και στο μέτωπο του ΔΕΣΦΑ. Κι αυτό, δεδομένου ότι τόσο η πλευρά της Socar, όσο και εκείνη του ΤΑΙΠΕΔ διαμηνύει ότι «χρειάζεται ένα 10ήμερο για να ολοκληρωθούν οι τυπικές λεπτομέρειες της συμφωνίας»