- Η τακτική του ΥΠΕΚΑ κόντεψε να τινάξει τη συμφωνία στον αέρα!
- Υπογράφηκε η συμφωνία βασικός σταθμός για την υλοποίηση του πολυπόθητου για την ελληνική κυβέρνηση πρότζεκτ.
Υπογράφηκε χθες προηγηθεί μαραθώνιες διαβουλεύσεις καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας, όπου πληροφορίες αναφέρουν οι διαπραγματευτική τακτική της ελληνικής κυβέρνησης κινδύνευσε να τινάξει στον αέρα την όλη συμφωνία.
Τις τελευταίες ημέρες από την πλευρά του ΥΠΕΚΑ είχε γίνει πακετοποίηση» της υπόθεση του αγωγού TAP, της συμφωνίας ιδιωτικοποίησης της ΔΕΣΦΑ, όπου ως γνωστόν η SOCAR, που μετέχει στον αγωγό TAP και είναι ο μοναδικός ενδιαφερόμενος.
Η παρελκυστική τακτική του ΥΠΕΚΑ κόντεψε να τινάξει στον αέρα τις συμφωνία και χρειάστηκαν παρεμβάσεις εκ των άνωθεν ακόμη και από τον υπερατλαντικό σύμμαχο.
Μετά από έναν κύκλο πιέσεων του ΥΠΕΚΑ, χρειάστηκε να παρέμβει ο ίδιος ο πρωθυπουργός, σε μία κρίσιμη συνολικά μέρα για τη συνοχή της κυβέρνησης, για να αρθούν παρεξηγήσεις. Άλλωστε η υπόθεση του αγωγού παρά τις όποιες «κινήσεις» του ΥΠΕΚΑ είναι ένα θέμα που χειρίζεται ο κ. Σαμαράς και ο πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν, Ιλχάμ Αλίγιεφ.
Η συμφωνία Υποδοχής αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την ολοκλήρωση του φακέλου υποψηφιότητας του TAP, ο οποίος ανταγωνίζεται με τον Nabucco West για τη μεταφορά του φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα Σαχ Ντενίζ ΙΙ της Κασπίας. Η συμφωνία περιλαμβάνει το ύψος των τελών διέλευσης, διαδικαστικές λεπτομέρειες, που καθορίζουν τη λειτουργία του αγωγού.
Για την υπογραφή του η πλευρά του TAP είχε ζητήσει επίσπευση ώστε να είναι έτοιμοι ενόψει των αποφάσεων από την κοινοπραξία Σαχ Ντενίζ ΙΙ στις 23 και 28 Ιουνίου, αλλά και της σημερινής συνάντησης του Αλίγιεφ στις Βρυξέλλες, όπου θα δει Μπαρόζο και Ρομπέι.
Το γαϊτανάκι SOCAR – ΔΕΣΦΑ
Η προσπάθεια του ΥΠΕΚΑ ήταν να πιέσει μέσω του TAP για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, αλλά και για επιμέρους λεπτομέρειες των τιμών και ποσοτήτων του φυσικού αερίου που θα έφερνε ο TAP προς τη χώρα. Αυτό ωστόσο έφερε σε κίνδυνο την υλοποίηση της συμφωνίας, ο οποίος όμως κίνδυνος τελικά απετράπη. Πάντως η SOCAR, σύμφωνα με δημοσίευμα της Καθημερινής την Παρασκευή, δεν έχει καταθέσει ακόμη επίσημα τη βελτιωμένη της προσφορά για τον ΔΕΣΦΑ.
Η εφημερίδα σημειώνει ότι απομένουν τρία τυπικά θέματα για να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός:
Η κατάθεση εγγυητικής επιστολής, που θα περιλαμβάνει το νέο τίμημα
Μία γνωμάτευση της ΡΑΕ για το ότι η συμφωνία είναι συμβατή με τους κανόνες λειτουργίας της αγοράς
Αλλά και η έγκριση της προσφοράς από το ΔΣ των ΕΛΠΕ που διαθέτει το 35% του ΔΕΣΦΑ.
Η εφημερίδα αναφέρει ότι η SOCAR ζητεί από το ΤΑΙΠΕΔ ευχέρεια στο να διασφαλιστεί η δυνατότητα να διαμορφώνει ελεύθερα τις τιμές κατά το δοκούν. Κάτι που και στην περίπτωση της ΔΕΠΑ είχε ζητήσει η Gazprom. Τέλος σημειώνει ότι η ολοκλήρωση της κατάθεσης της δεσμευτικής προσφοράς θα γίνει μετά τις αποφάσεις για τον TAP.
τα μεσάνυχτα η Συμφωνία Υποδοχής – Host government agreement μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης (ΥΠΕΚΑ) και της διοίκησης της κοινοπραξίας του αγωγού TAP. Είχαν...