Αναβολή για δυόμισι χρόνια της αύξησης των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων για τον Ιανουάριο του 2016, φόρο ελλιμενισμού στα σκάφη αναψυχής από τον προσεχή Οκτώβριο και περικοπή των αφορολόγητων αποθεματικών των επιχειρήσεων, προβλέπει το νέο μνημόνιο (MOU) που συνυπέγραψαν κυβέρνηση και τρόικα.
Στο προσχέδιο του μνημονίου που... έχει στη διάθεσή της και δημοσιεύει σήμερα η εφημερίαδ «Ναυτεμπορική », καταγράφονται όλα τα προαπαιτούμενα τα οποία δεσμεύεται η κυβέρνηση να υλοποιήσει, προκειμένου να συνεχιστεί η ομαλή καταβολή των δόσεων, ενώ περιέχει και μια αμφιβολία για την επάνοδο της οικονομίας σε αναπτυξιακούς ρυθμούς το 2014.
«Εξακολουθούμε να αναμένουμε πως ο ρυθμός ανάπτυξης θα γίνει θετικός το 2014, λόγω της ανόδου του τουρισμού και της βελτίωσης του οικονομικού κλίματος» σημειώνεται στο προσδχέδιο αλλά, όπως προστίθεται, «οι προοπτικές παραμένουν αβέβαιες» και, στο πλαίσιο αυτό, εάν χρειαστεί, θα αναθεωρηθούν οι στόχοι. Υπενθυμίζεται πως η τρόικα προβλέπει ύφεση 4,2% φέτος και η κυβέρνηση 4,5%, ενώ για το 2014 συμφωνούν στην πρόβλεψη για ανάπτυξη 0,6%, αλλά με αβεβαιότητες. Στο κείμενο υπερτονίζεται ο στόχος της κυβέρνησης για την επιτυχία πρωτογενούς πλεονάσματος το 2013 και, στο πλαίσιο αυτό, λαμβάνονται τα μέτρα που περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο, αλλά και συμπληρωματικά, ώστε το πρωτογενές πλεόνασμα, το 2016, να διευρυνθεί στο 4,5% του ΑΕΠ
. Προκειμένου να διασφαλιστεί η εφαρμογή του προγράμματος, η κυβέρνηση λαμβάνει μέτρα για το 2013 - 2014 και συγκεκριμένα:
1. Συντομεύεται η πληρωμή του ειδικού τέλους ακινήτων, ώστε τα έσοδα να εγγραφούν στον προϋπολογισμό του 2013.
2. Λαμβάνονται μέτρα για τη μείωση των δαπανών του ΕΟΠΥΥ, αλλά, εάν αποτύχουν στην εφαρμογή τους, θα ακολουθήσουν έκτακτα μέτρα, που, όπως αναφέρει, περιλαμβάνουν, μείωση της πρόσβασης των ασφαλισμένων σε ιδιώτες παρόχους ή και την αύξηση της επιβάρυνσης των ασφαλισμένων για την παροχή υπηρεσιών του ΕΟΠΥΥ.
3. Η επιβολή της ειδικής φορολογίας στους πλοιοκτήτες, που θα αποδίδει 140 εκατ. ετησίως για την περίοδο 2013-2015.
4. Η επιβολή φόρου πολυτελείας σε πολυτελή Ι.Χ., πισίνες, αεροπλάνα.
5. Η επιβολή, από την 1η Οκτωβρίου 2013, τελών ελλιμενισμού στα σκάφη αναψυχής.
6. Η περικοπή των αφορολόγητων αποθεματικών των επιχειρήσεων, από τη χρήση 2014, ώστε να προκύψει δημοσιονομικό όφελος ύψους 50 εκατ. ευρώ.
7. Η ψήφιση νέου κώδικα φορολογίας εισοδήματος, που θα είναι «ουδέτερος» από πλευράς εσόδων (περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο), ενώ το φθινόπωρο θα ακολουθήσει νέο φορολογικό νομοσχέδιο.
8. Η ψήφιση διατάξεων για την πάταξη της φοροδιαφυγής στο εσωτερικό, αλλά και στις διασυνοριακές συναλλαγές.
9. Η εφαρμογή, από τον Ιανουάριο του 2014, το νέου Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων.
10. Η εφαρμογή του νέου ενιαίου φόρου ακίνητης περιουσίας από τον Ιανουάριο του 2014, που θα αντικαταστήσει το τέλος μέσω της ΔΕΗ, ΔΕΗ-2,56%με πλαίσιο που θα προσδιοριστεί εντός του Αυγούστου 2013. Οπως αναφέρεται, υπάρχει συμφωνία με την τρόικα στο πλαίσιο, για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης που θα συμπεριλάβει εμπορικές, βιομηχανικές, καθώς και γεωργική γη και κτήρια, όπως επίσης και τον τελικό στόχο, σε κάθε περίπτωση να αποδίδει ετησίως 2,7 δισ. ευρώ (μετά τις απαλλαγές). Στο πλαίσιο της προετοιμασίας, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η επικαιροποίηση του περιεχομένου των εντύπων Ε9, μέχρι το Σεπτέμβριο του 2013. Ομως, εάν διαπιστωθεί πως τα χρονικά περιθώρια δεν επαρκούν για την απρόσκοπτη εφαρμογή του νέου φόρου ακινήτων το 2014, το υπουργείο Οικονομικών δεσμεύεται να καλύψει τις απώλειες εσόδων. Προφανώς, με τη συνέχιση είσπραξης του τέλους από τους λογαριασμούς της ΔΕΗ, αλλά δεν αναφέρεται ρητώς στο νέο μνημόνιο.
11. Προωθείται σύστημα διασταυρώσεων των στοιχείων του Ε9 με τα στοιχεία του Κτηματολογίου.
12. Αναβάλλονται, πάντως, οι αναπροσαρμογές (ευθυγράμμιση με τις τιμές αγοράς) των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων, που κανονικά επρόκειτο να αυξηθούν τον περασμένο Μάρτιο. Αργότερα τέθηκε νέα προθεσμία, ο Ιούνιος, αλλά τελικά δίνεται μεγαλύτερη παράταση. Σύμφωνα με τη νέα συμφωνία κυβέρνησης - τρόικας που αποτυπώνεται στο μνημόνιο, το νέο χρονοδιάγραμμα προβλέπει πως το ΥΠΟΙΚ θα αναπτύξει, μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου 2013, μεσοπρόθεσμο σχέδιο μεταρρύθμισης, που θα περιγράφει ενέργειες που απαιτούνται ώστε: (i) τον Ιανουάριο του 2015 να προσαρμόσουν τις τιμές ζώνης, ώστε να αντικατοπτρίζουν με μεγαλύτερη ακρίβεια τις πραγματικές συνθήκες της αγοράς ακινήτων και να αλλάξει το αντικείμενο επιβολής του φόρου και (ii) τον Ιανουάριο του 2016 για να ευθυγραμμίσει τις τιμές εκτίμησης ακινήτων με τις τιμές της αγοράς. Δίδεται δηλαδή παράταση στη μεταβολή των αντικειμενικών αξιών μέχρι τον Ιανουάριο του 2015, όταν θα τεθεί σε εφαρμογή το νέο σύστημα υπολογισμού τους, ενώ οι νέες τιμές θα εφαρμοστούν από τον Ιανουάριο του 2016. Φαίνεται πως η τρόικα πείστηκε πως μια αύξηση των αντικειμενικών αξιών, σε μια νεκρή αγορά ακινήτων, δεν έχει νόημα σε αυτή τη φάση.
13. Αλλάζουν, τον επερχόμενο Σεπτέμβριο, τα φορολογικά κίνητρα για επενδύσεις. Τα κίνητρα θα πρέπει να ενοποιηθούν σε ένα νέο κώδικα φόρου εισοδήματος, έως το τέλος Σεπτεμβρίου. Οι μεταρρυθμίσεις θα αντικαταστήσουν τα υφιστάμενα φορολογικά κίνητρα, αρχής γενομένης με τον προϋπολογισμό 2014, για την ενίσχυση της διαφάνειας και τον αποτελεσματικότερο έλεγχο των απωλειών εσόδων.
14. Ενισχύεται περαιτέρω η αυτονομία και η δυνατότητα δράσης της Γενικής Γραμματείας Εσόδων, όπως επίσης και η στελέχωσή της, με προσωπικό από το ΣΔΟΕ.
15. Είσπραξη χρεών. Γίνεται αναφορά στη νομοθετική διάταξη για την ενεργοποίηση, από τον Αύγουστο, της πρόσβασης των φορολογικών Αρχών στους τραπεζικούς λογαριασμούς των οφειλετών.
16. Επιστροφές ΦΠΑ. Για να επιταχυνθεί η επεξεργασία των αιτήσεων επιστροφής φόρου, έως το τέλος Σεπτεμβρίου 2013 θα υιοθετηθεί νομοθεσία για τη θέσπιση προθεσμίας 90 ημερών για τις επιστροφές ΦΠΑ και προθεσμίας 90 ημερών για την καταβολή των επιστροφών φόρου εισοδήματος. Μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, θα εισαχθεί ένα σύστημα ανάλυσης κινδύνου για την επεξεργασία των επιστροφών φόρου εισοδήματος, με ιεράρχηση τις μεγαλύτερες αιτήσεις επιστροφής.
17. Αναλαμβάνονται πρωτοβουλίες, για να βελτιωθεί η είσπραξη των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.
18. Αναλαμβάνονται δεσμεύσεις για την επίτευξη των στόχων στην είσπραξη των οφειλών, τους ελέγχους φορολογουμένων υψηλού πλούτου, αλλά και των εσωτερικών ελέγχων (έλεγχοι των περιουσιακών στοιχείων των διευθυντών των τοπικών φορολογικών υπηρεσιών και των ελεγκτών).
19. Προαναγγέλλεται η έναρξη διαδικασίας για την κατάρτιση, τον Οκτώβριο του 2013, του νέου Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος, που θα καλύπτει την περίοδο 2014-2017.
20. Μέχρι το τέλος του Οκτωβρίου, θα προετοιμαστεί ένα μεσομακροπρόθεσμο σχέδιο δράσης για την ικανοποίηση της απαίτησης της οδηγίας για τις καθυστερήσεις Πληρωμών από το Δημόσιο, που θα περιλαμβάνει: (i) μια ανάλυση του IT συστήματος (Ii) μια επανεξέταση του νομικού πλαισίου σχετικά με τις διαδικασίες πληρωμής, την απλούστευση της διαδικασίας και καθιέρωση ενιαίων κανόνων από όλα τα υπουργεία και τους δημόσιους φορείς.
ΠΑΝΟΣ ΚΑΚΟΥΡΗΣ
Στο προσχέδιο του μνημονίου που... έχει στη διάθεσή της και δημοσιεύει σήμερα η εφημερίαδ «Ναυτεμπορική », καταγράφονται όλα τα προαπαιτούμενα τα οποία δεσμεύεται η κυβέρνηση να υλοποιήσει, προκειμένου να συνεχιστεί η ομαλή καταβολή των δόσεων, ενώ περιέχει και μια αμφιβολία για την επάνοδο της οικονομίας σε αναπτυξιακούς ρυθμούς το 2014.
«Εξακολουθούμε να αναμένουμε πως ο ρυθμός ανάπτυξης θα γίνει θετικός το 2014, λόγω της ανόδου του τουρισμού και της βελτίωσης του οικονομικού κλίματος» σημειώνεται στο προσδχέδιο αλλά, όπως προστίθεται, «οι προοπτικές παραμένουν αβέβαιες» και, στο πλαίσιο αυτό, εάν χρειαστεί, θα αναθεωρηθούν οι στόχοι. Υπενθυμίζεται πως η τρόικα προβλέπει ύφεση 4,2% φέτος και η κυβέρνηση 4,5%, ενώ για το 2014 συμφωνούν στην πρόβλεψη για ανάπτυξη 0,6%, αλλά με αβεβαιότητες. Στο κείμενο υπερτονίζεται ο στόχος της κυβέρνησης για την επιτυχία πρωτογενούς πλεονάσματος το 2013 και, στο πλαίσιο αυτό, λαμβάνονται τα μέτρα που περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο, αλλά και συμπληρωματικά, ώστε το πρωτογενές πλεόνασμα, το 2016, να διευρυνθεί στο 4,5% του ΑΕΠ
. Προκειμένου να διασφαλιστεί η εφαρμογή του προγράμματος, η κυβέρνηση λαμβάνει μέτρα για το 2013 - 2014 και συγκεκριμένα:
1. Συντομεύεται η πληρωμή του ειδικού τέλους ακινήτων, ώστε τα έσοδα να εγγραφούν στον προϋπολογισμό του 2013.
2. Λαμβάνονται μέτρα για τη μείωση των δαπανών του ΕΟΠΥΥ, αλλά, εάν αποτύχουν στην εφαρμογή τους, θα ακολουθήσουν έκτακτα μέτρα, που, όπως αναφέρει, περιλαμβάνουν, μείωση της πρόσβασης των ασφαλισμένων σε ιδιώτες παρόχους ή και την αύξηση της επιβάρυνσης των ασφαλισμένων για την παροχή υπηρεσιών του ΕΟΠΥΥ.
3. Η επιβολή της ειδικής φορολογίας στους πλοιοκτήτες, που θα αποδίδει 140 εκατ. ετησίως για την περίοδο 2013-2015.
4. Η επιβολή φόρου πολυτελείας σε πολυτελή Ι.Χ., πισίνες, αεροπλάνα.
5. Η επιβολή, από την 1η Οκτωβρίου 2013, τελών ελλιμενισμού στα σκάφη αναψυχής.
6. Η περικοπή των αφορολόγητων αποθεματικών των επιχειρήσεων, από τη χρήση 2014, ώστε να προκύψει δημοσιονομικό όφελος ύψους 50 εκατ. ευρώ.
7. Η ψήφιση νέου κώδικα φορολογίας εισοδήματος, που θα είναι «ουδέτερος» από πλευράς εσόδων (περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο), ενώ το φθινόπωρο θα ακολουθήσει νέο φορολογικό νομοσχέδιο.
8. Η ψήφιση διατάξεων για την πάταξη της φοροδιαφυγής στο εσωτερικό, αλλά και στις διασυνοριακές συναλλαγές.
9. Η εφαρμογή, από τον Ιανουάριο του 2014, το νέου Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων.
10. Η εφαρμογή του νέου ενιαίου φόρου ακίνητης περιουσίας από τον Ιανουάριο του 2014, που θα αντικαταστήσει το τέλος μέσω της ΔΕΗ, ΔΕΗ-2,56%με πλαίσιο που θα προσδιοριστεί εντός του Αυγούστου 2013. Οπως αναφέρεται, υπάρχει συμφωνία με την τρόικα στο πλαίσιο, για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης που θα συμπεριλάβει εμπορικές, βιομηχανικές, καθώς και γεωργική γη και κτήρια, όπως επίσης και τον τελικό στόχο, σε κάθε περίπτωση να αποδίδει ετησίως 2,7 δισ. ευρώ (μετά τις απαλλαγές). Στο πλαίσιο της προετοιμασίας, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η επικαιροποίηση του περιεχομένου των εντύπων Ε9, μέχρι το Σεπτέμβριο του 2013. Ομως, εάν διαπιστωθεί πως τα χρονικά περιθώρια δεν επαρκούν για την απρόσκοπτη εφαρμογή του νέου φόρου ακινήτων το 2014, το υπουργείο Οικονομικών δεσμεύεται να καλύψει τις απώλειες εσόδων. Προφανώς, με τη συνέχιση είσπραξης του τέλους από τους λογαριασμούς της ΔΕΗ, αλλά δεν αναφέρεται ρητώς στο νέο μνημόνιο.
11. Προωθείται σύστημα διασταυρώσεων των στοιχείων του Ε9 με τα στοιχεία του Κτηματολογίου.
12. Αναβάλλονται, πάντως, οι αναπροσαρμογές (ευθυγράμμιση με τις τιμές αγοράς) των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων, που κανονικά επρόκειτο να αυξηθούν τον περασμένο Μάρτιο. Αργότερα τέθηκε νέα προθεσμία, ο Ιούνιος, αλλά τελικά δίνεται μεγαλύτερη παράταση. Σύμφωνα με τη νέα συμφωνία κυβέρνησης - τρόικας που αποτυπώνεται στο μνημόνιο, το νέο χρονοδιάγραμμα προβλέπει πως το ΥΠΟΙΚ θα αναπτύξει, μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου 2013, μεσοπρόθεσμο σχέδιο μεταρρύθμισης, που θα περιγράφει ενέργειες που απαιτούνται ώστε: (i) τον Ιανουάριο του 2015 να προσαρμόσουν τις τιμές ζώνης, ώστε να αντικατοπτρίζουν με μεγαλύτερη ακρίβεια τις πραγματικές συνθήκες της αγοράς ακινήτων και να αλλάξει το αντικείμενο επιβολής του φόρου και (ii) τον Ιανουάριο του 2016 για να ευθυγραμμίσει τις τιμές εκτίμησης ακινήτων με τις τιμές της αγοράς. Δίδεται δηλαδή παράταση στη μεταβολή των αντικειμενικών αξιών μέχρι τον Ιανουάριο του 2015, όταν θα τεθεί σε εφαρμογή το νέο σύστημα υπολογισμού τους, ενώ οι νέες τιμές θα εφαρμοστούν από τον Ιανουάριο του 2016. Φαίνεται πως η τρόικα πείστηκε πως μια αύξηση των αντικειμενικών αξιών, σε μια νεκρή αγορά ακινήτων, δεν έχει νόημα σε αυτή τη φάση.
13. Αλλάζουν, τον επερχόμενο Σεπτέμβριο, τα φορολογικά κίνητρα για επενδύσεις. Τα κίνητρα θα πρέπει να ενοποιηθούν σε ένα νέο κώδικα φόρου εισοδήματος, έως το τέλος Σεπτεμβρίου. Οι μεταρρυθμίσεις θα αντικαταστήσουν τα υφιστάμενα φορολογικά κίνητρα, αρχής γενομένης με τον προϋπολογισμό 2014, για την ενίσχυση της διαφάνειας και τον αποτελεσματικότερο έλεγχο των απωλειών εσόδων.
14. Ενισχύεται περαιτέρω η αυτονομία και η δυνατότητα δράσης της Γενικής Γραμματείας Εσόδων, όπως επίσης και η στελέχωσή της, με προσωπικό από το ΣΔΟΕ.
15. Είσπραξη χρεών. Γίνεται αναφορά στη νομοθετική διάταξη για την ενεργοποίηση, από τον Αύγουστο, της πρόσβασης των φορολογικών Αρχών στους τραπεζικούς λογαριασμούς των οφειλετών.
16. Επιστροφές ΦΠΑ. Για να επιταχυνθεί η επεξεργασία των αιτήσεων επιστροφής φόρου, έως το τέλος Σεπτεμβρίου 2013 θα υιοθετηθεί νομοθεσία για τη θέσπιση προθεσμίας 90 ημερών για τις επιστροφές ΦΠΑ και προθεσμίας 90 ημερών για την καταβολή των επιστροφών φόρου εισοδήματος. Μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, θα εισαχθεί ένα σύστημα ανάλυσης κινδύνου για την επεξεργασία των επιστροφών φόρου εισοδήματος, με ιεράρχηση τις μεγαλύτερες αιτήσεις επιστροφής.
17. Αναλαμβάνονται πρωτοβουλίες, για να βελτιωθεί η είσπραξη των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.
18. Αναλαμβάνονται δεσμεύσεις για την επίτευξη των στόχων στην είσπραξη των οφειλών, τους ελέγχους φορολογουμένων υψηλού πλούτου, αλλά και των εσωτερικών ελέγχων (έλεγχοι των περιουσιακών στοιχείων των διευθυντών των τοπικών φορολογικών υπηρεσιών και των ελεγκτών).
19. Προαναγγέλλεται η έναρξη διαδικασίας για την κατάρτιση, τον Οκτώβριο του 2013, του νέου Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος, που θα καλύπτει την περίοδο 2014-2017.
20. Μέχρι το τέλος του Οκτωβρίου, θα προετοιμαστεί ένα μεσομακροπρόθεσμο σχέδιο δράσης για την ικανοποίηση της απαίτησης της οδηγίας για τις καθυστερήσεις Πληρωμών από το Δημόσιο, που θα περιλαμβάνει: (i) μια ανάλυση του IT συστήματος (Ii) μια επανεξέταση του νομικού πλαισίου σχετικά με τις διαδικασίες πληρωμής, την απλούστευση της διαδικασίας και καθιέρωση ενιαίων κανόνων από όλα τα υπουργεία και τους δημόσιους φορείς.
ΠΑΝΟΣ ΚΑΚΟΥΡΗΣ