Γηρασμένος στόλος επίγειων και εναέριων μέσων, ελλείψεις προσωπικού και πυροσβέστες που υποχρεώνονται να δουλέψουν σαν... υπάλληλοι γραφείου συνθέτουν το σκηνικό της επιχειρησιακής ετοιμότητας του Πυροσβεστικού Σώματος.
Παρόλο που φέτος έχουν γίνει φιλότιμες προσπάθειες ώστε η αντιπυρική περίοδος να βρει «οχυρωμένη» τη χώρα απέναντι στις.. πυρκαγιές που ήδη έχουν αρχίσει να εκδηλώνονται, τα μειωμένα κονδύλια ελέω Μνημονίου κάνουν τα στελέχη της Πυροσβεστικής να συμφωνούν πως... «κάθε πέρυσι και καλύτερα».
Κατά 52 εκατομμύρια λιγότερα είναι τα κονδύλια που έχουν διατεθεί στο Πυροσβεστικό Σώμα το 2013. Στα ήδη «κομμένα» κονδύλια του 2012, η μείωση φέτος φτάνει το 13,5%, ενώ οι μειώσεις των μισθών αγγίζουν το 45%. Την ίδια ώρα που οι 8.423 μόνιμοι πυροσβέστες δεν έχουν δεύτερη στολή να φορέσουν, οι 4.000 πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης δεν μπορούν να δουλέψουν παρά 38 ώρες νύχτα και 75 ώρες τις Κυριακές και τις αργίες όλο τον χρόνο.
Ακόμη χειρότερα, για τους 1.500 εποχικούς δεν έχουν εγκριθεί κονδύλια για υπερωρίες και εκτός έδρας, με αποτέλεσμα σε περίπτωση που χρειαστεί να καλούνται να δουλέψουν... εθελοντικά και με δική τους ευθύνη!
Στον επίγειο στόλο του Π.Σ. υπάρχουν 1.636 υδροφόρα οχήματα.
«Ξεκινήσαμε φέτος με 1.700 υδροφόρα. Από αυτά τα 215 έχουν ηλικία πάνω από 30 χρόνια, τα 342 πάνω από 20 χρόνια, τα 688 πάνω από 15 έτη. Μόλις τα 215 είναι κάτω της 10ετίας και αυτά είναι αγορασμένα εν αναμονή των Ολυμπιακών Αγώνων, δηλαδή το 2003 ή το 2004», είπε στο «Εθνος» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Πυροσβεστικού Σώματος Νίκος Αθάνατος.
«Με τα μειωμένα κονδύλια για σέρβις κατά 45%, τα προβλήματα των οχημάτων αυτών είναι πολλά. Κάποια οδηγούνται για επισκευή και δεν... επιστρέφουν ποτέ ή καθυστερούν πολύ, με αποτέλεσμα να μειώνονται δραματικά οι δυνατότητές μας. Και να σκεφτείτε ότι την τελευταία 10ετία, υπάρχει αύξηση της συχνότητας των δασικών πυρκαγιών κατά 40%», εξηγεί.
Καμία προσφορά
Βασικό πρόβλημα των οχημάτων είναι και τα φθαρμένα τους ελαστικά. «Εχουμε να αλλάξουμε λάστιχα τουλάχιστον 5 χρόνια», τόνισε ο Ν. Αθάνατος. Πληροφορίες του «Εθνους» αναφέρουν ότι ένας διαγωνισμός ύψους 1,5 εκατ. ευρώ για την αγορά ελαστικών που προκηρύχθηκε τον περασμένο Ιανουάριο κηρύχθηκε άγονος γιατί καμία εταιρεία δεν κατέθεσε προσφορά. Πηγές από το Π.Σ. απέδωσαν την εξέλιξη στο μεγάλο ύψος της εγγυητικής επιστολής που οι ενδιαφερόμενοι ήταν υποχρεωμένοι να καταθέσουν.
Στον εναέριο στόλο φέτος τα πράγματα φαινομενικά είναι καλύτερα. Από τις 20 Ιουνίου, η Πολεμική Αεροπορία έχει κάνει γνωστό ότι όλα τα Canadair είναι έτοιμα να πετάξουν. Ωστόσο, από τα 21 Καναντέρ, τα 13 είναι παλιάς τεχνολογίας και μετρούν ήδη περισσότερα από 30 χρόνια ζωής. «Ανταλλακτικά γι' αυτά τα αεροσκάφη δεν υπάρχουν και οι μηχανικοί αναγκάζονται να φτιάξουν... πατέντες για να μπορέσουν να τα κάνουν αξιόμαχα», εξηγεί ο Γιάννης Σταμούλης, πρόεδρος της Ενωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος. «Τα οκτώ είναι σύγχρονης τεχνολογίας, αλλά πέρυσι καθηλώθηκαν δύο που δεν αντικαταστάθηκαν ποτέ και δεν προβλέπεται νέα αγορά στο μέλλον».
Ιδιόκτητα ελικόπτερα
Πάντως, σε ετοιμότητα βρίσκονται, ύστερα από αρκετά χρόνια, τα πέντε ιδιόκτητα ελικόπτερα της Πυροσβεστικής. Πρόκειται για τρία ελικόπτερα τύπου ΒΚ που χρησιμοποιούνται κυρίως για τον συντονισμό των επιχειρήσεων και δύο Σούπερ Πούμα για μεταφορά προσωπικού.
«Είναι παρήγορο που έχουμε επιτέλους τα 5 ιδιόκτητα ελικόπτερα, που εξασφαλίζουν άμεση παρέμβαση με τη μεταφορά πεζοπόρων κλιμακίων. Μάλιστα, ήδη έχουν γίνει δοκιμές για χρήση κάδου, δηλαδή πυρόσβεση, από αυτά τα ίδια και είμαστε σε καλό δρόμο», λέει ο Γ. Σταμούλης.
Στη διάθεση του Σώματος βρίσκονται και 10 μισθωμένα πυροσβεστικά ελικόπτερα, αλλά και τα 17 αεροσκάφη PZL. Επίσης, στους δασικούς δρόμους αναμένεται να βγουν και 200 μοτοσικλέτες του Πυροσβεστικού Σώματος.
ΜΟΝΙΜΟΙ, ΠΕΝΤΑΕΤΟΥΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΟΧΙΚΟΙ
Ενα Σώμα, τρεις κατηγορίες εργαζομένων
Το πιο σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζει το Πυροσβεστικό Σώμα είναι στον τομέα του ένστολου προσωπικού, το οποίο είναι... τριχοτομημένο. Οι τρεις διαφορετικές κατηγορίες πυροσβεστών (μόνιμοι, πενταετούς υποχρέωσης και συμβασιούχοι) λειτουργούν με διαφορετικό η καθεμία εργασιακό καθεστώς, που δυσχεραίνει τη εύρυθμη λειτουργία των μελών του Σώματος.
Οι 4.000 πυροσβέστες με 5ετή σύμβαση (ΠΠΥ) προσελήφθησαν με τον Νόμο 3938/2011, ο οποίος τους αντιμετωπίζει ως... υπαλλήλους γραφείου, με 8ωρο ωράριο. «Από τις 10/2/2012 που μπήκαμε στο ΠΣ το σημαντικότερο πρόβλημα είναι η εργασία κατά τις νυχτερινές ώρες, τις Κυριακές και τις εξαιρέσιμες ημέρες, καθώς και στις εκτός έδρας μετακινήσεις. Οι πυροσβέστες δεν είναι υπάλληλοι γραφείου που θα δουλεύουν από Δευτέρα έως Παρασκευή από τις 7 το πρωί έως τις 3 το μεσημέρι. Κι όμως, αν είχαμε ενταχθεί στο μισθολόγιο των ειδικών φρουρών που αρχικά είχε επιλεγεί, θα μπορούσαμε με ακριβώς το ίδιο κόστος να δουλέψουμε όλες τις Κυριακές και τις αργίες του χρόνου, δηλαδή περίπου 480 ώρες, καθώς και τουλάχιστον 4 οκτάωρα νυχτερινά τον μήνα, δηλαδή 384 ώρες νύχτα», δηλώνει στο «Εθνος» ο Αποστόλης Πυργιώτης, γραμματέας της Ενωσης Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης Ελλάδας.
Σημειώνεται ότι ακόμη εκκρεμεί η απομάκρυνση όσων ΠΠΥ δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις κατά την πρόσληψή τους.Οι συμβασιούχοι που προσλήφθηκαν με έναν μήνα καθυστέρηση την 1η Ιουλίου δεν μπορούν να δουλέψουν ούτε εκτός έδρας, ούτε υπερωρίες, ούτε νυχτερινά και Κυριακές. Επίσης, δεν ξέρουν ακόμη αν θα δουλέψουν τέσσερις ή πέντε μήνες. Το μόνο σίγουρο είναι ότι όταν λήξει η σύμβασή τους, δεν θα δικαιούνται επιδόματος ανεργίας.
«Οταν δηλαδή πρέπει να στείλει ένας επικεφαλής κλιμάκιο σε φωτιά εκτός έδρας, πρέπει να κοιτάξει το μπλοκάκι του και να δει αν έχει μαζί του συμβασιούχους. Εκείνοι δεν μπορούν να απομακρυνθούν 40 χιλιόμετρα από τη "βάση" τους. Επίσης, πρέπει να δει πόσες υπερωρίες έχουν κάνει οι ΠΠΥ και αν έχουν συμπληρώσει τις ώρες τους, να τους εξαιρέσει επίσης.
Αποτέλεσμα είναι όσοι μόνιμοι μείνουν τελικά στην ομάδα να χρειαστεί να υπερεργαστούν για να καλύψουν τις ανάγκες. Κι επειδή ούτε εμείς πληρωνόμαστε παραπάνω, παίρνουμε ρεπό. Ο μέσος όρος από τα δεδουλευμένα ρεπό του κάθε πυροσβέστη φτάνει σήμερα τα 120-130 και προβλέπεται να αυξηθούν!», λέει ο Γιάννης Σταμούλης, πρόεδρος της Ενωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος.
Οπως τονίζει και ο Νίκος Αθάνατος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Πυροσβεστικού Σώματος, τα πραγματικά κενά στο προσωπικό του ΠΣ είναι πολύ περισσότερα. «Υπολογίζουμε ότι τα κενά φτάνουν τις 4.500 θέσεις. Σε σχέση δηλαδή με το οργανόγραμμα του Σώματος, που προβλέπει ότι έπρεπε να είμαστε 12.942, είμαστε μόλις 8.423.
Με τον ρυθμό των συνταξιοδοτήσεων τα κενά θα φτάσουν τις 5.000 θέσεις το 2014. Αναγωγικά σημαίνει ότι σε κάθε ένα από τις Πυροσβεστικές Υπηρεσίες και τα κλιμάκια ανά την Ελλάδα λείπουν περισσότερα από 15 άτομα. Εμείς παλεύουμε υπέρ ενός νέου οργανογράμματος και είμαστε υπέρ της ομογενοποίησης του προσωπικού και της άμεσης μονιμοποίησης όσων συναδέλφων -ΠΠΥ ή συμβασιούχων- πληρούν τις προϋποθέσεις», καταλήγει ο Ν. Αθάνατος.
Η ΠΥΡΟΣΒΕΣΗ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ
13.923 πυροσβέστες επιχειρούν συνολικά σε ολόκληρη την Ελλάδα. 8.423 είναι μόνιμοι.
4.000 είναι πενταετούς υποχρέωσης. 1.500 εποχικοί, συμβασιούχοι δηλαδή. Προσελήφθησαν 1η Ιουλίου και θα μείνουν έως και 5 μήνες.
2.996 οχήματα έχει στη διάθεσή του το Πυροσβεστικό Σώμα. 1.636 υδροφόρα, από τα οποία τα 1.245 έχουν ηλικία από 15 χρόνια και πάνω.
21 Canadair (13 CL215 και 8 CL415) πετούν για τη δασοπυρόσβεση και 17 αεροσκάφη PZL.
10 ελικόπτερα έχουν μισθωθεί για φέτος, εκ των οποίων 3 βαρέoς τύπου και 7 μεσαίου τύπου. 5 ιδιόκτητα ελικόπτερα, εκ των οποίων 2 SUPER PUMA και 3 ΒΚ.
ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΕΣ
•1.660 δικογραφίες έχουν σχηματιστεί
•30% εκτιμάται η μείωση των πυρκαγιών σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012
• 55 άτομα συνελήφθησαν για εμπρησμό. Οι 10 κατηγορούνται για εμπρησμό από πρόθεση.
ΚΟΝΔΥΛΙΑ
•351 εκατ. ευρώ είναι οι πιστώσεις που δόθηκαν στην Πυροσβεστική το 2013
• 403 εκατ. ευρώ ήταν τα ήδη «κομμένα» κονδύλια το 2012
• 13,5% είναι η μείωση στα κονδύλια, 52 εκατ. ευρώ λιγότερα.
ΜΑΡΙΑ ΨΑΡΑ
Πηγή Έθνος 6/7/2013