Γενναία επιχορήγηση που ξεπερνά τα 125 εκατ. ευρώ έλαβε η Εγνατία Οδός λίγο πριν την ιδιωτικοποίησή της, η οποία σέρνεται τους τελευταίους μήνες και συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την τύχη των στοιχειωμένων οδικών αξόνων.
Στις 23 Ιουλίου δημοσιεύτηκε στη Διαύγεια η απόφαση του... υπουργού Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, με την οποία εγκρίθηκε πίστωση συνολικού ύψους 59,2 εκατ. ευρώ για δαπάνες συντήρησης και λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου. Έχουν ήδη εγκριθεί άλλα κονδύλια ύψους 66,3 εκατ. ευρώ. Η επιχορήγηση της κρατικής εταιρείας σε συνδυασμό με ζημίες ύψους 120 εκατ. ευρώ που εμφάνισε το 2012 έρχονται να επαληθεύσουν την προβληματική θέση της Εγνατίας Οδού ΑΕ και τα πενιχρά έσοδα από διόδια που, ούτως ή άλλως, εξυπηρετούν τα δάνεια που είχε συνάψει με ιδιωτικά, αλλά και κρατικά πιστωτικά ιδρύματα το 2007 η τότε κυβέρνηση για να ολοκληρώσει τον μεγάλο αυτοκινητόδρομο. Όπως υποστηρίζουν πρώην στελέχη της εταιρείας όλα τα έσοδα από τα διόδια καλύπτουν το κόστος δανεισμού, με αποτέλεσμα να υπολείπονται οι εργασίες συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου. Παραδέχονται μάλιστα ότι γίνεται αγώνας δρόμος για να εξευρεθούν πόροι και να συντηρηθεί το δίκτυο που σε πολλά σημεία αρχίζει να βγάζει φθορές και καθιζήσεις, ειδικά σε τμήματα που παραδόθηκαν στην κυκλοφορία προς 10ετίας.
Η εξόφληση των δανείων υπήρξε άλλωστε και η αιτία για να προσφύγει προ μηνών στα δικαστήρια η Τράπεζα Πειραιώς θεωρώντας ότι με την εκχώρηση των διοδίων σε ιδιώτες μένει ακάλυπτο το δάνειο που είχε χορηγήσει στην εταιρεία. Τελικά, μετά από διαπραγματεύσεις, η υπόθεση φαίνεται να επιλύθηκε από την απόφαση να συνεχίσει να εξυπηρετείται από τον ιδιώτη.
Σήμερα, και μετά από αδικαιολόγητες καθυστερήσεις λειτουργούν στην Εγνατία έξι σταθμοί (Τύρια, Μαλακάσι, Πολύμυλος, Ανάληψη, Ίασμος, Μουσθένη), δεν επαρκούν όμως για να καλύψουν τα μεγάλα κόστη συντήρησης που υπολογίζονται ετησίως σε 22 εκ. ευρώ μόνο για την ελαφρά συντήρηση.
Ο σχεδιασμός του ΤΑΙΠΕΔ, ενόψει της ιδιωτικοποίησης της εταιρείας, προβλέπει, σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, τη λειτουργία 21 σταθμών μαζί με τα διόδια που θα τοποθετηθούν στους έξι κάθετους άξονες. Είναι όμως πιθανό ο σχεδιασμός να διαφοροποιηθεί αφού είναι σαφές ότι τον τελευταίο λόγο θα έχει ο ανάδοχος, ο οποίος θα επιβαρυνθεί με βάση τους σχεδιασμούς του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων και την εξόφληση του δανείου των 250 εκατ. ευρώ που βαρύνει την εταιρεία.
Το σχέδιο προβλέπει ότι η σύμβαση παραχώρησης θα είναι 30ετής με τους ιδιώτες να αναλαμβάνουν την εκμετάλλευση τόσο των διοδίων όσο και των κάθετων οδικών αξόνων που ξεκινούν από τους ανισόπεδους κόμβος Καστοριάς (Δυτικής Σιάτιστας), Κορομηλιάς, Ιεροπηγής και Λαγκαδά - Σερρών καθώς και τα τμήματα που τη συνδέουν με τους μεθοριακούς σταθμούς Κρυσταλλοπηγής, Προμαχώνα και Ευζώνων.