Αρχίζει σήμερα ο γύρος διαβουλεύσεων για τα περιβαλλοντικά του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ.
Οι διαβουλεύσεις θα κλιμακωθούν σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο, προκειμένου να υπάρξει... ενημέρωση όλων των ενδιαφερομένων για το έργο, τη σημασία του και τον σχεδιασμό της εταιρείας σε ό,τι αφορά στην αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών θεμάτων.
Σήμερα πρόκειται να γίνει σε κεντρικό ξενοδοχείο ενημέρωση φορέων της Κυβέρνησης και φορέων που σχετίζονται με το φυσικό αέριο (ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, ΤΕΕ κα) για το περιεχόμενο των μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Θα ακολουθήσει στις 18 Σεπτεμβρίου διαβούλευση στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ενώ αναμένεται να καθοριστούν ημερομηνίες και για ακόμη δύο περιφέρειες.
Να σημειωθεί ότι μέχρι στιγμής η εταιρεία του ΤΑΡ έχει λάβει από το ΥΠΕΚΑ την προκαταρκτική έγκριση για τις δύο μελέτες περιβαλλοντικών που κατέθεσε, την πρώτη για το δυτικό σκέλος του αγωγού στην όδευση Θεσσαλονίκη –Ελληνοαλβανικά σύνορα και τη δεύτερη για το ανατολικό σκέλος Θεσσαλονίκη-Ελληνοτουρκικά σύνορα.
Στη συνέχεια το υπουργείο θα δεχτεί τις παρατηρήσεις των περιφερειακών αυτοδιοικήσεων στις περιβαλλοντικές μελέτες προκειμένου να ακολουθηθεί η διαδικασία της τελικής έγκρισης των μελετών.
Τις παρουσιάσεις των περιβαλλοντικών παραμέτρων του έργου θα κάνουν οι εκπρόσωποι των εταιρειών που έκαναν τα μελέτες και είναι η ΑΣΠΡΟΦΟΣ (θυγατρική των ΕΛ.ΠΕ) και η Ε.ΟΝ Engineering (θυγατρική του μετόχου του ΤΑΡ, Ε.ΟΝ).
Σημειώνεται πάντως ότι από το καλοκαίρι στελέχη του ΤΑΡ έχουν ξεκινήσει σειρά άτυπων ενημερωτικών συναντήσεων με επικεφαλής φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης στα όρια των οποίων διέρχεται ο αγωγός.
Όπως δε σημειώνεται αρμοδίως, οι δημοτικοί άρχοντες ενδιαφέρονται να αποφευχθούν πάση θυσία τα όσα αρνητικά υπέστησαν κατά το παρελθόν οι ιδιοκτήτες των εκτάσεων (κυρίως καλλιεργήσιμων) λόγω της διέλευσης του αγωγού φυσικού αερίου του ΔΕΣΦΑ και της Εγνατίας Οδού.
Για τα θέματα των απαλλοτριώσεων και των αποζημιώσεων πάντως, εκ μέρους του ΤΑΡ τονίζεται ότι η διαδικασία θα διεξαχθεί βάσει των διεθνών προτύπων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης και ότι όλοι οι θιγόμενοι με ιδιοκτησίες κατά μήκος του αγωγού θα αποζημιωθούν «δίκαια και με διαφάνεια».
Επίσης τονίζεται, θα απαιτηθεί προσωρινή πρόσβαση στις εκτάσεις από όπου θα διέλθει το υπόγειο τμήμα του αγωγού, ενώ μόνιμη πρόσβαση θα απαιτηθεί για εκτάσεις στις οποίες θα εγκατασταθούν βαλβιδοστάσια, ο σταθμός συμπίεσης κ.λπ.
Τέλος υπενθυμίζεται ότι ξεκίνησαν ήδη οι διαδικασίες για τις απαλλοτριώσεις. Σε πρώτη φάση, θα γίνει καταγραφή των νόμιμων ιδιοκτητών και των ορίων των ιδιοκτησιών τους, προκειμένου στη συνέχεια να γίνουν οι απαλλοτριώσεις.
Το συγκεκριμένο έργο και για τις τρεις χώρες διέλευσης του αγωγού (Ελλάδα, Αλβανία,Ιταλία), η εταιρεία του ΤΑΡ ανέθεσε στην Ολλανδική εταιρεία ανατέθηκε στην Royal Haskoning DHV, η οποία για την ολοκλήρωσή του θα διαθέσει προσωπικό 200 ατόμων.