Στα δύο ή ακόμα και στα τρία αναμένεται να σπάσουν οι μεγάλοι νησιωτικοί δήμοι (πχ Λέσβου) πριν τις επερχόμενες δημοτικές εκλογές του Μαΐου.
Το δρόμο της διάσπασης των μεγάλων... νησιωτικών δήμων μπορεί μάλιστα να ακολουθήσουν και άλλοι μεγάλοι δήμοι, κυρίως της επαρχίας, που βρίσκονται μακριά από τα μεγάλα αστικά κέντρα.
Την ίδια στιγμή όσοι υποψήφιοι λάβουν τη λαϊκή εντολή να αναλάβουν τη διοίκηση ενός δήμου από την επομένη των εκλογών και πέρα θα έχουν περισσότερες αρμοδιότητες απ’ ό,τι έχουν σήμερα, κυρίως σε «βάρος» των περιφερειαρχών.
Αυτό αναφέρουν πηγές κοντά στην ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, συμπληρώνοντας πως αυτές οι αλλαγές είναι ενσωματωμένες στον «διορθωτικό» Καλλικράτη για τους δήμους που αναμένεται να κατατεθεί εντός των αμέσως επόμενων ημερών στη Βουλή.
Ενδεικτικά αναφέρουν από το ΥΠΕΣ πως δήμοι που τα όρια τους αντιστοιχούν σε ολόκληρα νησιά και μάλιστα μεγάλα, επρόκειτο να διασπαστούν σε 2 ή ακόμα και σε 3 αυτόνομους δήμους.
Τέτοιοι δήμοι θα είναι -σύμφωνα με κορυφαία στελέχη του ΥΠΕΣ- σίγουρα οι ακόλουθοι:
• της Λέσβου
• της Ρόδου
• της Κέρκυρας
• της Κεφαλονιάς
• της Σάμου.
Για παράδειγμα, ο δήμος Λέσβου με πάνω από 90.000 πληθυσμό έχει 13 δημοτικές ενότητες οι οποίοι αντιστοιχούν πάνω - κάτω σε δεκατρείς προ - καλλικρατικούς δήμους.
Αν εφαρμοζόταν μία τέτοια απόφαση μόνο για τους μεγάλους νησιωτικούς δήμους, οι δήμοι της χώρας θα αυξανόταν από 325 που είναι σήμερα σε 340 – 350.
Στις σκέψεις κορυφαίων στελεχών ΥΠΕΣ βρίσκεται η επέκταση της διάσπασης των καλλικρατικών δήμων και σε άλλους δήμους που τα όρια τους δεν ταυτίζονται με εκείνα ενός μεγάλου νησιού, αλλά και μίας μεγάλης περιοχής στην ηπειρωτική Ελλάδα.
Σ’ αυτό το ν/σ περιλαμβάνονται, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, όχι μόνο... ένα άρθρο που αφορά τη διάσπαση των μεγάλων νησιωτικών δήμων, αλλά περίπου 75 - 80 άρθρα με τα οποία «διορθώνονται» αντίστοιχα άρθρα ή διατάξεις του αρχικού νόμου που ψηφίστηκε το 2010 επί υπουργίας κ. Γιάννη Ραγκούση (3852/2010) που αφορούν συνολικά τη λειτουργία των δήμων.
Το ν/σ αυτό θα έλθει μετά από μία πολύμηνη καθυστέρηση που είχε να κάνει κυρίως με την αναταραχή που έφερε στις σχέσεις ΥΠΕΣ - Δήμων αφενός η ένταξη στην «κινητικότητα» περίπου 4.000 εργαζομένων στους δήμους (σχολικοί φύλακες, δημοτική αστυνόμοι) αλλά και η σκληρή δημοσιονομική εποπτεία του Παρατηρητηρίου Οικονομικής – Διοικητικής Αυτοτέλειας. Έτσι, μόλις την περασμένη Τετάρτη 22 Ιανουαρίου συνεδρίασε η αρμόδια Διαρκής Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Τάξης και Δικαιοσύνης η οποία συστήθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο για να συζητήσει το ν/σ για το «διορθωτικό» Καλλικράτη.
Έμπειροι αναλυτές δημοτικών θεμάτων τοπικής αυτοδιοίκησης επισημαίνουν στο Capital.gr πως η κίνηση αυτή του ΥΠΕΣ στόχο έχει, πέραν της αποκατάστασης των όποιων «αδικιών» του ισχύοντος Καλλικράτη, τον εξευμενισμό του κόσμου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που βρίσκεται στα... κάγκελα εδώ και τέσσερα χρόνια με τις απανωτές μειώσεις τις οποίες έχει υποστεί στα κρατικά κονδύλια και τους επενδυτικούς πόρους που λαμβάνει, στο προσωπικό (πχ πάγωμα προσλήψεων, «κινητικότητα» και σύντομα απολύσεις) που διαθέτει, αλλά και τις αρμοδιότητες που πραγματικά έχει.
Είναι γι’ αυτό το λόγο, η αίσθηση που υπάρχει στο ΥΠΕΣ είναι πως το ν/σ αυτό θα ψηφιστεί στη Βουλή, καθώς κανένας σχεδόν από τα κόμματα της συγκυβέρνησης ή ακόμα και της αντιπολίτευσης -ανεξάρτητα από το αν οι βουλευτές των κομμάτων της τελευταίας θα το ψηφίσουν- δεν πρόκειται να σταθεί εμπόδιο στη μεγαλύτερη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια των δήμων που προωθεί.
Toυ κ.Δημήτρη Κατσαγάνη
Το δρόμο της διάσπασης των μεγάλων... νησιωτικών δήμων μπορεί μάλιστα να ακολουθήσουν και άλλοι μεγάλοι δήμοι, κυρίως της επαρχίας, που βρίσκονται μακριά από τα μεγάλα αστικά κέντρα.
Την ίδια στιγμή όσοι υποψήφιοι λάβουν τη λαϊκή εντολή να αναλάβουν τη διοίκηση ενός δήμου από την επομένη των εκλογών και πέρα θα έχουν περισσότερες αρμοδιότητες απ’ ό,τι έχουν σήμερα, κυρίως σε «βάρος» των περιφερειαρχών.
Αυτό αναφέρουν πηγές κοντά στην ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, συμπληρώνοντας πως αυτές οι αλλαγές είναι ενσωματωμένες στον «διορθωτικό» Καλλικράτη για τους δήμους που αναμένεται να κατατεθεί εντός των αμέσως επόμενων ημερών στη Βουλή.
Ενδεικτικά αναφέρουν από το ΥΠΕΣ πως δήμοι που τα όρια τους αντιστοιχούν σε ολόκληρα νησιά και μάλιστα μεγάλα, επρόκειτο να διασπαστούν σε 2 ή ακόμα και σε 3 αυτόνομους δήμους.
Τέτοιοι δήμοι θα είναι -σύμφωνα με κορυφαία στελέχη του ΥΠΕΣ- σίγουρα οι ακόλουθοι:
• της Λέσβου
• της Ρόδου
• της Κέρκυρας
• της Κεφαλονιάς
• της Σάμου.
Για παράδειγμα, ο δήμος Λέσβου με πάνω από 90.000 πληθυσμό έχει 13 δημοτικές ενότητες οι οποίοι αντιστοιχούν πάνω - κάτω σε δεκατρείς προ - καλλικρατικούς δήμους.
Αν εφαρμοζόταν μία τέτοια απόφαση μόνο για τους μεγάλους νησιωτικούς δήμους, οι δήμοι της χώρας θα αυξανόταν από 325 που είναι σήμερα σε 340 – 350.
Στις σκέψεις κορυφαίων στελεχών ΥΠΕΣ βρίσκεται η επέκταση της διάσπασης των καλλικρατικών δήμων και σε άλλους δήμους που τα όρια τους δεν ταυτίζονται με εκείνα ενός μεγάλου νησιού, αλλά και μίας μεγάλης περιοχής στην ηπειρωτική Ελλάδα.
Σ’ αυτό το ν/σ περιλαμβάνονται, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, όχι μόνο... ένα άρθρο που αφορά τη διάσπαση των μεγάλων νησιωτικών δήμων, αλλά περίπου 75 - 80 άρθρα με τα οποία «διορθώνονται» αντίστοιχα άρθρα ή διατάξεις του αρχικού νόμου που ψηφίστηκε το 2010 επί υπουργίας κ. Γιάννη Ραγκούση (3852/2010) που αφορούν συνολικά τη λειτουργία των δήμων.
Το ν/σ αυτό θα έλθει μετά από μία πολύμηνη καθυστέρηση που είχε να κάνει κυρίως με την αναταραχή που έφερε στις σχέσεις ΥΠΕΣ - Δήμων αφενός η ένταξη στην «κινητικότητα» περίπου 4.000 εργαζομένων στους δήμους (σχολικοί φύλακες, δημοτική αστυνόμοι) αλλά και η σκληρή δημοσιονομική εποπτεία του Παρατηρητηρίου Οικονομικής – Διοικητικής Αυτοτέλειας. Έτσι, μόλις την περασμένη Τετάρτη 22 Ιανουαρίου συνεδρίασε η αρμόδια Διαρκής Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Τάξης και Δικαιοσύνης η οποία συστήθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο για να συζητήσει το ν/σ για το «διορθωτικό» Καλλικράτη.
Έμπειροι αναλυτές δημοτικών θεμάτων τοπικής αυτοδιοίκησης επισημαίνουν στο Capital.gr πως η κίνηση αυτή του ΥΠΕΣ στόχο έχει, πέραν της αποκατάστασης των όποιων «αδικιών» του ισχύοντος Καλλικράτη, τον εξευμενισμό του κόσμου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που βρίσκεται στα... κάγκελα εδώ και τέσσερα χρόνια με τις απανωτές μειώσεις τις οποίες έχει υποστεί στα κρατικά κονδύλια και τους επενδυτικούς πόρους που λαμβάνει, στο προσωπικό (πχ πάγωμα προσλήψεων, «κινητικότητα» και σύντομα απολύσεις) που διαθέτει, αλλά και τις αρμοδιότητες που πραγματικά έχει.
Είναι γι’ αυτό το λόγο, η αίσθηση που υπάρχει στο ΥΠΕΣ είναι πως το ν/σ αυτό θα ψηφιστεί στη Βουλή, καθώς κανένας σχεδόν από τα κόμματα της συγκυβέρνησης ή ακόμα και της αντιπολίτευσης -ανεξάρτητα από το αν οι βουλευτές των κομμάτων της τελευταίας θα το ψηφίσουν- δεν πρόκειται να σταθεί εμπόδιο στη μεγαλύτερη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια των δήμων που προωθεί.
Toυ κ.Δημήτρη Κατσαγάνη