- Καλύτερες τιμές, προϊόντα που δεν υπάρχουν στο εξωτερικό αλλά και προσφορές είναι ορισμένοι από τους λόγους που ωθούν τους Έλληνες καταναλωτές να χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο για τις αγορές τους.
Μάλιστα, σε σχέση με το παρελθόν, ο... Έλληνας online καταναλωτής δείχνει πιο ώριμος, όπως σημείωσε ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιώργος Δουκίδης, κατά την παρουσίαση της έρευνας του εργαστηρίου ELTRUN για το ηλεκτρονικό εμπόριο στο στο πλαίσιο του 10ου συνεδρίου της ΕΕΔΕ για την καινοτομία και το ηλεκτρονικό επιχειρείν.
Η φετινή έρευνα δεν περιελάμβανε εκτίμηση για τον συνολικό τζίρο που πραγματοποιούν τα περίπου 5000 ηλεκτρονικά καταστήματα που εκτιμάται ότι λειτουργούν στη χώρα με τον κ. Δουκίδη να ζητά από τον κλάδο να συνεργαστεί προκειμένου να υπάρχουν αξιόπιστες μετρήσεις για την αξία της συγκεκριμένης αγοράς.
Η έρευνα έδειξε ότι ο Έλληνας online καταναλωτής χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο για τις αγορές του κυρίως επειδή βρίσκει καλύτερες τιμές (66%), όπως και επειδή μπορεί να συγκρίνει άμεσα τιμές (39%) αλλά και για να βρει προϊόντα που δεν βρίσκει στα φυσικά καταστήματα (35%).
Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες είναι οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες, η διαμονή σε καταλύματα, τα εισιτήρια για εκδηλώσεις (που έχουν παρουσιάσει σημαντική άνοδο), οι υπολογιστές, τα είδη ένδυσης και υπόδησης (που επίσης έχουν μεγάλη αύξηση), οι ηλεκτρονικές συσκευές, η παραγγελία έτοιμου φαγητού (νέα προσθήκη στην πρώτη δεκάδα), τα βιβλία και τα οικιακά είδη.
Δείγμα της ωριμότητας που έχει αρχίσει να υπάρχει είναι ότι οι Έλληνες online καταναλωτές χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο για ένα σημαντικό κομμάτι των αγορών τους: το 30% πραγματοποιεί το 11%-30% των αγορών του online, το 24% το 30%-50% και το 9% κάνει πάνω από τις μισές! Ακόμη, είναι ενδιαφέρον ότι το 55% των συμμετεχόντων στην έρευνα δήλωσε ότι εκτιμά ότι θα αυξηθούν οι online αγορές σε αξία το 2015 σε σχέση με φέτος.
Επίσης, μία νέα τάση είναι ο συνδυασμός της αναζήτησης online και της αγοράς σε φυσικό κατάστημα και το αντίστροφο που έχει αρχίσει να παρουσιάζεται όλο και πιο έντονη.
Πριν αγοράσουν ένα προϊόν online, οι Έλληνες καταναλωτές κοιτούν ιστοσελίδες με σύγκριση τιμών, τα website των εταιρειών, αλλά σελίδες με σχόλια χρηστών. Ανοδική είναι και η τάση της χρήσης των social media το 75% δηλώνει ότι έχει Like σε κάποια μάρκα προϊόντος και το 69% σε κάποιο e-shop, ενώ μόλις το 19% έχει προτείνει κάποιο e-shop μέσω των social media.
Διαφοροποιήσεις
Ένα σημείο διαφοροποίησης σε σχέση με την Ευρώπη είναι η χρήσης της αντικαταβολής που παραμένει το πιο δημοφιλές μέσο πληρωμών (80% τη χρησιμοποιεί συνήθως ή αραιά). Ακολουθούν οι χρεωστικές (70%) και οι πιστωτικές (64%), ενώ υψηλό είναι και το ποσοστό του PayPal (63%).
Οι βασικοί προβληματισμοί συνεχίζουν να εντοπίζονται στα θέματα της ασφάλειας και της μεταφοράς των προϊόντων αν και γενικότερα οι σχετικές ανησυχίες περιορίζονται.
Σε άνοδο βρίσκεται επίσης και η χρήση των smartphones όσον αφορά τις online αγορές, καθώς το 66% δηλώνει ότι χρησιμοποιεί συνήθως ή αραιά εφαρμογές (apps) για τη διευκόλυνση των αγορών του.
Του κ.Δημήτρη Μαλλά