- To τέλος των ιδιωτικοποιήσεων ή αποκρατικοποιήσεις με άλλους όρους και μορφή; To ερώτημα θα το απαντήσει η κυβέρνηση τους επόμενους μήνες.
Προς το παρόν έχει ανακοινώσει την ακύρωση μίας... σειράς διαγωνισμών που ήταν σε εξέλιξη, όπως του ΑΔΜΗΕ, της «μικρής ΔΕΗ», καθώς και την επανεξέταση της παραχώρησης του «Ελληνικού» με στόχο μάλιστα την ακύρωσή της, ενώ θολό παραμένει το τοπίο για τον ΟΛΠ και για τον ΔΕΣΦΑ. Οι μόνοι που συνεχίζονται είναι ορισμένοι «ώριμοι» διαγωνισμοί, εκείνοι που βρίσκονται κοντά σε προθεσμίες-κλειδιά και η ακύρωσή τους θα μπορούσε να δημιουργήσει ισχυρούς κραδασμούς. Η ακύρωση των ιδιωτικοποιήσεων αφήνει μαύρη τρύπα της τάξης των 2,5 δισ. ευρώ, εάν βέβαια υλοποιούνταν οι αποκρατικοποιήσεις όπως είχαν προγραμματιστεί, γιατί πολλές από αυτές εκκρεμούσαν από τα προηγούμενα χρόνια και ορισμένες ανεπίσημα είχαν «παγώσει».
ΔΕΠΑ
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της ΔΕΠΑ για την οποία ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Π. Λαφαζάνης ανακοίνωσε ότι «εγκαταλείπεται κάθε ιδέα για την πώλησή της». Το πρότζεκτ όμως αυτό είχε μείνει στο «ράφι» από την προηγούμενη κυβέρνηση μετά το ναυάγιο με τη Gazprom και τις γενικότερες δυσκολίες που αντιμετώπιζε. Σε ανάλογη κατάσταση βρισκόταν και η διάθεση του μεριδίου 35,5% των Ελληνικών Πετρελαίων που κατέχει σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ. Οι δυσκολίες υλοποίησης του εγχειρήματος είχαν οδηγήσει στη συνεχή αναβολή του, με τις προτάσεις άλλοτε για απευθείας πώληση του μεριδίου σε επενδυτή και άλλοτε για διάθεσή του μέσω του Χρηματιστηρίου να εναλλάσσονται, χωρίς ποτέ να καταλήγουν. Ο κ. Λαφαζάνης δήλωσε ότι οι μετοχές θα επιστρέψουν από το ΤΑΙΠΕΔ στο Δημόσιο.
Πιο πολύπλοκη είναι η κατάσταση με τη ΔΕΗ. Η πώληση της «μικρής ΔΕΗ» αποσκοπούσε, μεταξύ άλλων, στη διασφάλιση της πρόσβασης τρίτων εταιρειών στην λιγνιτική και υδροηλεκτρική παραγωγή, προκειμένου να απελευθερωθεί η αγορά στο πλαίσιο των σχετικών ευρωπαϊκών κανονισμών. Η εταιρεία ηλεκτρισμού και το ελληνικό δημόσιο έχουν επανειλημμένα μπει στο στόχαστρο της Κομισιόν και έχουν παραπεμφθεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για το μονοπώλιο της ΔΕΗ στον λιγνίτη. Το ερώτημα είναι πώς θα αντιμετωπίσει η νέα ηγεσία του υπουργείου τις πιέσεις της Κομισιόν για την απελευθέρωση, καθώς οι δημοπρασίες λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής παραγωγής ηλεκτρισμού -σχέδιο που επίσης έχει μείνει σε εκκρεμότητα- δεν έχουν παρά μεταβατικό χαρακτήρα, τουλάχιστον έτσι όπως έχει συμφωνηθεί ως σήμερα με τις Βρυξέλλες. Μία διέξοδος θα ήταν να παραχωρήσει η κυβέρνηση σε ιδιώτες τα ορυχεία της Δράμας και της Ελασσόνας. Οι κάτοικοι όμως των δύο περιοχών αντιδρούν έντονα στην εκμετάλλευση των ορυχείων, ενώ και η ίδια η κυβέρνηση δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμα με ποιο τρόπο θα προχωρήσει στην αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου της χώρας.
Το άλλο πρότζεκτ που σταμάτησε είναι η πώληση του 66% των μετοχών του ΑΔΜΗΕ, του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, εταιρείας 100% θυγατρικής της ΔΕΗ. Ο διαγωνισμός είχε ήδη προκηρυχθεί, μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον και επρόκειτο να κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές, μία διαδικασία που από τον Νοέμβριο έπαιρνε συνεχώς αναβολή... Τελικώς, ο κ. Λαφαζάνης ανακοίνωσε ότι σταματά ο διαγωνισμός και προχθές η ιταλική εταιρεία Terna, μία εκ των υποψηφίων, γνωστοποίησε ότι αποσύρει την προσφορά της.
ΔΕΣΦΑ
Τα έσοδα από την πώληση του ΑΔΜΗΕ όπως και της «μικρής ΔΕΗ» θα πήγαιναν στα ταμεία της μητρικής εταιρείας, προκειμένου να χρηματοδοτήσει το επενδυτικό της πρόγραμμα, να βελτιώσει τη ρευστότητα που έχει συρρικνωθεί εξ αιτίας των απλήρωτων λογαριασμών ρεύματος και να μειώσει τον δανεισμό. Η ακύρωση των δύο πωλήσεων ήταν ένας επιπλέον λόγος που οδήγησε στη πτώση των μετοχών της ΔΕΗ.
Επίσης, αποσύρθηκε το σχέδιο για τη διάθεση μεριδίου 17% των μετοχών της ΔΕΗ, που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ. Οι μετοχές θα επιστρέψουν στο Δημόσιο, όπως δήλωσε ο κ. Λαφαζάνης.
Αδιευκρίνιστες παραμένουν οι προθέσεις του υπουργού για τον ΔΕΣΦΑ. Ο ίδιος έχει δηλώσει ότι περιμένει την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού για να καθορίσει τις περαιτέρω κινήσεις του, διευκρινίζοντας ότι αν η διαδικασία δεν ήταν σε τόσο προχωρημένο στάδιο τότε θα την είχε σταματήσει.
Από τον Δεκέμβριο του 2013 η ελληνική πλευρά έχει υπογράψει με την κρατική εταιρεία αερίου του Αζερμπαϊτζάν, τη Socar, τη συμφωνία για την πώληση του 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ. Η μεταβίβαση όμως έχει μπλοκάρει στις Βρυξέλλες, με την Επιτροπή Ανταγωνισμού να διερευνά την περίοδο αυτή κατά πόσον η πώληση στους Αζέρους παραβιάζει τους ευρωπαϊκούς κανόνες περί ανταγωνισμού. Η απόφαση αναμένεται ως τα τέλη Μαρτίου και σύμφωνα με πληροφορίες η Κομισιόν πιέζει την αζέρικη πλευρά σε συμφωνία για τη μεταπώληση ενός μεριδίου σε τρίτη εταιρεία, κατά προτίμηση ευρωπαϊκή. Σε περίπτωση πάντως που οι Βρυξέλλες δώσουν το «πράσινο φως», θα είναι πολύ δύσκολο για την κυβέρνηση να ματαιώσει την πώληση χωρίς να διαταράξει τις σχέσεις της με το Αζερμπαϊτζάν, το οποίο μέσω της Socar συμμετέχει ενεργά στον διεθνή αγωγό αερίου ΤΑΡ, ο οποίος θα περνά από την Ελλάδα για να μεταφέρει στην Ιταλία το αέριο της Κασπίας. ερευνες πετρελαιων
Αλλαγές στους όρους για Ιόνιο και Κρήτη
Ο κ. Λαφαζάνης εξήγγειλε αλλαγές στους όρους του διαγωνισμού για την έρευνα και εκμετάλλευση πετρελαίου και φυσικού αερίου στο Ιόνιο και τη θαλάσσια περιοχή νότια της Κρήτης. Πρόκειται για την δεύτερη και μεγαλύτερη παραχώρηση δικαιωμάτων έρευνας και παραγωγής, για την οποία η προθεσμία κατάθεσης προσφορών έληγε στα μέσα Μαΐου. Ο προηγούμενος διαγωνισμός, που αφορούσε τις έρευνες σε χερσαίες περιοχές της Δ. Ελλάδας προχώρησε κανονικά, καθώς ήταν στη φάση της ολοκλήρωσης και οι προσφορές κατατέθηκαν στις 6 Φεβρουαρίου.
Ο υπουργός, ο οποίος έχει εξαγγείλει τη σύσταση δημόσιας εταιρείας για τις έρευνες υδρογονανθράκων, φαίνεται ότι προσανατολίζεται σε ένα σχήμα με την άμεση συμμετοχή του Δημοσίου στις παραχωρήσεις έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων, που θα γίνουν από εδώ και πέρα...
Της κ.Μ.Πίου