Πώς το πραξικόπημα στην Τουρκία έφερε αλλαγές στον... εναέριο "πόλεμο" του Αιγαίου - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Δευτέρα 9 Ιανουαρίου 2017

Πώς το πραξικόπημα στην Τουρκία έφερε αλλαγές στον... εναέριο "πόλεμο" του Αιγαίου

  • Λόγω των φυλακίσεων και των αποτάξεων των στρατιωτικών με την κατηγορία συμμετοχής έχει αποψιλωθεί η αεροπορία της γείτονος, με αποτέλεσμα  να μειωθούν τα μαχητικά που μπαίνουν στο Αιγαίο και χρειάζονται αναχαίτιση.


Ο «ακήρυχτος πόλεμος» στο Αιγαίο συνεχίζεται, με την Τουρκία να... στέλνει σε καθημερινή σχεδόν βάση μαχητικά αεροσκάφη, ελικόπτερα και κατασκοπευτικά αεροσκάφη να παραβιάζουν τον εθνικό εναέριο χώρο και να αμφισβητούν τα κυριαρχικά μας δικαιώματα, υποχρεώνοντας την Ελλάδα, για την προάσπισή τους, να απογειώνει αεροσκάφη για την αναγνώριση - αναχαίτιση των τουρκικών.

Ωστόσο, μετά το πραξικόπημα της 15ης Ιουλίου υπάρχει μια διαφοροποίηση όσον αφορά την τουρκική προκλητικότητα, η οποία χαρίζει χαμόγελα, αλλά ταυτόχρονα προκαλεί ανησυχία. Ποια είναι αυτή; Η Αγκυρα βάζει στο Αιγαίο λιγότερα μαχητικά. Αυτό σημαίνει ότι η Πολεμική Αεροπορία μας απογειώνει και αυτή μικρότερο αριθμό μαχητικών, άρα κάνει εξοικονόμηση χρημάτων σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για την οικονομία της χώρας και τον προϋπολογισμό του υπουργείου Εθνικής Αμυνας. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι τα καύσιμα ενός μαχητικού F-16 Block 52 ή Mirage 2000-5 για μία πτήση σε συνθήκες αναχαίτισης κοστίζουν 10.000 - 12.000 ευρώ.

Οι σχηματισμοί των δύο ή των τεσσάρων μαχητικών τους τελευταίους μήνες από πλευράς Τουρκίας, αντί της συνήθους 6άδας, πριν από τον Ιούλιο, έγκειται στο γεγονός ότι λόγω των φυλακίσεων και των αποτάξεων των στρατιωτικών από τον Ταγίπ Ερντογάν, με την κατηγορία συμμετοχής στο πραξικόπημα, έχει αποψιλωθεί η αεροπορία της χώρας. Παραδέχονται ακόμη και οι Τούρκοι ότι έχουν αεροσκάφη, αλλά δεν έχουν πιλότους να τα πετάξουν στο Αιγαίο, απέναντι στους πολύ έμπειρους χειριστές της Πολεμικής Αεροπορίας μας.

Και εδώ έρχεται ο σοβαρός κίνδυνος. Η έλλειψη εμπειρίας ορισμένων Τούρκων πιλότων τούς κάνει επικίνδυνους και αυξάνει τις πιθανότητες ατυχήματος στο Αιγαίο. Για να ισοσκελίσει δηλαδή η Τουρκία τον περιορισμένο αριθμό μαχητικών που βάζει στο Αιγαίο, δίνει εντολή στους πιλότους της να είναι περισσότερο επιθετικοί και μαζί ενισχύει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της παραβατικότητάς της, τα οποία προκύπτουν από την αύξηση του αριθμού των εμπλοκών και των πτήσεων πάνω από ελληνικό έδαφος.

Τα στοιχεία


Τα στατιστικά στοιχεία του ΓΕΕΘΑ αποδεικνύουν ότι από τον Ιούλιο έως και τον Δεκέμβριο του 2016 οι Τούρκοι έστειλαν στο Αιγαίο συνολικά 403 αεροσκάφη, όταν το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2015 τα τουρκικά αεροσκάφη που πέταξαν χωρίς σχέδιο πτήσης στο FIR Αθηνών ήταν 539 και το 2014 ακόμη περισσότερα, 614. Το τελευταίο τρίμηνο του 2016, από τα τουρκικά αεροσκάφη που σημείωσαν παράβαση του FIR Αθηνών ή παραβίαση του εθνικού εναέριου χώρου μας, ένας μεγάλος αριθμός ήταν CN-235 ή ελικόπτερα.
Συγκεκριμένα, από το σύνολο των 78 αεροσκαφών του Οκτωβρίου, τα 29 δεν ήταν μαχητικά, από τα 145 του Νοεμβρίου, τα 64 δεν ήταν μαχητικά και τον Δεκέμβριο, από τα 85 που μπήκαν στο Αιγαίο, τα 21 ήταν CN-235 ή ελικόπτερα.

Οικονομικά αυτό μεταφράζεται σε μια σημαντική μείωση των εξόδων για καύσιμα και γενικά υποστήριξη και συντήρηση για τα ελληνικά μαχητικά, αφού για την αναχαίτιση μίας δυάδας ή τετραδας τουρκικών μαχητικών απογειώνονται συνήθως δύο ελληνικά F-16 ή Mirage, αντίστοιχα, ενώ μία εξάδα τουρκικών μαχητικών αναγνωρίζεται και αναχαιτίζεται από συνήθως τέσσερα μαχητικά της Π.Α. Διαφορετική είναι δε η αντιμετώπιση των CN-235 ή των ελικοπτέρων. Μια απογείωση μαχητικού για αναχαίτιση ξεπερνάει το ποσό των 10.000-12.000 ευρώ.

Τόσο κοστίζουν μόνο τα καύσιμα που καίνε τα F-16 Block 52 και τα Mirage 2000-5 όταν «καταπίνουν» τα μίλια με τεράστιες ταχύτητες για να φτάσουν στο ανατολικό Αιγαίο, προκειμένου να κάνουν αναγνώριση και εν συνεχεία αναχαίτιση των τουρκικών F-16. Αν κανείς λάβει υπόψη του ότι κατά μέσο όρο τα τελευταία χρόνια ξοδεύονται για καύσιμα αεροσκαφών στον «ακήρυχτο πόλεμο» του Αιγαίου περί τα 20.000.000 ευρώ, το να μειώνονται οι είσοδοι τουρκικών μαχητικών κατά 20% ή και 30%, αυτό μεταφράζεται και σε ανάλογη μείωση των δαπανών στα καύσιμα. Και το έχει ανάγκη αυτό η Πολεμική Αεροπορία, αφού μπορεί να αυξάνει τις εκπαιδευτικές πτήσεις για τους χειριστές της, οι οποίες τα τελευταία χρόνια μετά βίας γίνονται όσες πρέπει.

Τα στοιχεία του ΓΕΕΘΑ, ωστόσο, έδειξαν επίσης ότι αυξήθηκαν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της τουρκικής προκλητικότητας. Το εξάμηνο Ιουλίου - Δεκεμβρίου του 2016 έγιναν 20 υπερπτήσεις, όταν το δεύτερο εξάμηνο του 2015 έγιναν 18 και το 2014 22, ενώ αυξήθηκαν σημαντικά οι εμπλοκές μεταξύ ελληνικών και τουρκικών μαχητικών στο Αιγαίο. Ο αριθμός τους έφτασε τις 33, αυξημένος κατά 8 σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2015 και κατά 19 του 2014 (είχαν γίνει 14 εμπλοκές).
του κ.Αν.Κούτρα

Bookmark and Share