Πώς ο ΟΣΕ... «βούλιαξε» στα χιόνια. - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Πέμπτη 12 Ιανουαρίου 2017

Πώς ο ΟΣΕ... «βούλιαξε» στα χιόνια.

  • Γιατί βραχυκύκλωσαν από την κακοκαιρία οι αμαξοστοιχίες του ΟΣΕ.
  • Τα προβλήματα στη συντήρηση του υλικού, το έλλειμμα συντονισμού και η εικόνα κατάρρευσης.

Η πλήρης αποσύνθεση σε ΤΡΑΙΝΟΣΕ και εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού του ΟΣΕ (ΕΕΣΤΥ), δύο εταιρειών που είναι προς ιδιωτικοποίηση εδώ και χρόνια, χωρίς να ολοκληρώνονται οι...διαγωνισμοί, αποκαλύπτεται από όσα τραγελαφικά συμβαίνουν τις τελευταίες ημέρες στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.

Η μετακίνηση όσων τολμηρών προτιμούν ακόμα το τρένο για να ταξιδεύσουν από Αθήνα σε Θεσσαλονίκη θυμίζει Οδύσσεια, με πολύωρες καθυστερήσεις, αναβολές και καταργήσεις δρομολογίων, ατυχήματα κ.λπ.

Χθες, για παράδειγμα, αμαξοστοιχία που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα - Θεσσαλονίκη βραχυκύκλωσε στο ύψος του Δομοκού. Επικράτησε μπάχαλο, καθώς η μηχανή αντικατάστασης που επρόκειτο να φτάσει στο σημείο από τον σταθμό Παλαιοφαρσάλου δεν μπορούσε αρχικά να κινηθεί επειδή, λόγω της κακής συντήρησης, είχαν παγώσει τα «κλειδιά»!

Στη συνέχεια η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανακοίνωσε πως πηγαίνει νέα μηχανή, προκειμένου λίγο αργότερα να ενημερώσει πως και η δεύτερη μηχανή έχει πρόβλημα και θα ξεκινήσει τρίτη! Αντίστοιχα προβλήματα υπήρξαν και με άλλες αμαξοστοιχίες, με μεγάλη ταλαιπωρία για τους επιβάτες.

Η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προχώρησε στη συνέχεια στην αναστολή των δρομολογίων στη γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη. Σε σχετική ανακοίνωση αφήνει, μάλιστα, αιχμές για την ΕΕΣΤΥ, υποστηρίζοντας πως «ζητά την κατανόηση του επιβατικού κοινού για την ταλαιπωρία που θα υποστεί, χωρίς να ευθύνεται η ίδια. Το σύνολο του προσωπικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ είναι σε επιφυλακή εδώ και μέρες και οι άδειες του προσωπικού της έχουν ανασταλεί. Τέλος, σημειώνεται ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ κάνει μόνο χρήση της σιδηροδρομικής υποδομής, ενώ η εύρυθμη λειτουργία της (υποδομής) είναι αρμοδιότητα και ευθύνη άλλου φορέα».

Τη Δευτέρα, στον σταθμό του Παλαιοφαρσάλου, στην αμαξοστοιχία I/C 56 που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα - Θεσσαλονίκη, έγινε αλλαγή μηχανής από ντιζελοκίνητη σε ηλεκτροκίνητη, όπως προβλέπεται για όλα τα τρένα που εκτελούν το δρομολόγιο αυτό. «Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας και ενώ οι δύο µηχανές βρίσκονταν στον ειδικό χώρο που γίνονται οι ελιγμοί, απομονωμένες και µακριά από τα βαγόνια των επιβατών, η ντιζελοκίνητη µηχανή (για άγνωστο µέχρι στιγµής λόγο) έπεσε µε µικρή ταχύτητα πάνω στην ηλεκτροκίνητη, µε αποτέλεσµα τον µερικό εκτροχιασµό της πρώτης μηχανής». Ευτυχώς δεν υπήρξαν τραυματισμοί, αλλά η καθυστέρηση ήταν σοβαρή.

Σε σίριαλ εξελίχθηκε και το Σαββατοκύριακο η μετακίνηση των συρμών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο τμήμα Αθήνα - Θεσσαλονίκη, εν μέσω έντονων διαμαρτυριών από επιβάτες. Υπήρξε ακόμα και σύγκρουση αμαξοστοιχίας με αυτοκίνητο σε κλειστή εδώ και χρόνια διάβαση. Για εικόνα κατάρρευσης μιλούν στελέχη των σιδηροδρομικών εταιρειών.

ΕΔΕ διέταξε ο Σπίρτζης
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, με εξαιρετικά επείγον έγγραφό του προς τους προέδρους και διευθύνοντες συμβούλους των ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ, ζήτησε τη διενέργεια κατεπείγουσας Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης για τη διερεύνηση πειθαρχικών και τυχόν ποινικών ευθυνών, για τα αίτια και τους υπευθύνους όσων συνέβησαν την Τετάρτη 11-01-2017 σε μέρος της υποδομής του σιδηροδρομικού δικτύου αλλά και των μηχανικών βλαβών που οδήγησαν στην πολύωρη ταλαιπωρία των επιβατών.

Στο ίδιο έγγραφο, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ζητά να καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια για την άμεση αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου.

Τι λέει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Με νέα ανακοίνωση που εκδόθηκε αργά χθες το βράδυ, η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιχειρεί να εξηγήσει το αλαλούμ των τελευταίων ημερών. Οπως αναφέρεται στην ανακοίνωση:

Σε συνέχεια του προηγούμενου δελτίου Τύπου όπου ανακοινώθηκε ότι, λόγω των σφοδρών χιονοπτώσεων και των προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί στη σιδηροδρομική υποδοµή στο τµήµα µεταξύ Λαµίας και Θεσσαλονίκης, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ αναγκάζεται να µειώσει για σήµερα και αύριο τα δρομολόγια των τρένων στον άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Αθήνα και τα δρομολόγια των συρµών του Προαστιακού Σιδηρόδρομου στο τµήµα Θεσσαλονίκη - Λάρισα - Θεσσαλονίκη, η Διοίκηση της εταιρείας επιθυµεί να επισημάνει τα ακόλουθα:

1. Το σημερινό αποτέλεσµα (δηλαδή η τροποποίηση και η µείωση δρομολογίων λόγω προβλημάτων στη σιδηροδρομική υποδοµή και σε βλάβες του τροχαίου υλικού) δεν οφείλεται σε δική της υπαιτιότητα. Τονίζεται ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ κάνει µόνο χρήση της σιδηροδρομικής υποδοµής, ενώ η εύρυθµη λειτουργία της υποδοµής είναι αρμοδιότητα και ευθύνη άλλου φορέα, η δε συντήρηση του τροχαίου υλικού που χρησιμοποιεί η εταιρεία µας αποτελεί αντικείμενο τρίτου φορέα.

2. Η πολυδιάσπαση του σιδηροδρομικού έργου, που πραγματοποιήθηκε κατά την περίοδο 2006-2010 από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και οδήγησε στη δημιουργία επιµέρους εταιριών (ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΕΣΤΥ, ΓΑΙΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ) που ανέλαβαν τµήµατα του σιδηροδρομικού αντικειμένου, σήµερα δείχνει ότι έχει φτάσει στα όριά της. Τα αποτελέσµατα της διάσπασης αυτής, όπως εκ του αποτελέσματος προκύπτει, οδήγησαν σε µείωση των διαθέσιµων πόρων για συντήρηση της σιδηροδρομικής υποδοµής και του τροχαίου υλικού, καθώς και στην αποµείωση των διαθέσιµων εξειδικευμένων ανθρώπινων πόρων στο σύνολο των επιµέρους σιδηροδρομικών λειτουργιών.

3. Ιδιαίτερα, µετά την εφαρμογή του Ν.3891/2010, σηµαντικό τµήµα του διαθέσιµου προσωπικού (για το οποίο µάλιστα απαιτείται µακρά περίοδος εξειδίκευσης επί του δικτύου, διάρκειας 14-18 µηνών από την πρόσληψή του) αποχώρησε µε συνταξιοδότηση ή µετατάχθηκε σε άλλες υπηρεσίες µετά την εφαρµογή των υποχρεωτικών µετατάξεων. Για παράδειγμα, στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ αποχώρησαν πάνω από 150 μηχανοδηγοί και πάνω από 250 προϊστάμενοι αμαξοστοιχιών, ενώ εκατοντάδες ήταν οι αποχωρήσεις από τις λοιπές ειδικότητες του ΟΣΕ. Θα πρέπει να τονιστεί ότι οι αποχωρήσεις αυτές δεν ακολούθησαν ένα ορθολογικό σχέδιο λελογισμένου περιορισµού πιθανού γιγαντισμού του Οργανισμού, αλλά κινήθηκαν στη λογική της εφαρμογής της αρχής της αναλογίας. Αποτέλεσµα είναι η ελλιπής στελέχωση σε κρίσιµες ειδικότητες που σχετίζονται µε τη συντήρηση της υποδοµής και του τροχαίου υλικού, τη λειτουργία της κυκλοφορίας, καθώς και των υποδοµών εξυπηρέτησης των επιβατών.

4. Μετά την εφαρμογή του σχεδίου αναδιάρθρωσης του σιδηροδρόμου, οι διαθέσιµοι δηµόσιοι πόροι για τη συντήρηση και τη λειτουργία του σιδηροδρόµου έχουν περιοριστεί, µε αποτέλεσµα να είναι απαραίτητοι οι πόροι που εισφέρει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ ως τέλη πρόσβασης (για τη χρήση της υποδοµής στον ΟΣΕ), ως δαπάνες ενοικίασης του τροχαίου υλικού στη ΓΑΙΟΣΕ και ως δαπάνες συντήρησης στην ΕΕΣΤΥ. Η χρόνια όµως υποβάθμιση της υποδοµής και του τροχαίου υλικού λόγω µη συστηματικής ύπαρξης διαθέσιµων οικονοµικών και ανθρώπινων πόρων κατά την προηγούμενη περίοδο έχει δυστυχώς παράξει µόνιµα δυσμενή µακροπρόθεσµα αποτελέσµατα. Μια απτή απόδειξη της κατάστασης των πραγμάτων είναι η σημερινή. Με την επέλευση ακραίων καιρικών φαινομένων, παρά τις φιλότιµες και υπεράνθρωπες προσπάθειες του προσωπικού, οι ανεπάρκειες είναι εµφανείς.

5. Συγκεκριμένα, λόγω της ισχυρής χιονόπτωσης δημιουργήθηκαν σοβαρά προβλήµατα στην υποδοµή (µη λειτουργία κλειδιών λόγω παγετού, συσσώρευση χιονιού στις γραµµές κ.λπ.) και λόγω των χαµηλών θερμοκρασιών σημειώθηκαν προβλήματα στο τροχαίο υλικό (πάγωµα των δικτύων των πνευματικών κυκλωμάτων, αστοχίες στις µηχανές έλξης κ.λπ.). Αυτό είχε ως αποτέλεσµα την εµφάνιση σηµαντικών καθυστερήσεων, λόγω της ανάγκης αντικατάστασης του προβληµατικού τροχαίου υλικού.

6. Θα πρέπει να υπογραμμίσουμε και να ευχαριστήσουμε το προσωπικό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ για τον επαγγελματισμό, την υπευθυνότητα και την αυταπάρνηση που επέδειξε. Τονίζεται ότι από την αρχή της κακοκαιρίας, το σύνολο του προσωπικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ είναι σε επιφυλακή εδώ και µέρες και οι άδειες έχουν ανασταλεί. Όλες αυτές τις ηµέρες το προσωπικό της εταιρείας χρειάστηκε να εργαστεί εντατικά και σε διάρκεια (που σε µερικές περιπτώσεις, λόγω των συνθηκών, ξεπέρασαν το δωδεκάωρο), φτάνοντας στο όριο των ανθρώπινων αντοχών τους. Η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ ευχαριστεί το προσωπικό της για την ουσιαστική συμβολή του στην αντιμετώπιση αυτής της δύσκολης κατάστασης.

7. Τέλος, θα πρέπει να τονίσουμε ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ, ήδη µε την αναγγελία του δελτίου έκτακτων καιρικών φαινομένων, στο πλαίσιο της πρακτικής που πάγια ακολουθεί, είχε ζητήσει εγγράφως από τις υπεύθυνες εταιρείες τη λήψη µέτρων για την αντιμετώπιση των πιθανών προβλημάτων και είχε εκπονήσει σχετικό σχέδιο αντιμετώπισης των σχετικών προβλημάτων.

8. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ ζητά και πάλι την κατανόηση του επιβατικού κοινού για την ταλαιπωρία που θα υποστεί, χωρίς να ευθύνεται η ίδια.

9. Τέλος, η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ ανακοινώνει ότι προτίθεται να αναλάβει όλες τις αναγκαίες πρωτοβουλίες, τόσο στο εσωτερικό του σιδηροδρόμου όσο και στην πολιτική ηγεσία, για την ανάληψη των απαιτούμενων ενεργειών που θα κατατείνουν στη μεσοπρόθεσμη αναβάθμιση της κατάστασης του σιδηροδρόμου συνολικά.

Του κ.Φ.Κόλλια
Bookmark and Share