Καθηλωμένα λόγω βλαβών 14 από τα 18 πυροσβεστικά αεροσκάφη Καναντέρ! - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Τρίτη 22 Μαΐου 2018

Καθηλωμένα λόγω βλαβών 14 από τα 18 πυροσβεστικά αεροσκάφη Καναντέρ!





Λίγο πριν από την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου, η κατάσταση, ιδιαίτερα στα εναέρια μέσα, είναι τραγική, καθώς δεν επαρκούν για να αντιμετωπίσουν τις πυρκαγιές


Σοβαρότατα προβλήματα με τη διαθεσιμότητα των πυροσβεστικών αεροσκαφών Καναντέρ αλλά και των επίγειων μέσων καταγράφονται μόλις δέκα ημέρες προτού μπει ο Ιούνιος, επισήμως το καλοκαίρι, οπότε ο υδράργυρος χτυπάει κόκκινο.
Αν αρχίσουν να ξεσπούν πρόωρα πυρκαγιές, τότε... ο Θεός να βάλει το χέρι του.
Αυτή τη στιγμή, από τα συνολικά 18 αεροσκάφη Καναντέρ (11 CL-215 και 7 CL-415) που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία, είναι έτοιμα να πετάξουν σε αποστολή κατάσβεσης πυρκαγιών τα 4 (2 CL-215 και 2 CL-415).
Ναι, κι όμως είναι έτσι.
Αυτή είναι η θλιβερή πραγματικότητα που οφείλεται σε μια σειρά παραγόντων που έχουν να κάνουν με τον περιορισμό των κονδυλίων για τη δασοπυρόσβεση, τα απαρχαιωμένα πυροσβεστικά αεροσκάφη (τα πρώτα αγοράστηκαν την περίοδο 1975-1977), την έλλειψη ανταλλακτικών, τις καθυστερήσεις στην επισκευή και τη συντήρησή τους, κυρίως στην ΕΑΒ κ.ά.

Για όλα αυτά βεβαίως υπάρχουν και πολιτικές ευθύνες, όχι μόνο της νυν κυβέρνησης, που έχει να διαχειριστεί έναν γερασμένο στόλο αεροσκαφών, αλλά κυρίως των προηγούμενων, που, όταν υπήρχαν χρήματα και έπρεπε να ληφθούν αποφάσεις, δεν ελήφθησαν.

Ο προγραμματισμός για τα τέλη Μαΐου θέλει να παραδίδονται το πολύ ακόμη δύο πυροσβεστικά αεροσκάφη στη διάθεση του Πυροσβεστικού Σώματος, που έχει και την ευθύνη του επιχειρησιακού σχεδιασμού. Από εκεί και πέρα, αβεβαιότητα και αναμονή.

Πληροφορίες από το ΓΕΑ αναφέρουν πως στην καλύτερη των περιπτώσεων ίσως στα τέλη Ιουνίου να βρίσκονται σε επιχειρησιακή διαθεσιμότητα έξι ή επτά CL-215 και τέσσερα ή το πολύ πέντε CL-415.

Οσον αφορά τα πτητικά μέσα του Πυροσβεστικού Σώματος, αυτά που διαθέτει και αυτά που μισθώνει είναι περισσότερα κατά τρία ελικόπτερα.
Οπως έχει τονίσει ο αναπληρωτής υπουργός Προστασίας του Πολίτη Νίκος Τόσκας, έχουν εξασφαλιστεί έγκαιρα ένα παραπάνω ελικόπτερο βαρέος τύπου (4 αντί 3) και δύο παραπάνω μεσαίου τύπου (9 αντί 7).

Αναφορικά με την εξέλιξη των εργασιών επισκευής των Καναντέρ, αυτή τη στιγμή έξι αεροσκάφη του παλαιού τύπου CL-215 είναι στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία και άλλα τρία στις μονάδες της Πολεμικής Αεροπορίας, ενώ από τα νεότερου τύπου CL-415 δύο αεροσκάφη βρίσκονται στα υπόστεγα της ΕΑΒ και άλλα τρία στην Ελευσίνα. Τα συνολικά έξι αεροσκάφη που επισκευάζουν οι τεχνικοί της Π.Α. είναι αυτά που έχουν τις μικρότερες και αντιμετωπίσιμες ζημιές και αυτά θα τεθούν πρώτα σε υπηρεσία.

Ανακατασκευή

Τα Καναντέρ που είναι στην ΕΑΒ αντιμετωπίζουν προβλήματα κυρίως με τον κινητήρα τους. Εστάλησαν στις ΗΠΑ 12 κινητήρες για να ανακατασκευαστούν, να έρθουν εγκαίρως και να τοποθετηθούν στα αεροσκάφη, ώστε να μειωθούν στο ελάχιστο δυνατό τα προβλήματα.
Το κόστος ανακατασκευής των κινητήρων θα αγγίξει τα 9.000.000 ευρώ και είχε ανακοινωθεί ότι θα παραδοθούν σταδιακά από τον Απρίλιο έως τον Μάιο.
Οι πληροφορίες όμως αναφέρουν πως αυτό δεν έχει γίνει (τουλάχιστον για όλους τους κινητήρες), με συνέπεια να παρατείνεται η παράδοση των Καναντέρ.
 Αξίζει δε να σημειωθεί πως από τη στιγμή που θα έρθει στην Ελλάδα ένας κινητήρας θα πρέπει να συναρμολογηθεί από τους τεχνικούς της και ακολούθως να γίνουν όλες οι δοκιμές στο έδαφος και στον αέρα. Χρειάζεται δηλαδή επιπλέον χρόνος.

Οι τεχνικοί της ΕΑΒ αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες, καθώς ανταλλακτικά για να μπορέσουν να προχωρήσουν οι επισκευές δεν υπάρχουν.
Αλλο ένα σημαντικό στοιχείο, ωστόσο, είναι η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού στην Αεροπορική Βιομηχανία, καθώς τα τελευταία χρόνια συνταξιοδοτήθηκαν πολλοί τεχνικοί, δεν προσλήφθηκε νέο προσωπικό και επιλέχθηκε να λειτουργήσει η εταιρία με εργολάβους.
Αυτό είχε ως συνέπεια πολλά προγράμματα της ΕΑΒ, όπως και η συντήρηση των Καναντέρ, να βγαίνουν εκτός χρονοδιαγραμμάτων.

Επιπλέον, λόγω έλλειψης κονδυλίων δεν ακολουθούνται διαδικασίες follow on support για την προμήθεια ανταλλακτικών σε μακροχρόνιο ορίζοντα και τα προβλήματα αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση. Κάτι που τελικά κοστίζει ακριβότερα και όταν μιλάμε για δάση, περιβάλλον και οξυγόνο, πολύ ακριβά.
Την κατάσταση ασφαλώς επιδεινώνει το γεγονός ότι η κατασκευάστρια εταιρία των Καναντέρ έχει κλείσει και παρότι είναι σε θέση να προμηθεύσει κάποια ανταλλακτικά, οι διαδικασίες είναι χρονοβόρες. Για κάποιο διάστημα, μάλιστα, είχε διακόψει με εφοδιασμό ανταλλακτικών τη χώρα μας, καθώς είχε σταματήσει να κάνει πιστώσεις προς το Ελληνικό Δημόσιο.

Καταπονήσεις

Δεν είναι, πάντως, μόνο οι κινητήρες παλιοί και καταπονημένοι, αλλά και τα ίδια τα αεροσκάφη σε όλα τα μηχανικά και δομικά μέρη. Κατά τη διάρκεια της πυρόσβεσης, για παράδειγμα, δέχονται τεράστιες καταπονήσεις από τα ρεύματα που δημιουργούνται πάνω από τα πύρινα μέτωπα. Εκτός από τα μέταλλα, όλα τα άλλα κομμάτια του αεροσκάφους είναι παλαιά και παρουσιάζουν συχνά βλάβες, που κάθε χρόνο αυξάνονται τουλάχιστον κατά 10%.
 Βεβαίως, τα προβλήματα είναι πολύ μεγαλύτερα και σοβαρότερα για τα CL-215, που είναι σχεδόν 44 ετών αεροσκάφη και έχουν βάλει ατελείωτες ώρες πτήσης στις πυρκαγιές.

Ακόμη και όταν δηλαδή τα αεροσκάφη βγουν από τη συντήρηση και την επισκευή, ο επιχειρησιακός χρόνος μέχρι να παρουσιάσουν μια νέα βλάβη έχει μειωθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό.
Οσο και αν κάνουν υπεράνθρωπες προσπάθειες τα τεχνικά κλιμάκια της Πολεμικής Αεροπορίας στις μονάδες να επιδιορθώσουν τις βλάβες, αυτές παίρνουν χρόνο και στερείται έτσι δυνατοτήτων η αεροπυρόσβεση. Αν δε υπάρχει μηχανικό πρόβλημα και αυτό είναι σημαντικό, τότε το αεροσκάφος ενδέχεται να μην επιχειρήσει ξανά καθ' όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού. Ο αριθμός των Καναντέρ έχει λιγοστέψει με τα χρόνια, η φθορά έχει αυξηθεί, οπότε αυτομάτως και οι πιθανότητες καθήλωσής τους επίσης αυξάνονται.

Στο τελευταίο 10ήμερο του Μαΐου τα αεροσκάφη που υπάρχουν σε επιχειρησιακή διαθεσιμότητα είναι μόλις τέσσερα, έως έξι το πολύ μέχρι το τέλος του μήνα από το σύνολο των 18, αλλά και ο εναπομείναν χρόνος λειτουργίας τους είναι από ελάχιστος έως ανύπαρκτος.

Για να αντιμετωπιστούν μάλιστα οι αυξημένες ανάγκες που υπάρχουν τόσο στον τομέα της επιτήρησης όσο και στον τομέα της κατάσβεσης, θα διατεθούν, όπως κάθε χρόνο, σε πολλά σημεία ανά την επικράτεια τα μικρά αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας Pezetel, ενώ είναι πιθανό να αναλάβουν δράση και πάλι κάποια από τα ελικόπτερα Σινούκ του Στρατού.
Η χρήση, ωστόσο, αυτών των ελικοπτέρων είναι περιορισμένη, λόγω τόσο της επικινδυνότητας που υπάρχει κατά τη διαδικασία κατάσβεσης όσο και της μικρής αποτελεσματικότητας στα μεγάλα πύρινα μέτωπα. Ο Ν. Τόσκας έχει δηλώσει επίσης ότι στην επιτήρηση θα λάβουν μέρος και τα ελικόπτερα της Ελληνικής Αστυνομίας.

Στη μάχη με τις φλόγες από το 1975

Σαράντα δύο και πλέον χρόνια αποστολών αεροπυρόσβεσης έχουν συμπληρώσει τα παλαιότερα από τα πυροσβεστικά αεροσκάφη τύπου Καναντέρ CL-215.
Τα νεότερα CL-415 μπορεί να έχουν σχεδόν τα μισά χρόνια υπηρεσίας με τα χρώματα της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά η καταπόνησή τους είναι εξίσου μεγάλη, καθώς λόγω του μεγαλύτερου όγκου νερού που παίρνουν, των πιο ισχυρών κινητήρων και του υδραυλικού συστήματος πλοήγησης (τα CL-215 έχουν μηχανικό σύστημα) έχουν σηκώσει στα φτερά τους τα τελευταία χρόνια το μεγαλύτερο βάρος της αεροπυρόσβεσης.

Το πρώτο από τα συνολικά 20 CL-215 που αγόρασε η Ελλάδα παρελήφθη τον Δεκέμβριο του 1975. Αμέσως μετά άρχισαν να παραλαμβάνονται και άλλα αεροσκάφη.
 Η επόμενη «φουρνιά» ήρθε την περίοδο 1986-1990, με τα τελευταία να τα παίρνουμε μεταχειρισμένα από τη Σερβία το 1997.
Την πενταετία 1999-2004 η Ελλάδα προχώρησε σε μερική ανανέωση του στόλου των πυροσβεστικών αεροσκαφών αγοράζοντας 10 νέου τύπου Καναντέρ CL-415. Το ένα από αυτά συνετρίβη τον Ιούλιο του 2007 κατά τη διάρκεια δασοπυρόσβεσης στα Νέα Στύρα Ευβοίας, με τους χειριστές του να ανασύρονται νεκροί. Ακολούθησαν άλλα δύο ατυχήματα.

Η Ελλάδα, πάντως, ακόμη και σήμερα διαθέτει έναν από τους μεγαλύτερους στόλους πυροσβεστικών αεροσκαφών στην Ευρώπη. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Γαλλία, που έχει να καλύψει επικράτεια πέντε φορές μεγαλύτερη από την ελληνική, με περισσότερα δάση, έχει για αεροπυρόσβεση 12 CL-415 και εννέα άλλου τύπου αεροσκάφη.

Οι συνθήκες είναι όμως αυτές που κάνουν τη διαφορά, αφού η θερμοκρασία στη χώρα μας είναι υψηλότερη και βεβαίως είναι πιο μακρά η καλοκαιρινή περίοδος.

Πέρυσι, λόγω αυξημένων αναγκών στην αεροπυρόσβεση τέθηκε θέμα να πάρουμε τέσσερα μεταχειρισμένα αεροσκάφη CL-215 από τον Καναδά, αλλά αυτό το ενδεχόμενο δεν προχώρησε τελικά, επειδή το κόστος απόκτησής τους σε σχέση με την εναπομείνασα διάρκεια ζωής τους κρίθηκε ασύμφορο.
Στο παρελθόν είχε υπάρξει μελέτη τόσο από το Πυροσβεστικό Σώμα όσο και από την Πολεμική Αεροπορία για την αντικατάσταση των απαρχαιωμένων CL-215 με καινούργια, αλλά επίσης δεν προχώρησε λόγω υψηλού κόστους.


Του κ.Αν.Κούτρα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Bookmark and Share