Οι ανεξόφλητες οφειλές πελατών αποτελούν ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα όχι μόνο για τη ΔΕΗ αλλά συνολικά για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Και σύμφωνα με τα αποτελέσματα εξαμήνου που ανακοινώθηκαν χθες τα υπερήμερα χρέη πελατών παραμένουν σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα. Ωστόσο για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια παρουσιάζουν μια έστω και μικρή υποχώρηση από τα 2,536 δισ. ευρώ στα 2,399 δισ. ευρώ.
Για να καταγραφεί αυτή μείωση των 137 εκατ. ευρώ χρειάστηκε να κινητοποιηθεί τόσο ο μηχανισμός της ΔΕΗ όσο και ο σύμβουλος που έχει προσλάβει η εταιρεία με στόχο τη βελτίωση της εισπραξιμότητας της ΔΕΚΟ, η εταιρεία Qualco.
Και όχι μόνο αυτό αλλά όπως αποκάλυψε η διοίκηση από τις αρχές του έτους χρειάστηκε να δοθούν 390 χιλιάδες εντολές διακοπής της ηλεκτροδότησης σε πελάτες που χρωστούσαν περίπου 630 εκατ. ευρώ. Από αυτές τις εντολές εκτελέστηκαν τελικά περίπου 150 χιλιάδες για οφειλέτες με χρέη άνω των 550 ευρώ. Μεταξύ αυτών όπως διευκρινίστηκε περιλαμβάνονταν και ελάχιστες περιπτώσεις δικαιούχων του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου, που όμως είχαν συσσωρεύσει σημαντικές οφειλές.
Σε σχέση με το ΚΟΤ, επίσης σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν από τη διοίκηση, αξίζει να αναφερθεί ότι ενώ πριν την αυστηροποίηση των κριτηρίων ήταν ενταγμένοι 780 χιλιάδες δικαιούχοι, με τις αλλαγές που εφαρμόστηκαν τέθηκαν εκτός ΚΟΤ 230 χιλιάδες πελάτες. Πλέον στο ΚΟΤ είναι ενταγμένοι 550 χιλιάδες δικαιούχοι, με τις ανεξόφλητες οφειλές από το ΚΟΤ να ανέρχονται σε 220 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά το προφίλ των υπόλοιπων οφειλετών της ΔΕΗ, σημειώνεται ότι:
1,7 δισ. ευρώ οφείλουν πελάτες από τη χαμηλή τάση
150 εκατ. ευρώ οφείλουν πελάτες της μέσης τάσης
378 εκατ. ευρώ χρωστά η υψηλή τάση εκ των οποίων 285 εκατ. ευρώ η Λάρκο
201 εκατ. ευρώ χρωστά το δημόσιο
Το 32% των οφειλών των 2,4 δισ., περίπου 780 εκατ. ευρώ αφορά σε τελικούς πελάτες (δηλαδή σε καταναλωτές που έχουν φύγει από τη ΔΕΗ ή σε παροχές που δεν υφίστανται πλέον).
Τα χρέη στους οικιακούς πελάτες έχουν πέσει από το 1 δισ. στα 886 εκατ. ευρώ, ενώ τέλος από τα 7,1 εκατ. ρολόγια, περίπου τα 2,3 εκατ. έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Αποτελέσματα
Σε ό,τι αφορά τα αποτελέσματα εξαμήνου που ανακοινώθηκαν, στα θετικά περιλαμβάνονται η βελτίωση του λειτουργικού περιθωρίου EBITDA, η μείωση των δαπανών και η μείωση των επισφαλειών, αλλά και του καθαρού χρέους στα 3,6835 δισ. από 3,9572 δισ. στις 31 Δεκεμβρίου του 2017.
Στον αντίποδα τα αποτελέσματα εξαμήνου περιλαμβάνουν τη θετική επίπτωση από την αυξημένη υδροηλεκτρική παραγωγή του α τριμήνου, η οποία δε θα συνεχιστεί στα επόμενα τρίμηνα, ενώ την ίδια στιγμή στο γ τρίμηνο υπάρχει μεγαλύτερη αύξηση του κόστους των δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων αλλά και της οριακής τιμής του συστήματος (χονδρεμπορική τιμή αγοράς).
Για να καταγραφεί αυτή μείωση των 137 εκατ. ευρώ χρειάστηκε να κινητοποιηθεί τόσο ο μηχανισμός της ΔΕΗ όσο και ο σύμβουλος που έχει προσλάβει η εταιρεία με στόχο τη βελτίωση της εισπραξιμότητας της ΔΕΚΟ, η εταιρεία Qualco.
Και όχι μόνο αυτό αλλά όπως αποκάλυψε η διοίκηση από τις αρχές του έτους χρειάστηκε να δοθούν 390 χιλιάδες εντολές διακοπής της ηλεκτροδότησης σε πελάτες που χρωστούσαν περίπου 630 εκατ. ευρώ. Από αυτές τις εντολές εκτελέστηκαν τελικά περίπου 150 χιλιάδες για οφειλέτες με χρέη άνω των 550 ευρώ. Μεταξύ αυτών όπως διευκρινίστηκε περιλαμβάνονταν και ελάχιστες περιπτώσεις δικαιούχων του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου, που όμως είχαν συσσωρεύσει σημαντικές οφειλές.
Σε σχέση με το ΚΟΤ, επίσης σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν από τη διοίκηση, αξίζει να αναφερθεί ότι ενώ πριν την αυστηροποίηση των κριτηρίων ήταν ενταγμένοι 780 χιλιάδες δικαιούχοι, με τις αλλαγές που εφαρμόστηκαν τέθηκαν εκτός ΚΟΤ 230 χιλιάδες πελάτες. Πλέον στο ΚΟΤ είναι ενταγμένοι 550 χιλιάδες δικαιούχοι, με τις ανεξόφλητες οφειλές από το ΚΟΤ να ανέρχονται σε 220 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά το προφίλ των υπόλοιπων οφειλετών της ΔΕΗ, σημειώνεται ότι:
1,7 δισ. ευρώ οφείλουν πελάτες από τη χαμηλή τάση
150 εκατ. ευρώ οφείλουν πελάτες της μέσης τάσης
378 εκατ. ευρώ χρωστά η υψηλή τάση εκ των οποίων 285 εκατ. ευρώ η Λάρκο
201 εκατ. ευρώ χρωστά το δημόσιο
Το 32% των οφειλών των 2,4 δισ., περίπου 780 εκατ. ευρώ αφορά σε τελικούς πελάτες (δηλαδή σε καταναλωτές που έχουν φύγει από τη ΔΕΗ ή σε παροχές που δεν υφίστανται πλέον).
Τα χρέη στους οικιακούς πελάτες έχουν πέσει από το 1 δισ. στα 886 εκατ. ευρώ, ενώ τέλος από τα 7,1 εκατ. ρολόγια, περίπου τα 2,3 εκατ. έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Αποτελέσματα
Σε ό,τι αφορά τα αποτελέσματα εξαμήνου που ανακοινώθηκαν, στα θετικά περιλαμβάνονται η βελτίωση του λειτουργικού περιθωρίου EBITDA, η μείωση των δαπανών και η μείωση των επισφαλειών, αλλά και του καθαρού χρέους στα 3,6835 δισ. από 3,9572 δισ. στις 31 Δεκεμβρίου του 2017.
Στον αντίποδα τα αποτελέσματα εξαμήνου περιλαμβάνουν τη θετική επίπτωση από την αυξημένη υδροηλεκτρική παραγωγή του α τριμήνου, η οποία δε θα συνεχιστεί στα επόμενα τρίμηνα, ενώ την ίδια στιγμή στο γ τρίμηνο υπάρχει μεγαλύτερη αύξηση του κόστους των δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων αλλά και της οριακής τιμής του συστήματος (χονδρεμπορική τιμή αγοράς).