"Γάμος" Aegean-Olympic air: Φρένο από Ε.Ε.; - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2010

"Γάμος" Aegean-Olympic air: Φρένο από Ε.Ε.;

Η Νew Europe εκτιμά ότι,τυχόν δημιουργία μονοπωλίου στην εσωτερική αεροπορική αγορά θα ζημιώσει υπέρμετρα το στρατηγικό τουριστικό κλάδο της χώρας και θα λειτουργήσει εις βάρος δεκάδων εκατομμυρίων επιβατών πτήσεων εσωτερικού και εξωτερικού.

Εκτεθειμένη απέναντι σε εξαιρετικά κρίσιμες προκλήσεις ενώπιον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού βρίσκεται η Olympic Air, οι οποίες μπορούν να ανατρέψουν την "προσχεδιασμένη" – αλλά ακόμα αβέβαιη – ανακοινωθείσα συμπόρευσή της με την Aegean Airlines.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της έγκυρης εφημερίδας ευρωπαϊκών υποθέσεων New Europe, η...
νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή με πρόεδρο – και πάλι – το Χοζέ Μανουέλ Μπαρόζο, έχει μεταφέρει όλες τις αρμοδιότητες εξέτασης ζητημάτων χορήγησης κρατικής βοήθειας σε αεροπορικές εταιρείες των χωρών-μελών της Ε.Ε., από την Επιτροπή Μεταφορών στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Αν και σε πρώτη ανάγνωση οι εξελίξεις αυτές δεν επηρεάζουν την Olympic Air, στην πραγματικότητα είναι ικανές να προκαλέσουν “τριγμούς” ακόμα και στην ίδια την – ολοκληρωθείσα – ιδιωτικοποίησή της.

Πώς η MIG “διευκολύνθηκε” από την πολιτική συγκυρία

Όπως αναφέρεται στο σχετικό ρεπορτάζ, η Ολυμπιακή κατέληξε πέρυσι σε χέρια ιδιωτών, μέσω μίας πολυετούς διαδικασίας ιδιωτικοποίησης που ολοκληρώθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση. Την περίοδο της ιδιωτικοποίησης, η Επιτροπή Ανταγωνισμού και η νομική υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είχαν εγείρει αντιρρήσεις αναφορικά με τη συμβατότητα τμήματος της απόφασης έγκρισης της σχετικής συναλλαγής από την Ε.Ε., με την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί ανταγωνισμού.

Την περίοδο της συμφωνίας εξαγοράς της Ολυμπιακής, η MIG φαίνεται πως ευνοήθηκε από την πολιτική συγκυρία στην Ε.Ε., στην οποία τότε η αρμοδιότητα εξέτασης ζητημάτων κρατικής στήριξης των αεροπορικών εταιρειών ήταν ακόμα στην Επιτροπή Μεταφορών. Αυτό, σε συνδυασμό με την “πολιτική βούληση της Ε.Ε. να διευκολύνει την ιδιωτικοποίηση” – που εκφράστηκε, για παράδειγμα, μέσω της παραπομπής εξέτασης του ζητήματος από την Ε.Ε., μέσω της συνοπτικής διαδικασίας τύπου Point A (έγκριση χωρίς διαδικασία συζήτησης) – λειτούργησε καταλυτικά στην απεμπλοκή της σχετικής συμφωνίας από τις ευρωπαϊκές αντιδράσεις που είχε προκαλέσει.

Ο αγγελικά πλασμένος κόσμος της Ολυμπιακής, θα μπορούσε να μετατραπεί σε… κόλαση, αν η Ε.Ε. αποφασίσει τώρα – υπό το φως των πρόσφατων επιχειρηματικών εξελίξεων – να επανεξετάσει τη διαδικασία ιδιωτικοποίησής της, αυτή τη φορά όχι βεβαίως από την Επιτροπή Μεταφορών, αλλά από την πανίσχυρη Επιτροπή Ανταγωνισμού.

“Ολοταχώς” για έρευνα από την Επιτροπή Ανταγωνισμού

Η New Europe αναφέρει ότι, "μέχρι στιγμής, εκτός από ασυμβατότητες της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης [σ.σ.: της Ολυμπιακής] με το ευρωπαϊκό κεκτημένο, τις οποίες επεσήμανε τότε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, υπάρχει το πρόβλημα του προσωπικού που απολύθηκε, κάτι μεταξύ 2.500 και 5.000 ανθρώπων, στους οποίους η νέα ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε να μην παραχωρήσει τα δικαιώματα (πρόωρη συνταξιοδότηση, αυτόματη μετάταξη στο δημόσιο τομέα κ.α. δικαιώματα κόστους 800 εκατ. ευρώ) που είχε υποσχεθεί η προηγούμενη κυβέρνηση, για να καταφέρει να λάβει τη συναίνεση του εργατικού συνδικάτου της Ολυμπιακής για την ιδιωτικοποίηση".

Το ζήτημα “δεν αποκλείεται να καταλήξει στις Βρυξέλλες, καθώς στο αίτημά της προς την Ε.Ε. για έγκριση της ιδιωτικοποίησης της Ολυμπιακής, η κυβέρνηση [σ.σ.: της Νέας Δημοκρατίας] είχε ζητήσει να της επιτραπεί η παρέκκλιση από τις προβλέψεις της Οδηγίας 2001/23/EC”, όμως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε αρνηθεί να εξετάσει το σχετικό αίτημα, με το σκεπτικό ότι, αυτό αποτελεί αρμοδιότητα του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Η εφημερίδα αναφέρει ότι, μέχρι στιγμής, παρά το ζήτημα που αφορά στο προσωπικό της πρώην Ολυμπιακής, η Ε.Ε. δεν έχει ακόμα προβεί σε επανεξέταση του φακέλου της εταιρείας, καθώς αυτό δε ζητήθηκε από κανένα κόμμα.

Αυτά ίσχυαν μέχρι την ανακοίνωση της επιδιωκόμενης συγχώνευσης Olympic Air-Aegean, η οποία σύμφωνα με εκτιμήσεις της New Europe, “οπωσδήποτε θα επαναφέρει το ζήτημα [σ.σ.: της Ολυμπιακής] στις Βρυξέλλες και τα πράγματα μπορεί να περιπλακούν”. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η αναφορά της New Europe σε φήμες που θέλουν κάποια μεγάλη ευρωπαϊκή αεροπορική εταιρεία – όπως η Lufthansa, με την οποία η Aegean έχει ήδη “συμμαχήσει” – να ενδιαφέρεται να εξαγοράσει τη συνδυασμένη Olympic Air-Aegean.

Η εφημερίδα εκτιμά ότι, η συγχώνευση των δύο ελληνικών αεροπορικών εταιρειών κινδυνεύει να μην πραγματοποιηθεί, στη βάση της δημιουργίας μονοπωλίου στην εσωτερική αεροπορική αγορά από μία κυρίαρχη εταιρεία. Ακόμα και αν οι δύο επιχειρηματικοί όμιλοι αποφασίσουν να αποφύγουν το συγκεκριμένο σκόπελο δημιουργώντας κάποιας μορφής συμμαχία μεταξύ των δύο αεροπορικών εταιρειών –αποφεύγοντας , τελικά, την ανακοινωθείσα συγχώνευση των αεροπορικών εταιρειών τους – αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει στην απαγορευμένη πρακτική της χειραγώγηση των τιμών της αγοράς μέσω συνδυασμένων ενεργειών τους.

"Χειραγώγηση τιμών" από Olympic Air και Aegean;
Η New Europe κάνει ένα βήμα παραπάνω: έχοντας πραγματοποιήσει σύγκριση στις τιμές πώλησης των αεροπορικών εισιτηρίων μέσω των επίσημων ιστο-σελίδων της Olympic Air και της Aegean, διαπιστώνει ότι, αυτές “ήδη έχουν ξεκινήσει να συγκλίνουν σε κάθε κατηγορία θέσης επιβατών και σε κάποιες περιπτώσεις οι αεροπορικοί ναύλοι προ φόρων είναι ακριβώς οι ίδιοι” μεταξύ των δύο εταιρειών. Η εφημερίδα εκτιμά ότι, τυχόν δημιουργία μονοπωλίου στην εσωτερική αεροπορική αγορά θα ζημιώσει υπέρμετρα το στρατηγικό τουριστικό κλάδο της χώρας, σε μία περίοδο κατά την οποία οι μεγάλες επιβαρύνσεις (φόροι κτλ.) του αεροδρομίου της Αθήνας έχουν ήδη προκαλέσει σημαντική άνοδο της αξίας των αεροπορικών εισιτηρίων, εις βάρος δεκάδων εκατομμυρίων επιβατών πτήσεων εσωτερικού και εξωτερικού. “Οι επιβαρύνσεις που επιβάλλει το αεροδρόμιο των Αθηνών είναι τόσο υψηλές, που συγκρίνονται μόνον με τα ακριβότερα αεροδρόμια του κόσμου”, καταλήγει η έγκυρη εφημερίδα.

Η New Europe εκτιμά ότι, ο Επίτροπος Ανταγωνισμού, Χοακίν Αλμούνια, θα ξεκινήσει έρευνα για την υπόθεση, ζητώντας αναλυτικά στοιχεία για τις εξελίξεις στην Ολυμπιακή βάσει του Κανονισμού 1/2003, περί της εφαρμογής των άρθρων για τον ανταγωνισμό που προβλέπει η Ευρωπαϊκή Συνθήκη. Το ρεπορτάζ καταλήγει με την πονηρή επισήμανση ότι, στο παρελθόν, η ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει ασχοληθεί με αντίστοιχες περιπτώσεις που αφορούσαν σε ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, όπως για παράδειγμα με την επιδιωκόμενη συγχώνευση των Ryan Air και Air Lingus, την οποία τελικά απέρριψε…

Bookmark and Share