Με τρία σενάρια για το βάθος της κρίσης και τις ανάλογες επιπτώσεις στα βασικά μεγέθη της ελληνικής οικονομίας καταρτίζεται το Επικαιροποημένο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης,σύμφωνα με πληροφορίες της "Ναυτεμπορικής", την ώρα που επιδεινώνονται τα δημοσιονομικά στοιχεία, ενώ ιδιαίτερα δύσκολη είναι η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των ξένων επενδυτών.Μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου, το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών θα έχει στη διάθεσή του τα οριστικά στοιχεία για το κλείσιμο του 2008 και την επιβεβαίωση όχι, ότι το έλλειμμα του έτους που φεύγει ξεπέρασε το όριο του 3% του ΑΕΠ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι για να ξεπεράσει το έλλειμμα το όριο του 3% του ΑΕΠ απαιτείται μια υστέρηση στα έσοδα ύψους 1,25 δισ. ευρώ. Το πόσο κοντά στο σενάριο αυτό βρίσκεται ο Κρατικός Προϋπολογισμός προκύπτει από τα στοιχεία των εσόδων του 11μήνου, όταν εμφανίζουν υστέρηση 2,6 δισ. ευρώ και μόνο με θαύμα θα εισπραχθούν το Δεκέμβριο οι απώλειες των προηγούμενων έντεκα μηνών.
Στις 19 Ιανουαρίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ανακοινώσει τις εκτιμήσεις της για τις οικονομίες των «27» και για την ελληνική οικονομία, με το ενδιαφέρον να στρέφεται στον ελληνικό ρυθμό ανάπτυξης και στο έλλειμμα.
Αν το έλλειμμα υπερβεί το... 3% του ΑΕΠ και το 2008, (μετά το 3,5% του 2007), τότε ανοίγει ο δρόμος για μια επιτήρηση, η οποία λόγω της κρίσης θα είναι «ειδικού τύπου» και ενδεχομένως ευπρόσδεκτη από το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.
Η κυβέρνηση θα υποχρεωθεί να λάβει μέτρα, για τη μείωση του ελλείμματος, αλλά και να προωθήσει διαρθρωτικές παρεμβάσεις στην οικονομία, δεσμευόμενη για την υλοποίησή τους έναντι της Κομισιόν
Εκτιμάται ότι η «εγγύηση» της Κομισιόν, για την εφαρμογή των μέτρων από την Ελλάδα, θα βελτιώσει το κλίμα στις διεθνείς αγορές απέναντι στην ελληνική οικονομία, το οποίο όπως δείχνουν τα τελευταία στοιχεία από την πορεία των spread των ομολόγων είναι στα χαμηλότερα της τελευταίας δεκαετίας.
Το νέο ΕΠΣΑ
Οι εκτιμήσεις της κυβέρνησης για την εξέλιξη των οικονομικών μεγεθών, θα αποτυπώνονται στο Επικαιροποημένο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης, που θα υποβληθεί τις επόμενες μέρες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Θα περιέχει τρία σενάρια, στα οποία θα καταγράφονται οι εκτιμώμενες οικονομικές εξελίξεις, ανάλογα με την έκταση και τη διάρκεια της κρίσης.
Το πρώτο σενάριο, θα περιέχει στόχους κοντά σε εκείνους του προϋπολογισμού, με το ρυθμό ανάπτυξης να υποχωρεί οριακά κάτω από το 3% το 2009, (3% προβλέπει ο προϋπολογισμός) και να αυξάνεται αντίστοιχα το έλλειμμα του προϋπολογισμού του 2009, από το 2% που προβλέπεται τώρα, σε 2,1-2,2%.
Το μεσαίο σενάριο χαμηλώνει στα επίπεδα του 2,5% την ανάπτυξη, το έλλειμμα αυξάνεται στο 2,3-2,4% του ΑΕΠ, ενώ το ποσοστό της ανεργίας από το 7,5%, αναθεωρείται στο 7,7-7,8%.
Το τρίτο σενάριο που είναι και το χειρότερο, προβλέπει ρυθμό ανάπτυξης στο 2% (και ίσως παρακάτω), με το έλλειμμα του προϋπολογισμού να οδηγείται προς το 2,5-2,8% του ΑΕΠ. Η ανεργία με το σενάριο αυτό αυξάνεται στο 8% ίσως και λίγο παραπάνω.
Στόχος των εκτιμήσεων του ΕΠΣΑ τονίζει αρμόδιος παράγοντας του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών, είναι να καλυφθούν όλες οι πιθανότητες των οικονομικών εξελίξεων, οι οποίες είναι απρόβλεπτες και χαρακτηρίζονται από μεγάλες αβεβαιότητες. Τονίζει επίσης ότι κανένα από τα σενάρια δεν είναι καταστροφολογικό, αλλά δείχνουν ότι σε κάθε περίπτωση η ελληνική οικονομία θα διατηρήσει και το 2009 μια αναπτυξιακή δυναμική, επιβραδυνόμενη μεν σε σύγκριση με τις αρχικές, προσδοκίες, αλλά υπαρκτή.
Ψαλίδι στις δαπάνες
Στο μεταξύ ο υφυπουργός Οικονομικών Νίκος Λέγκας, με εγκύκλιο προς τα υπουργεία, τις νομαρχίες και τους φορείς που επιχορηγούνται από το Κράτος, δίνει 15 εντολές για την υλοποίηση του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2009.
Στόχος είναι να συγκρατηθούν οι καταναλωτικές δαπάνες και να αποτραπεί ο εκτροχιασμός του νέου προϋπολογισμού με δεδομένες τις αβεβαιότητες στο σκέλος των φορολογικών εσόδων.
Ειδικότερα οι συστάσεις-προειδοποιήσεις προς τους αποδέκτες των κονδυλίων του προϋπολογισμού του 2009 είναι οι ακόλουθες:
1. Η απορρόφηση του συνόλου των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό πιστώσεων δεν είναι και δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη και είναι ενδεχόμενο να μην εγκριθεί η διάθεση του συνόλου των πιστώσεων ορισμένων κατηγοριών δαπανών.
2. Αιτήματα χορήγησης συμπληρωματικών πιστώσεων, τα οποία δεν συνδέονται με περιορισμό άλλων πιστώσεων δεν πρέπει ούτε καν να αποστέλλονται.
3. Οι πιστώσεις που έχουν εγγραφεί στον προϋπολογισμό διατίθενται αποκλειστικά για τους τομείς στους οποίους αναγράφονται και απαγορεύεται η μεταφορά τους για άλλες δραστηριότητες, πλην εξαιρετικών περιπτώσεων.
4. Όλοι οι φορείς θα απεικονίζουν την πραγματικότητα, όσον αφορά το χρόνο απορρόφησης αλλά και την επάρκεια των πιστώσεων.
5. Δαπάνες προσωπικού: Για τις πληρωμές υπαλλήλων σε υπηρεσίες που είναι εκτός του συστήματος ΔΙΑΣ εφιστάται η προσοχή για την καταβολή διαφόρων επιδομάτων και έκτακτων αποδοχών.
6. Δεν επιτρέπεται να θιγούν τα κονδύλια που προορίζονται για τη μισθοδοσία των υπαλλήλων και να χρησιμοποιηθούν για την κάλυψη άλλων αναγκών.
7. Όταν πρόκειται για μετατασσόμενους ή αποσπασμένους υπαλλήλους, θα διασφαλίζονται προηγουμένως οι πιστώσεις για τη μισθοδοσία τους.
8. Ειδικός έλεγχος θα γίνεται στις αμοιβές για υπερωρίες, συμμετοχές σε συμβούλια και επιτροπές, ομάδες εργασίας.
9. Οι δαπάνες για οδοιπορικά θα εγκρίνονται μόνο όταν είναι απόλυτα επιβεβλημένες και δικαιολογημένες.
10. Δαπάνες κινητής τηλεφωνίας: Να συγκρατηθούν οπωσδήποτε εντός των προβλεπόμενων ορίων, ενώ κάθε δαπάνη που υπερβαίνει το όριο αυτό, δεν θα εγκρίνεται η πληρωμή της από το δημόσιο ταμείο.
11. Οι προμήθειες θα γίνονται μόνο μέσω του Ενιαίου Προγράμματος Κρατικών Προμηθειών.
12. Για τα Κοινοτικά Προγράμματα θα εγκρίνονται πιστώσεις μόνο εφόσον έχουν εγκριθεί τα προγράμματα, από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Εάν κάποιο πρόγραμμα δεν υλοποιείται, ανακαλείται αυτόματα η πίστωση.
13. Για τις επιχορηγήσεις θα προβλέπεται ότι η εγγραφή πίστωσης στον κρατικό προϋπολογισμό, δεν σημαίνει κατ΄ ανάγκη και υποχρέωση καταβολής της, εάν διαπιστώνεται ότι οι ανάγκες καλύπτονται από ίδια έσοδα της κύριας δραστηριότητας των φορέων, έσοδα περιουσίας ταμιακό υπόλοιπο κ.λπ.
14. Οι αμοιβές που καταβάλλονται στο προσωπικό των επιχορηγούμενων φορέων, δεν πρέπει να υπερβαίνουν τα ποσά που αντιστοιχούν σε αντίστοιχους υπαλλήλους της Κεντρικής Διοίκησης (υπουργείων).
15. Οι επιχορηγούμενοι φορείς οφείλουν να κατανέμουν τα ποσά των επιχορηγήσεων, διασφαλίζοντας πρώτα, τις πληρωμές αποδοχών και κατόπιν, να καλύπτουν τυχόν άλλες ανάγκες.