μια ακόμη κοινωνική αδικία από μέτρα φτιαγμένα για έχοντες και κατέχοντες.
Του Γ.Παπαιωάννου
Βασικός στόχος της πολιτικής είναι να μην προκαλεί κοινωνικές αδικίες. Οι πολιτικές που εφαρμόζει η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της κρίσης θίγουν, κατ΄ επανάληψη, το περί δικαίου αίσθημα της ελληνικής κοινωνίας. Επί παραδείγματι τα μέτρα για τη στήριξη της αγοράς αυτοκινήτων κάθε άλλο παρά δίκαια μπορούν να χαρακτηρισθούν. Σε αντίθεση με ό,τι συνέβη σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες οι οποίες προχώρησαν σε ανάλογες κινήσεις, στην Ελλάδα το όφελος δεν είναι ίδιο για όλους τους καταναλωτές.
Στη Γερμανία η καγκελάριος Ανγκελα Μέρκελ προχώρησε σε έκπτωση 2.500 ευρώ για όλα τα αυτοκίνητα. Είτε πρόκειται για αυτοκίνητο αξίας 8.000 ευρώ είτε 80.000 ευρώ η έκπτωση είναι ίδια. Αντίστοιχα στη Βρετανία η έκπτωση που ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομικών της χώρας Αλιστερ Ντάρλινγκ είναι 2.000 στερλίνες για κάθε αυτοκίνητο, ανεξαρτήτως τού αν αυτό είναι Μini ή Rolls Royce.
Αντίθετα στην Ελλάδα τα μέτρα του... υπουργού Οικονομίας κ.Ι.Παπαθανασίου προβλέπουν την ποσοστιαία μείωση του τέλους ταξινόμησης, πράγμα που σημαίνει ότι στα μικρά αυτοκίνητα το όφελος για τον πολίτη είναι ελάχιστο, της τάξεως των 100-200 ευρώ, και στα μεγάλα τεράστιο, ακόμη και 45.000 ευρώ για μια Ferrari.
Εκτός αυτού τα μέτρα είναι άδικα και για όσους αγόρασαν αυτοκίνητο τα προηγούμενα χρόνια. Διότι ένα αυτοκίνητο, π.χ., αξίας 50.000 ευρώ πωλείται σήμερα 10.000 ευρώ φθηνότερα από τον προηγούμενο μήνα, με συνέπεια το μέτρο να διαλύσει τις τιμές των μεταχειρισμένων και να καταστρέψει ολόκληρη αγορά. Διότι στη Γερμανία το μέτρο της έκπτωσης των 2.500 ευρώ ισχύει και για αγορά μεταχειρισμένου μέχρις ενός έτους.
Την ίδια λογική όμως ακολούθησε η κυβέρνηση και στο πακέτο των μέτρων για την τόνωση της οικοδομής, αποκλείοντας από τις ευεργετικές φορολογικές διατάξεις (δηλαδή την έκπτωση των τόκων από τον φόρο) όσους έχουν πάρει δάνειο για πρώτη κατοικία τα προηγούμενα χρόνια. Τα μέτρα προβλέπουν ότι όποιος λάβει δάνειο το 2009 και το 2010 για εξοχικό ή για εκμετάλλευση θα τύχει μεγαλύτερης φορολογικής έκπτωσης από αυτόν που έχει λάβει δάνειο τα προηγούμενα χρόνια για να στεγάσει την οικογένειά του, πληρώνοντας μάλιστα υψηλότερες τιμές και υψηλότερα επιτόκια. Εύλογο το ερώτημα: οι παλαιότεροι δανειολήπτες δεν επηρεάζονται από την κρίση; Μόνο οι εργολάβοι ζορίζονται και χρειάζονται βοήθεια;
Είναι φανερό ότι, αντίθετα με την Ευρώπη, στην Ελλάδα τα μέτρα δεν έχουν κοινωνικό χαρακτήρα. Εξυπηρετούν μικροπολιτικά συμφέροντα καθώς μοιάζουν με υποχώρηση της κυβέρνησης σε πιέσεις εμπόρων αυτοκινήτων και εργολάβων που θέλουν να ξεφορτωθούν το στοκ τους.