Ως καθαρό γεωστρατηγικό "power game" μεταξύ Τουρκίας και Ισραήλ, περιγράφει τα γεγονότα το αμερικανικό ινστιτούτο γεωστρατηγικών αναλύσεων Stratfor (www.stratfor.com).
"Τόσο η τουρκική πλευρά όσο και η ισραηλινή πλευρά γνώριζαν ότι οδεύουν σε σύγκρουση. Η τουρκική πλευρά επιχειρούσε να...προβάλλει το δράμα των Παλαιστίνιων που βρίσκονται στα χέρια του Ισραήλ, κάτι που θα έδινε την ευκαιρία στην Τουρκία να διεκδικήσει τον ρόλο του ισχυρού υπερασπιστή των Παλαιστινίων στη Γάζα. Η ισραηλινή πλευρά επιχειρούσε να εμφανίσει την νηοπομπή ως υποστηρικτές τρομοκρατών που έχουν βάση τη Γάζα. Η βία όμως που εκδηλώθηκε ανάγει το Ισραήλ ως τον χαμένο αυτού του επικοινωνιακού πολέμου", εκτιμά το Stratfor.
Πάντως σύμφωνα με τους αμερικάνους αναλυτές του Ινστιτούτου, το σενάριο μιας τέτοιας κατάστασης είχε προσεκτικά σχεδιαστεί και μελετηθεί από το Τελ Αβίβ πολύ καιρό πριν. Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι στιγμής, τα πλοία της νηοπομπής δέχθηκαν κλήσεις μέσω ραδιοσχνότητας και διατάχθηκαν να κατευθυνθούν προς το λιμάνι Ashdod σύμφωνα με τους Ισραηλινούς νόμους.
Στην άρνηση συμμόρφωσης με τις εντολές, ακολούθησε κλιμάκωση των προειδοποιήσεων, αλλά ακόμα δεν είναι σαφές εάν έγινε χρήση και προειδοποιητικών πυρών. Η επιλογή της νυχτερινής ώρας για την επέμβαση, δεν ήταν καθόλου τυχαία. Έδινε το τακτικό πλεονέκτημα στους Ισραηλινούς, καθώς οι άμαχοι θα ήταν κουρασμένοι από το ταξίδι και θα αποζητούσαν να κοιμηθούν, ενώ παράλληλα μπλοκαρίστηκαν και οι τηλεπικοινωνίες.
Υπάρχουν αναφορές ότι χρησιμοποιήθηκαν μέθοδοι ελέγχου ταραχών όπως γίνεται συνήθως από τον ισραηλινό στρατό κατά τη διάρκεια επιχειρήσεων σε Παλαιστίνιους. Τέλος η αποβατικές ενέργειες σε ένα πλοίο όπου οι επιβαίνοντες είναι δηλωμένα φιλο-Παλαιστίνιοι ήταν μια πραγματική πρόκληση για τους Ισραηλινούς κομάντος, οι οποίοι φαίνεται ότι είχαν εντολές να αντιδράσουν επιθετικά σε οποιαδήποτε αντίσταση κι αν συναντούσαν.
Οι απώλειες των ανθρώπινων ζωών δεν προκαλούν καμία έκπληξη, υπογραμμίζει το Stratfor, εκτιμά όμως ότι αυτό θα έχει ευρύτερες γεωπολιτικές συνέπειες σε βάρος του Ισραήλ, υποννοεί…
Στα 76,4 μίλια απόσταση από τη λωρίδα της Γάζας, σύμφωνα με το Ισραήλ, αποβιβάστηκαν οι Ισραηλινοί κομάντος στο τουρκικό πλοίο. Σύμφωνα με πληροφορίες του defence net οι οποίες βασίζονται στην αναφορά του κυβερνήτη της κανονιοφόρου ΜΑΧΗΤΗΣ, η οποία είναι ενταγμένη στην UNIFIL και έπλεε στα 80 μίλια βόρεια από το σημείο, η απόσταση από τη Γάζα των πλοίων όταν εκδηλώθηκε η επίθεση ήταν 100 μίλια δυτικά της Γάζας.
Σύμφωνα με τα ισραηλινά μέσα ενημέρωσης, οι δυνάμεις του Ισραήλ επικοινώνησαν μέσω ραδιοσυχνότητας με τη νηοπομπή και τους ενημέρωσαν ότι η Λωρίδα της Γάζας είναι κλειστή στρατιωτική ζώνη και δεν έχουν άδεια να προσεγγίσουν. Πρότειναν μάλιστα σύμφωνα με τα ισραηλινά μέσα να γίνει εκφόρτωση της βοήθειας στο λιμάνι Ashdod. Η επικοινωνία αυτή ξεκίνησε στις 4 το πρωί περίπου τοπική ώρα και διήρκεσε μέχρι λίγο πριν το ξημέρωμα οπότε έγινε και η επίθεση.
Σύμφωνα με πληροφορίες η τελευταία επικοινωνία με την Ελλάδα του δημοσιογράφου Άρη Χατζηστεφάνου ο οποίος επιβαίνει στο τουρκικό πλοίο MAVI MARMARA που δέχθηκε την Ισραηλινή επιδρομή, έγινε λίγο μετά από τα μεσάνυχτα και ανέφερε ότι αναμένουν από στιγμή σε στιγμή να γίνει η επίθεση. Εκτιμούσαν μάλιστα ότι εάν η επίθεση εκδηλωνόταν με το φως της ημέρας θα μπορούσαν να στείλουν πλάνα από τις κάμερες.
Πληροφόρηση από το τμήμα ειδήσεων defence net
.
Πάντως σύμφωνα με τους αμερικάνους αναλυτές του Ινστιτούτου, το σενάριο μιας τέτοιας κατάστασης είχε προσεκτικά σχεδιαστεί και μελετηθεί από το Τελ Αβίβ πολύ καιρό πριν. Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι στιγμής, τα πλοία της νηοπομπής δέχθηκαν κλήσεις μέσω ραδιοσχνότητας και διατάχθηκαν να κατευθυνθούν προς το λιμάνι Ashdod σύμφωνα με τους Ισραηλινούς νόμους.
Στην άρνηση συμμόρφωσης με τις εντολές, ακολούθησε κλιμάκωση των προειδοποιήσεων, αλλά ακόμα δεν είναι σαφές εάν έγινε χρήση και προειδοποιητικών πυρών. Η επιλογή της νυχτερινής ώρας για την επέμβαση, δεν ήταν καθόλου τυχαία. Έδινε το τακτικό πλεονέκτημα στους Ισραηλινούς, καθώς οι άμαχοι θα ήταν κουρασμένοι από το ταξίδι και θα αποζητούσαν να κοιμηθούν, ενώ παράλληλα μπλοκαρίστηκαν και οι τηλεπικοινωνίες.
Υπάρχουν αναφορές ότι χρησιμοποιήθηκαν μέθοδοι ελέγχου ταραχών όπως γίνεται συνήθως από τον ισραηλινό στρατό κατά τη διάρκεια επιχειρήσεων σε Παλαιστίνιους. Τέλος η αποβατικές ενέργειες σε ένα πλοίο όπου οι επιβαίνοντες είναι δηλωμένα φιλο-Παλαιστίνιοι ήταν μια πραγματική πρόκληση για τους Ισραηλινούς κομάντος, οι οποίοι φαίνεται ότι είχαν εντολές να αντιδράσουν επιθετικά σε οποιαδήποτε αντίσταση κι αν συναντούσαν.
Οι απώλειες των ανθρώπινων ζωών δεν προκαλούν καμία έκπληξη, υπογραμμίζει το Stratfor, εκτιμά όμως ότι αυτό θα έχει ευρύτερες γεωπολιτικές συνέπειες σε βάρος του Ισραήλ, υποννοεί…
Στα 76,4 μίλια απόσταση από τη λωρίδα της Γάζας, σύμφωνα με το Ισραήλ, αποβιβάστηκαν οι Ισραηλινοί κομάντος στο τουρκικό πλοίο. Σύμφωνα με πληροφορίες του defence net οι οποίες βασίζονται στην αναφορά του κυβερνήτη της κανονιοφόρου ΜΑΧΗΤΗΣ, η οποία είναι ενταγμένη στην UNIFIL και έπλεε στα 80 μίλια βόρεια από το σημείο, η απόσταση από τη Γάζα των πλοίων όταν εκδηλώθηκε η επίθεση ήταν 100 μίλια δυτικά της Γάζας.
Σύμφωνα με τα ισραηλινά μέσα ενημέρωσης, οι δυνάμεις του Ισραήλ επικοινώνησαν μέσω ραδιοσυχνότητας με τη νηοπομπή και τους ενημέρωσαν ότι η Λωρίδα της Γάζας είναι κλειστή στρατιωτική ζώνη και δεν έχουν άδεια να προσεγγίσουν. Πρότειναν μάλιστα σύμφωνα με τα ισραηλινά μέσα να γίνει εκφόρτωση της βοήθειας στο λιμάνι Ashdod. Η επικοινωνία αυτή ξεκίνησε στις 4 το πρωί περίπου τοπική ώρα και διήρκεσε μέχρι λίγο πριν το ξημέρωμα οπότε έγινε και η επίθεση.
Σύμφωνα με πληροφορίες η τελευταία επικοινωνία με την Ελλάδα του δημοσιογράφου Άρη Χατζηστεφάνου ο οποίος επιβαίνει στο τουρκικό πλοίο MAVI MARMARA που δέχθηκε την Ισραηλινή επιδρομή, έγινε λίγο μετά από τα μεσάνυχτα και ανέφερε ότι αναμένουν από στιγμή σε στιγμή να γίνει η επίθεση. Εκτιμούσαν μάλιστα ότι εάν η επίθεση εκδηλωνόταν με το φως της ημέρας θα μπορούσαν να στείλουν πλάνα από τις κάμερες.
Πληροφόρηση από το τμήμα ειδήσεων defence net
.