Δηλώνουν τα πολυτελή γιοτ ως... τρεχαντήρια! - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Τρίτη 27 Ιουλίου 2010

Δηλώνουν τα πολυτελή γιοτ ως... τρεχαντήρια!

Σε νέα και εξελιγμένα -νομότυπα όμως- κόλπα θα αναγκαστούν να καταφύγουν οι κάτοχοι σκαφών αναψυχής προκειμένου να αποφύγουν τη φορολόγηση που...ετοίμασε γι’ αυτούς η κυβέρνηση. Η τεκμαρτή δαπάνη που εμφανίζεται στους ειδικούς πίνακες για τη φορολογία ιδιοκτητών σκαφών το 2010 «τιμωρεί» ακόμα και τα απλά ταχύπλοα με μήκος μέχρι 5 μέτρα με τεκμήριο 3.000 €, ενώ για τα σκάφη με καμπίνα και δεκάδες μέτρα μήκος μπορεί να φτάσει σε αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ.
Υπάρχει όμως λύση που προβλέπεται από τον ίδιο νόμο. Έτσι δεν θα πρέπει να εκπλαγούμε, αν σε λίγους μήνες δούμε τις ελληνικές θάλασσες να κατακλύζονται από τρεχαντήρια και άλλα παραδοσιακά ξύλινα αλλά και αγωνιστικά ιστιοπλοϊκά!
Όλα τα παραπάνω έχουν 50% έκπτωση στο τεκμήριο και άρα θα γίνουν πολύ της μόδας, δίνοντας ίσως και νέες δουλειές στους ταρσανάδες! Το αν οι επιτήδειοι θα καταφέρουν να βαφτίσουν «τρεχαντήρια» κάποια υπερσύγχρονα σκάφη θα φανεί στην πορεία από τους σχετικούς ελέγχους.
Το νέο φορολογικό πλαίσιο γύρω από τα σκάφη, είναι πράγματι ασφυκτικό αλλά όχι τόσο πολύ όσο ήλπιζε ο νομοθέτης. Οι τρόποι με τους οποίους οι ιδιοκτήτες σκαφών μπορούν να γλιτώσουν την υψηλή φορολογία είναι αρκετοί.

Ξένη σημαία

Η ξένη σημαία είναι το παλαιότερο κόλπο της αγοράς. Οι Έλληνες που εγγράφουν τα σκάφη τους σε ξένα νηολόγια φορολογικών παραδείσων κερδίζουν αφορολόγητα καύσιμα και εκατομμύρια ευρώ σε φόρους και δασμούς.

Οι πρώτοι υπολογισμοί φέρουν τα απολεσθέντα έσοδα για το κράτος σε περίπου 8 δισ. ευρώ το χρόνο. Σήμερα, πάντως, μέσω συνδυαστικών ελέγχων, το ΣΔΟΕ ανακαλύπτει και καλεί ήδη τους σκαφάτους «Κροίσους» με δηλωμένο εισόδημα 10.000 ευρώ, να εξηγήσουν πού βρήκαν τα εκατομμύρια για ν’ αγοράσουν γιοτ, έστω και υπό ξένη σημαία.

Αγώνες

Δεύτερη σε προτίμηση αλλά αποκλειστικά και μόνο για κατόχους ιστιοπλοϊκών σκαφών, είναι η λύση των αγώνων. Μπορεί ο ιδιοκτήτης του σκάφους να μην ξέρει πού πέφτει ο Βορράς ή ο Νότος, αλλά αυτό δεν έχει καμία σημασία.

Αν γραφτεί σε ναυταθλητικό σύλλογο, έχει λύσει το φορολογικό του πρόβλημα. Το μόνο που απαιτείται είναι η συμμετοχή του σκάφους σε δύο αγώνες κάθε χρονιά. Δεν έχει καμία σημασία αν το σκάφος τερματίσει ή αν συμμετάσχει τυπικά, έστω για δέκα λεπτά μέχρι… απρόσμενα να αποσυρθεί. Το ιστιοπλοϊκό χαρακτηρίζεται αγωνιστικό και έχει 50% μείωση στα τεκμήρια. Η έκπτωση είναι υψηλότερη αν το σκάφος έχει μεγάλη ηλικία. Έτσι, ένα ιστιοπλοϊκό αγώνων με ηλικία 15 χρόνια έχει περαιτέρω έκπτωση 20%.

Συγκεκριμένα, κάτοχος ιστιοπλοϊκού ηλικίας άνω των δέκα ετών, μήκους 15 μέτρων, ενώ έχει τεκμαρτό εισόδημα 76.000 €, αν το δηλώσει ως αγωνιστικό, το ποσό πέφτει στα 38.000 € και λόγω ηλικίας, στα 30.400 €.

Παράδοση


Μειωμένα τεκμήρια κατά 25% υπολογίζονται και για μερικούς ακόμα τύπους σκαφών.

Αυτά πρέπει να έχουν κατασκευαστεί στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου από ξύλο και να ανήκουν στους τύπους τρεχαντήρι, βαρκαλάς, πέραμα, τσερνίκι και λίμπερτυ, που προέρχονται από την ελληνική ναυτική παράδοση. Άρα, φέτος το καλοκαίρι δεν είναι απίθανο να κάνουν την εμφάνισή τους στις θάλασσές μας αρκετά «παραδοσιακά» σκάφη που σύμφωνα και με τους γνώστες, είναι τα πιο άνετα…

Τα κομμένα

Αναζητώντας λύσεις για τη μείωση του τεκμαρτού εισοδήματος που προκύπτει από το μήκος των σκαφών, κάποιοι ιδιοκτήτες έχουν καταφύγει σε ακρότητες. Σε μαρίνα της Αττικής ιδιοκτήτης ιστιοπλοϊκού ο οποίος διαφωνούσε με το μήκος του σκάφους που η εφορία θεωρούσε δεδομένο, έκοψε την ξύλινη προέκταση της πρύμνης που υπήρχε για την ευκολότερη επιβίβαση και αποβίβαση των επιβατών και ύστερα κάλεσε εκ νέου την εφορία για να μετρήσει το μήκος του σκάφους.

Η απουσία της ξύλινης προσθήκης, ανάγκασε τους υπαλλήλους της εφορίας να αλλάξουν τη δήλωσή τους για το συγκεκριμένο σκάφους μειώνοντάς το κατά 2,5 μέτρα, μειώνοντας αντίστοιχα και την φορολογία του!

Παλαιότητα

Τέλος, θετικό στοιχείο με το νέο φορολογικό καθεστώς είναι και η μεγάλη ηλικία ενός σκαριού. Η τεκμαρτή δαπάνη από κάθε σκάφος μειώνεται ανάλογα με την παλαιότητά του κατά 10% όταν είναι μεταξύ 5 και 10 ετών και 20% μετά τη δεκαετία.

Το αγοράζουν ως επαγγελματικό και το νοικιάζουν στους φίλους!

Συνηθισμένη λύση είναι και η δημιουργία μίας Ναυτιλιακής Εταιρείας Πλοίων Αναψυχής (ΝΕΠΑ) η οποία θα φιλοξενήσει στις φορολογικές της αγκάλες ιστιοπλοϊκά αλλά και μηχανοκίνητα σκάφη.

Υπό την προστασία του νόμου 959 ή αλλιώς των ΝΕΠΑ, λειτουργούν χιλιάδες επιχειρήσεις με ιδιόκτητα σκάφη τα οποία φορολογούνται λιγότερο καθώς χαρακτηρίζονται τουριστικά, αφού βάσει του νόμου είναι υποχρεωτικό να ενοικιάζονται για ορισμένο αριθμό ημερών μέσα στο έτος.

Οι ΝΕΠΑ, ενοικιάζοντας τυπικά το σκάφος για μερικές δεκάδες ημέρες το χρόνο, μπορούν να εμφανίζουν ελάχιστα έσοδα αλλά σημαντικά φουσκωμένα έξοδα, «ισοσκελίζοντας» τα φορολογικά τους βάρη και προσφέροντας παράλληλα …ατελείωτες ημέρες θαλασσινών διακοπών στους ιδιοκτήτες τους. Βέβαια, στις ΝΕΠΑ έχουν αρχίσει ήδη εξονυχιστικοί έλεγχοι που έχουν φέρει τους κατόχους στα πρόθυρα νευρικής κρίσης.πηγή Ισοτιμίας
Bookmark and Share