«Αγώνας δρόμου» για την εξυγίανση των 17 πλέον ζημιογόνων ΔΕΚΟ - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Δευτέρα 6 Δεκεμβρίου 2010

«Αγώνας δρόμου» για την εξυγίανση των 17 πλέον ζημιογόνων ΔΕΚΟ

ΣXEΔIO τριετίας για ριζική αναδιάρθρωση των 17 πλέον ζημιογόνων ΔΕΚΟ, που θα προβλέπει την «αποχώρηση» 12.000 εργαζομένων από τους 52.000 που...απασχολούνται σε αυτές και περικοπές δαπανών ύψους 1,5 δισ. ευρώ, οριστικοποιεί η κυβέρνηση, σύμφωνα με τις δεσμεύεις που ανέλαβε απέναντι στην τρόικα.
Το σχέδιο θα πρέπει να είναι έτοιμο μέχρι τον προσεχή Μάρτιο αν και η τρόικα περιμένει μέχρι το τέλος του 2010 να βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η αναδιάρθρωση του ΟΣΕ και να έχουν οριστικοποιηθεί οι λεπτομέρειες αντίστοιχου σχεδίου για τον ΟΑΣΑ.
Για το 2011 μέρος του σχεδίου εξυγίανσης των ΔΕΚΟ περιγράφεται στους στόχους του προϋπολογισμού. Ουσιαστικά η κυβέρνηση θα επιδιώξει να μειώσει το προσωπικό στις ζημιογόνες ΔΕΚΟ κατά 5.500 άτομα (συμβασιούχοι), ενώ ο στόχος για τη μείωση του ελλείμματος έχει τεθεί στα 900 εκατ. ευρώ.
Το πρόγραμμα εξυγίανσης αφορά τις πλέον πολυάριθμες σε προσωπικό και πλέον ζημιογόνες δημόσιες επιχειρήσεις και έχει ως αιχμή τις ΔΕΚΟ στον χώρο των συγκοινωνιών οι οποίες παράγουν περίπου το 90% του ελλείμματος ύψους 1,7 δισ. ευρώ των ΔΕΚΟ και εμφανίζουν το 80% των σωρευμένων χρεών τους.
Οι ζημίες για το 2009 ανέρχονται σε 327 εκατ. ευρώ στην ΕΘΕΛ, 105 εκατ. στους ΗΣΑΠ, 70 εκατ. στα ΗΛΠΑΠ, 37 εκατ. στην Τραμ ενώ για πρώτη φορά εμφανίζει ζημίες και το μετρό, ύψους 19 εκατομμυρίων ευρώ. Στόχος της κυβέρνησης είναι η μείωση των κρατικών επιχορηγήσεων από το 75% που ισχύει σήμερα, στο 50%.
Παρεμβάσεις που αναμένεται να γίνουν είναι η συγχώνευση της ΕΘΕΛ και των ΗΛΠΑΠ, ενώ σε έναν οργανισμό θα ενωθούν οι ΗΣΑΠ, η Τραμ και το Μετρό, όπου προβλέπονται μετατάξεις υπαλλήλων και μη ανανέωση συμβάσεων.
Θεωρούνται σχεδόν βέβαια η αύξηση των εισιτηρίων από το 2011, οι αναδιαρθρώσεις δρομολογίων ενώ δεν αποκλείεται να μπουν και ιδιώτες αναλαμβάνοντας κάποιες υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα ο έλεγχος των εισιτηρίων.

ΟΣΕ: Πρωταθλητής
με ελλείμματα 10 δισ.

Περισσότερα από 10 δισ. ευρώ είναι το σωρευμένο έλλειμμα του ΟΣΕ. Ειλημμένη είναι η απόφαση για μείωση των υπαλλήλων, τουλάχιστον κατά 2.000 από περίπου 6.500 που διαθέτει σήμερα ο οργανισμός. Η απομάκρυνση θα γίνει είτε μέσω συνταξιοδότησης είτε μέσω μετατάξεων. Επίσης αναμένεται να γίνει περικοπή επιπλέον αμοιβών, όπως υπερωρίες και εκτός έδρας απολαβές.
Η μετοχοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με το 49% και το μάνατζμεντ να πηγαίνουν σε ιδιώτες, περιλαμβάνεται στα σχέδια της κυβέρνησης καθώς και η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του οργανισμού μέσω συμβάσεων παραχώρησης.
Η αύξηση των εισιτηρίων, σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα και κατά 60%, θεωρείται αναγκαία, όπως και η περικοπή ζημιογόνων δρομολογίων. Hδη ανακοινώθηκαν περικοπές σε Μακεδονία και Πελοπόννησο.

ΟΑΣΑ: Μείωση εταιριών
και αύξηση εισιτηρίου

Το σχέδιο εξυγίανσης προβλέπει τη μείωση των εταιριών που απαρτίζουν τον όμιλο ΟΑΣΑ, από 5 σε 2. Θα παραμείνει μία για τα μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, ΗΣΑΠ, τραμ) και μία για τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ. Επίσης, θα μειωθεί το προσωπικό κατά περίπου 1.850 άτομα (μόνιμοι και συμβασιούχοι) από τα συνολικά 12.500 άτομα που απασχολούν και οι πέντε εταιρίες του ομίλου. Το πλεονάζον προσωπικό (υπολογίζεται στα 850 άτομα) θα μεταφερθεί σε άλλους οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Παράλληλα προγραμματίζεται η αύξηση του εισιτηρίου των αστικών συγκοινωνιών κατά 30%-50% δηλαδή από το 1 ευρώ στο 1,3-1,5 ευρώ. Ο στόχος για τον ΟΑΣΑ είναι μέσω του προγράμματος εξυγίανσης να μειωθεί σε ένα χρόνο το έλλειμμα κατά περίπου 30% (200 εκατ. ευρώ) στόχος που μπορεί να είναι μεγαλύτερος μέσα από τις οικονομίες κλίμακας που θα γίνουν από κοινές προμήθειες σε καύσιμα και ανταλλακτικά.

ΔΕΚΟ προς πώληση

Η κυβέρνηση θα επιδιώξει την παραχώρηση δημόσιων επιχειρήσεων σε στρατηγικούς επενδυτές. Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται καταρχήν οι αμυντικές βιομηχανίες, δηλαδή η Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα Α.Ε. (προήλθε από τη συγχώνευση ΕΒΟ και ΠΥΡΚΑΛ) και η ΕΑΒ, οι οποίες απασχολούν συνολικά 3.650 άτομα. Οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις αναμένεται να έχουν για έλλειμμα περίπου 210 εκατ. ευρώ ενώ οι σωρευμένες υποχρεώσεις ξεπερνούν τα 2 δισ. ευρώ. Στην ίδια κατηγορία εντάσσεται και ο ΟΔΙΕ ο οποίος απασχολεί σήμερα 286 άτομα και αναμένεται να έχει ζημία στο τέλος του χρόνου 22,4 εκατ. ευρώ.
Bookmark and Share