«Μπλόκο» της ΕΕ στην πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Πέμπτη 14 Ιουλίου 2011

«Μπλόκο» της ΕΕ στην πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Δυσκολότερη καθιστά την απόπειρα πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η έρευνα που διεξάγει η ΕΕ για τυχόν παράνομες κρατικές ενισχύσεις.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κίνησε διεξοδική έρευνα, προκειμένου να εξακριβώσει κατά πόσον έξι...
μέτρα αναδιάρθρωσης, υπέρ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι συμβατά με τη νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ.



Επί του παρόντος, η Επιτροπή θεωρεί ότι η Ελλάδα δεν έχει αποδείξει ότι τα υπόψη μέτρα δεν εμπεριέχουν στοιχεία κρατικής ενίσχυσης ή ότι είναι δυνατό να θεωρηθούν συμβατά με τη νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ.



Τα μέτρα ανέρχονται σε ποσό 1,2 δις εκ. ευρώ και περιλαμβάνουν διαγραφή χρεών, μεταφορά στοιχείων ενεργητικού και εργαζομένων, αύξηση κεφαλαίου, παροχή αποζημίωσης για την εκπλήρωση υποχρεώσεων δημόσιας υπηρεσίας από μέρους της επιχείρησης και σύναψη συμφωνιών επιπέδου υπηρεσιών με τον ΟΣΕ, ο οποίος διαχειρίζεται τις υποδομές σιδηροδρόμων.



Το ιστορικό της υπόθεσης



Τον Φεβρουάριο του 2011, η Ελλάδα κοινοποίησε έξι μέτρα υπέρ της επιχείρησης ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία παρέχει υπηρεσίες σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων, τόσο εγχώριες, όσο και διεθνείς.



Εδώ και αρκετά έτη, η επιχείρηση αντιμετωπίζει οικονομικές δυσχέρειες, με συνέπεια να αναγκασθεί το Δημόσιο να καλύψει τις ζημίες της.



Η αποκατάσταση της βιωσιμότητάς της, μέσω ενός σχεδίου αναδιάρθρωσης και η ιδιωτικοποίησή της, μέχρι τα τέλη του 2011, εντάσσονται στα μέτρα τα οποία συμφωνήθηκαν μεταξύ της Ελλάδας, της ΕΕ και του ΔΝΤ, στο πλαίσιο του προγράμματος χρηματοδοτικής συνδρομής.



Με βάση τα πληροφοριακά στοιχεία που έχουν υποβληθεί ως τώρα από την Ελλάδα, δεν είναι βέβαιο ότι τα προτεινόμενα μέτρα δεν αποτελούν αθέμιτο επιλεκτικό πλεονέκτημα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ.



Η Επιτροπή θα διερευνήσει τώρα κατά πόσον ένα ή περισσότερα από τα προτεινόμενα μέτρα συνιστούν κρατική ενίσχυση υπέρ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και, αν όντως ισχύει κάτι τέτοιο, κατά πόσον θα μπορούσαν να θεωρηθούν συμβιβάσιμα με την εσωτερική αγορά, με βάση τις κοινές προϋποθέσεις οι οποίες ισχύουν σε επίπεδο ΕΕ.



Σε καθαρά οικονομικό επίπεδο, στο πρώτο πεντάμηνο του έτους η εταιρεία σημείωσε ζημιές 47 εκατ. ευρώ, έναντι 87 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2010 και πωλήσεις 31,2 εκατ., έναντι 42 εκατ. το πεντάμηνο του 2010.



Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνεχίζει να προβληματίζει, την περίοδο που χρειάζεται επειγόντως νέα ένεση ρευστότητας, δηλαδή νέα αύξηση μετοχικού κεφαλαίου. Το αίτημα στο υπουργείο Οικονομικών, το μοναδικό μέτοχο της εταιρείας, αναφέρεται σε ΑΜΚ, ύψους 65 εκατ.



Η ΑΜΚ καθίσταται αναγκαία, καθώς τα ιδία κεφάλαια της εταιρείας είναι αρνητικά κατά 629 εκατ. ευρώ.



Το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να εγκρίνει την ΑΜΚ, έστω και μερικώς, αλλά κάτι τέτοιο δεν έχει επιτευχθεί ως σήμερα.



Ενδεικτικό της οικονομικής στενότητας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι η αποτυχημένη απόπειρα της προηγούμενης ΑΜΚ, ύψους 350 εκατ. Από το ποσό αυτό, καταβλήθηκαν μονάχα 60 εκατ., με αποτέλεσμα η πρώτη έκτακτη γενική συνέλευση να προχωρήσει στην ακύρωσή της.



Πέρα από τα 65 εκατ., το ΥΠΟΙΚ δεν έχει καταβάλλει – ως όφειλε - τα 50 εκατ. για τις «άγονες σιδηροδρομικές γραμμές», σύμφωνα με το νέο σχέδιο νόμου για την εξυγίανση του ΟΣΕ (Ν. 3891/2010).



Παρόλα ταύτα, στο 5μηνο του 2011 έχει εγγραφεί στις λογιστικές καταστάσεις, χωρίς να έχει αποδοθεί ποσό 21 εκατ. ως κρατική ενίσχυση.




Φ. Φωτεινός
Bookmark and Share