Στο σφυρί βγαίνουν και οι αυτοκινητόδρομοι, λειτουργούντες και υπό κατασκευή, προφανώς για να εξασφαλιστούν έσοδα στα άδεια κρατικά ταμεία.
Η κυβέρνηση, μέσω της επιτροπής αποκρατικοποιήσεων, αναζητεί ώς τις 23 Σεπτεμβρίου... νομικό σύμβουλο για τη νεοσύστατη κρατική εταιρεία «Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι Α.Ε.», που θα επαναδιαπραγματευθεί τις συμβάσεις για οκτώ μεγάλα συγκοινωνιακά έργα. Γίνεται λόγος για αποκρατικοποιήσεις, προαναγγέλλει καινούργιες παραχωρήσεις στους εργολάβους, ενώ δεν υπάρχει καν αναφορά στο καθ' ύλην αρμόδιο υπουργείο Υποδομών.
Πρόκειται για τρεις μεγάλες ομάδες αυτοκινητόδρομων:
* Η πρώτη περιλαμβάνει τους πέντε υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομους (Κόρινθος-Τρίπολη, Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος, Μεταμόρφωση-Σκάρφεια, Μαλιακός-Κλειδί και Κεντρικής Ελλάδας), που σήμερα καρκινοβατούν μετά την απόφαση των τραπεζών να διακόψουν τη χρηματοδότηση των έργων. Είναι προφανές ότι οι έως τώρα διαπραγματεύσεις δεν απέδωσαν και η κυβέρνηση προχωρά σε νέες κινήσεις για την αλλαγή των συμβάσεων για να ολοκληρωθούν οι αυτοκινητόδρομοι, που θα έπρεπε να δοθούν στην κυκλοφορία από το τέλος του χρόνου έως και το 2015. Ολες οι συμβάσεις λήγουν το 2037, αλλά το Δημόσιο προβλέπεται να εισπράττει μέρος των διοδίων νωρίτερα, από το 2013 έως το 2020, ανάλογα με το έργο.
* Η δεύτερη αφορά την Αττική Οδό και τη γέφυρα Ρίου-Αντρρίου, όπου οι συμβάσεις παραχώρησης στους εργολάβους λήγουν το 2022 και το 2034, αντίστοιχα. Οι νέες συζητήσεις αφορούν «κάθε εμπορική συμφωνία», που προφανώς σχετίζεται με την επέκταση του χρόνου παραχώρησης ή την τιτλοποίηση μελλοντικών εσόδων του Δημοσίου που θα αξιοποιηθούν ως εγγύηση για την εξασφάλιση νέων δανείων.
* Η τρίτη καλύπτει την Εγνατία Οδό που κατασκευάστηκε αποκλειστικά από δημόσιους πόρους, που προήλθαν από κοινοτικούς πόρους και δάνεια. Προβλέπεται η παραχώρηση των σταθμών διοδίων σε ιδιώτες, σε συνδυασμό με υποδομές εξυπηρέτησης, όπως βενζινάδικα, εστιατόρια κ.λπ., που σήμερα δεν υπάρχουν.