12 δισ. έφερε η ποντοπόρος στην Ελλάδα το δεκάμηνο - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Τρίτη 22 Νοεμβρίου 2011

12 δισ. έφερε η ποντοπόρος στην Ελλάδα το δεκάμηνο


Το διάστημα Ιανουαρίου - Νοεμβρίου ο ελληνικός εφοπλισμός έχει ενισχύσει τη θέση του στη διεθνή ναυτιλιακή αγορά με 157 επιπλέον πλοία


Στο εντυπωσιακό ποσό των 12 δισ. ευρώ ανέρχονται οι εισπράξεις της Ελλάδας, κατά τη διάρκεια των πρώτων 10 μηνών του 2011, από την ποντοπόρο ναυτιλία. Έναν από τους...
λίγους κλάδους της οικονομίας που θα μπορούσε να γίνει μοχλός ανάπτυξης. Και που, μαζί με τον τουρισμό, αποτελούν πλέον τις μοναδικές δραστηριότητες στις οποίες η χώρα μας παρουσιάζει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε διεθνές επίπεδο.

Όπως αποκαλύπτουν τα στοιχεία πρόσφατης μελέτης που συντάχθηκε για λογαριασμό του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), η σημερινή αξία του ελληνόκτητου εμπορικού στόλου αποτιμάται στα 91,6 δισ. δολάρια. Παρά την κρίση, που συνεχίζει να κλονίζει τις παγκόσμιες αγορές, οι Έλληνες εφοπλιστές, από την αρχή του χρόνου, έχουν πραγματοποιήσει επενδύσεις ύψους 3,827 δισ. δολαρίων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipbroking, το διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου ο ελληνικός εφοπλισμός έχει ενισχύσει τη θέση του στη διεθνή ναυτιλιακή αγορά με 157 επιπλέον πλοία. Ο ελληνόκτητος στόλος παραδοσιακά ανταγωνίζεται εκείνον της Ιαπωνίας, για τον τίτλο της μεγαλύτερης ναυτιλιακής δύναμης παγκοσμίως. Φέτος, αποτελεί το 15,1% του παγκόσμιου στόλου (μετρημένου σε χωρητικότητα εκτοπίσματος, dwt), πρώτος με μικρή διαφορά από την Ιαπωνία.

Το 2011, επενδύθηκαν 1,47 δισ. για την αγορά 69 πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, 1,31 δισ. για την απόκτηση 45 τάνκερ και 1,06 δισ. για την αγορά πλοίων κοντέινερ, αποκτώντας 37 νέες μονάδες.

Συνολικά, τα δέκα μεγαλύτερα ναυτιλιακά έθνη έχουν επενδύσει, φέτος, σχεδόν 15 δισ. δολάρια, προκειμένου να ενισχύσουν τους στόλους τους με 887 πλοία. Τα περισσότερα κεφάλαια έχουν τοποθετηθεί στα τάνκερ. Οι αναλυτές της αγοράς αναμένουν περαιτέρω πτώση των αξιών σε όλους τους τύπους των πλοίων, γεγονός που θα δημιουργήσει, όπως εκτιμούν, μεγαλύτερες ευκαιρίες για τους υποψήφιους αγοραστές.

Σε έναν χρόνο, την περίοδο 2010-2011, ο ελληνικός στόλος εμφάνισε αύξηση της τάξης του 4,4%. Όμως, από τα 4.740 ελληνόκτητα πλοία, μόνο το 32% (ή 1.526 πλοία) είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο. Το 13% εντοπίζεται στο νηολόγιο του Παναμά, το 12% φέρει σημαία Μάλτας, το 11% σημαία Λιβερίας και το 10% σημαία των Νήσων Μάρσαλ. Οι Έλληνες εφοπλιστές επιλέγουν ακόμα τα νηολόγια των νήσων Μπαχάμες και της Κύπρου. Την ίδια στιγμή, ποσοστό 10% των πλοίων τους βρίσκονται σε μικρότερα νηολόγια.

Υπολογίζεται ότι ο ελληνικός στόλος ελέγχεται από 762 έως και 1.050 ναυτιλιακές εταιρείες. Ενώ, όπως σημειώνεται στη μελέτη του ΚΕΠΕ, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν εισαχθεί στα χρηματιστήρια της Νέας Υόρκης και άλλων χωρών. Οι οποίες, ουσιαστικά, καλύπτουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τις ανάγκες του διεθνούς επενδυτικού κοινού. Η συνολική κεφαλαιοποίηση αυτών των εταιρειών στις 19 Αυγούστου του 2011 ανερχόταν σε 6,9 δισ. δολάρια.

Η συνεισφορά της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία εντοπίζεται τόσο στο επίπεδο εισαγωγής συναλλάγματος όσο και στην απασχόληση σημαντικού τμήματος του εργατικού δυναμικού. Όχι μόνο ως πληρωμάτων σε πλοία, αλλά και σε πλήθος παρεμφερών δραστηριοτήτων, που υποστηρίζουν τις ναυτιλιακές δραστηριότητες.

Την ίδια στιγμή, όσον αφορά τις εισπράξεις από θαλάσσιες μεταφορές, κατά μέσον όρο το 29% προέρχεται από εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών, και το 45% από εισπράξεις μόνο υπηρεσιών, κατηγορία στην οποία εντάσσονται. Συγκεκριμένα, το 2010 οι εισπράξεις των θαλασσίων μεταφορών αντιπροσώπευαν το 106% του συνολικού πλεονάσματος του ισοζυγίου υπηρεσιών.

Με άλλα λόγια, αν δεν υπήρχε ελληνική ναυτιλία το 2010, το ισοζύγιο υπηρεσιών θα ήταν ελλειμματικό.
Τα 6 βήματα που θα πολλαπλασιάσουν τα κέρδη για το Δημόσιο
ΦΕΤΟΣ, ΤΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΟ συνάλλαγμα αναμένεται να παρουσιάσει κάμψη της τάξης του 12%, σε σχέση με το 2010, σύμφωνα με τη μελέτη του ΚΕΠΕ. Βασικός λόγος είναι η πτώση των ναύλων στα επίπεδα του 2001. Παρ’ όλ’ αυτά, οι εισπράξεις φαίνεται να διατηρούν ανοδική τάση. Εκτιμάται ότι θα φτάσουν τα 12,3 δισ. ευρώ. Αυτό αποδίδεται στο μέγεθος του ελληνόκτητου στόλου και στη διεύρυνση των ναυτιλιακών εργασιών και υπηρεσιών εντός της Ελλάδος.

«Η πρόκληση για το ελληνικό κράτος δεν έχει να κάνει τόσο με τη μελλοντική εξέλιξη της ελληνόκτητης ναυτιλίας (για την οποία φροντίζουν οι ίδιοι οι εφοπλιστές), όσο με τη μεγέθυνση και μεγιστοποίηση των ωφελειών που θα μπορούσε να έχει η ελληνική οικονομία από τη ναυτιλιακή δραστηριότητα», τονίζουν οι συγγραφείς της μελέτης.

Σύμφωνα με τους ίδιους, απαιτείται ιδιαίτερη έμφαση σε έξι τομείς της ναυτιλιακής δραστηριότητας, προκειμένου να ενισχυθεί η συμμετοχή του κλάδου στην εθνική οικονομία:

1. Αναβάθμιση και προβολή των ναυτιλιακών σπουδών. Σε μια περίοδο που η ανεργία στη χώρα μας διογκώνεται ταχύτατα, η ζήτηση από τα ναυτιλιακά γραφεία για Έλληνες αξιωματικούς πλοίων μεγαλώνει συνεχώς, λόγω της μεγέθυνσης του στόλου.

2. Αναβάθμιση των ευρύτερων υπηρεσιών, που είναι διαθέσιμες για να υποστηρίξουν τα ναυτιλιακά γραφεία στη λειτουργία τους. Στόχος, η Ελλάδα να καταστεί ένας ανταγωνιστικός προορισμός στην προσφορά ναυτιλιακών υπηρεσιών σε διεθνές επίπεδο.

3. Εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση του θεσμικού και φορολογικού πλαισίου λειτουργίας των γραφείων και επιχειρήσεων.

4. Προώθηση στα ελληνικά πανεπιστήμια εξειδικευμένων σπουδών που σχετίζονται με εφαρμογή επιστημών (π.χ. νομικά, χρηματοοικονομικά) στη ναυτιλία.

5. Προσέγγιση του ελληνικού χρηματιστηρίου με τη ναυτιλιακή κοινότητα, ώστε να υπάρξουν εισαγωγές ναυτιλιακών εταιρειών και στην Ελλάδα.

6. Ταυτόχρονα, προσέγγιση του τραπεζικού συστήματος με τη ναυτιλιακή κοινότητα, με την προοπτική της μεγέθυνσης της εισαγωγής και παραμονής ναυτιλιακών κεφαλαίων στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα.Πηγή Ισοτιμία


Bookmark and Share